Gemeente Geldrop-Mierlo



Publicatie 16 april 2005

Dát is geldrop-Mierlo
COMFORTABEL, BETROKKEN, ZELFBEWUST EN TROTS

Alvorens een huisstijl te kunnen ontwikkelen is het van belang om de gemeentelijke identiteit vast te stellen. Wie zijn we, wat willen we uitstralen, wat zijn onze sterke punten en hoe gaan we ons profileren? Beide voormalige gemeenten hadden een zeer uiteenlopende manier van presenteren en beide kernen hebben ook een hele andere uitstraling. Na onderzoek, bestaande uit discussiebijeenkomsten met inwoners en sleutelfiguren, zijn deze kernwaarden naar voren gekomen. Het college kan zich hierin vinden en stelt dan ook voor om van deze kernwaarden: comfortabel, betrokken, zelfbewust en trots, uit te gaan.

OPEN DISCUSSIEBIJEENKOMST
Begin maart zijn er een 4-tal discussieavonden belegd door een extern bureau (AGH& friends) om de identiteit van Geldrop-Mierlo te onderzoeken. Tijdens deze bijeenkomsten gaven inwoners, raadsleden, medewerkers en andere betrokkenen hun ideeën over de sterke en zwakke kanten van de gemeente Geldrop-Mierlo. Maar ook over wat zij belangrijk vinden in de nieuwe gemeente, wat we zeker moeten behouden en waar we aan moeten gaan werken.

KERNWAARDEN
Op basis van deze bijeenkomsten heeft AGH & friends de rapportage Identiteitsonderzoek gemeente Geldrop-Mierlo geschreven, waarin de identiteit is vastgelegd en tevens wordt uitgesplitst in de kernwaarden: comfortabel, betrokken, zelfbewust en trots. Deze waarden zijn ook weer verdeeld in subwaarden. Zo vertegenwoordigt comfortabel: veel groen en ruimte, ruime voorzieningen en dorpse kwaliteit in een stedelijke omgeving. Betrokken staat voor:tradities en authenticiteit, saamhorigheid en loyaliteit en gastvrijheid. Zelfbewuste en trots heeft als subwaarden: openheid en transparantie, dynamiek en professionaliteit. Gebaseerd op deze kern- en subwaarden wordt een huisstijl ontwikkeld. Een logo, plus de grafische uitwerking daarvan in een huisstijl.

COMMISSIE AZF
Het voorstel van het college wordt donderdag 21 april behandeld in de commissie AZF. AGH& friends zal een toelichting komen geven tijdens de vergadering. Voorgesteld wordt om de nu beschreven identiteit als basis te gebruiken bij het ontwikkelen van de nieuwe huisstijl voor Geldrop-Mierlo.