Gemeente Geldrop-Mierlo
Publicatie 16 april 2005
Dát is geldrop-Mierlo
COMFORTABEL, BETROKKEN, ZELFBEWUST EN TROTS
Alvorens een huisstijl te kunnen ontwikkelen is het van belang om de
gemeentelijke identiteit vast te stellen. Wie zijn we, wat willen we
uitstralen, wat zijn onze sterke punten en hoe gaan we ons profileren?
Beide voormalige gemeenten hadden een zeer uiteenlopende manier van
presenteren en beide kernen hebben ook een hele andere uitstraling. Na
onderzoek, bestaande uit discussiebijeenkomsten met inwoners en
sleutelfiguren, zijn deze kernwaarden naar voren gekomen. Het college
kan zich hierin vinden en stelt dan ook voor om van deze kernwaarden:
comfortabel, betrokken, zelfbewust en trots, uit te gaan.
OPEN DISCUSSIEBIJEENKOMST
Begin maart zijn er een 4-tal discussieavonden belegd door een extern
bureau (AGH& friends) om de identiteit van Geldrop-Mierlo te
onderzoeken. Tijdens deze bijeenkomsten gaven inwoners, raadsleden,
medewerkers en andere betrokkenen hun ideeën over de sterke en zwakke
kanten van de gemeente Geldrop-Mierlo. Maar ook over wat zij
belangrijk vinden in de nieuwe gemeente, wat we zeker moeten behouden
en waar we aan moeten gaan werken.
KERNWAARDEN
Op basis van deze bijeenkomsten heeft AGH & friends de rapportage
Identiteitsonderzoek gemeente Geldrop-Mierlo geschreven, waarin de
identiteit is vastgelegd en tevens wordt uitgesplitst in de
kernwaarden: comfortabel, betrokken, zelfbewust en trots. Deze waarden
zijn ook weer verdeeld in subwaarden. Zo vertegenwoordigt comfortabel:
veel groen en ruimte, ruime voorzieningen en dorpse kwaliteit in een
stedelijke omgeving. Betrokken staat voor:tradities en authenticiteit,
saamhorigheid en loyaliteit en gastvrijheid. Zelfbewuste en trots
heeft als subwaarden: openheid en transparantie, dynamiek en
professionaliteit. Gebaseerd op deze kern- en subwaarden wordt een
huisstijl ontwikkeld. Een logo, plus de grafische uitwerking daarvan
in een huisstijl.
COMMISSIE AZF
Het voorstel van het college wordt donderdag 21 april behandeld in de
commissie AZF. AGH& friends zal een toelichting komen geven tijdens de
vergadering. Voorgesteld wordt om de nu beschreven identiteit als
basis te gebruiken bij het ontwikkelen van de nieuwe huisstijl voor
Geldrop-Mierlo.