Provincie Gelderland

|                                            |Nr.   |2005-384       |
|                                            |Arnhem|19 april 2005  |
|                                            |,     |               |
VERZAMELPERSBERICHT GS 19 APRIL 2005

STATENVRAGEN RAPPORT SAVANNA (A2)
Het rapport Savanna en een ingezonden brief van het Bureau Jeugdzorg in De Gelderlander heeft geleid tot vragen vanuit Provinciale Staten over de Gelderse situatie met betrekking tot Jeugdzorg. Deze vragen zijn beantwoord. De werkwijze van Bureau Jeugdzorg Gelderland waarbij gezinsvoogden gecoacht worden in o.a. de te nemen maatregelen n.a.v. signalen van mishandeling en verwaarlozing betekent volgens de directie van BJz dat in Gelderland voldoende waarborgen zijn ingebouwd waardoor een gezinsvoogd niet in de situatie kan komen zoals die in de casus van Savanna. De provincie heeft extra middelen ingezet voor het Advies- en meldpunt Kindermishandeling (AMK), pleegzorg en spoedeisende zorg. Met BJzG is afgesproken dat er uiterlijk 1 juli 2005 geen wachtlijsten meer zijn bij het AMK.

HART VAN DIEREN IN STARTBLOKKEN VOOR VOLGENDE FASE (A3) De provincie Gelderland, gemeente Rheden en ProRail starten binnenkort gezamenlijk met de planfase voor het Project Hart van Dieren. Na uitgebreide technisch-inhoudelijke en financiële onderzoeken is er voldoende vertrouwen in de haalbaarheid van het project. De recente aanvullende bijdrage van het Rijk van E 3,3 miljoen (i.v.m. de prijsindexatie) heeft hieraan een extra positieve impuls gegeven. GS hebben nu ingestemd met het Statenvoorstel en de samenwerkingsovereenkomst en hebben gedeputeerde Van Haaren gemachtigd de overeenkomst te tekenen. Zie apart persbericht.

VOORSTEL KLEINESTEDENBELEID VASTGESTELD (C1) Gedeputeerde Staten hebben het voorstel vastgesteld voor het Kleinestedenbeleid voor de vijf steden Culemborg, Doesburg, Wageningen, Winterswijk en Zaltbommel. Dit voorstel wordt - met een advies van GS over de verdeling van het provinciale budget (E 4 miljoen) over de steden - dit najaar aan PS voorgelegd ten behoeve van de begrotingsbehandeling 2006. De vijf steden kenmerken zich door grootstedelijke problematiek. Met het Kleinestedenbeleid worden sociale en sociaal-economische problemen als gebrekkige integratie, hardnekkige werkloosheid, vroegtijdige schoolverlaters, onveiligheid en jongerenproblematiek integraal opgepakt.

ONDERZOEK SAMENWERKING BIBLIOTHEEKCENTRALES GELDERLAND EN OVERIJSSEL (C3) Onderzoek heeft uitgewezen dat het nu niet zinvol is om samenwerking tussen de Overijsselse Bibliotheekdienst en Biblioservice Gelderland te stimuleren, onder meer omdat beide organisaties zich op dit moment concentreren op hun eigen veranderende positie binnen de bibliotheeksector als gevolg van het proces bibliotheekvernieuwing. Gedeputeerde Staten zijn van mening dat er wel aandacht moet zijn voor de meerwaarden van samenwerking op termijn, maar dat de bibliotheekvernieuwing die binnen de provincie moet plaatsvinden, voorrang heeft.

9 AANVRAGEN VAN GELDERSE SCHOLEN AANPASSING ONDERWIJSAANBOD (C4) Gedeputeerde Staten brengen advies uit aan de minister van OC&W over een 9-tal aanvragen van Gelderse scholen voor voortgezet onderwijs voor aanpassing van het onderwijs. Twee aanvragen worden afgewezen. De aanvraag van scholengemeenschap het Pantarijn in Wageningen om de instroombeperking bij de nevenvestiging in Kesteren op te heffen, voldoet niet aan de geldende stichtingsnorm. De aanvraag van de Stichting Cosmicus om in Nijmegen een nieuwe school voor Algemeen Bijzonder onderwijs te stichten, wordt afgewezen omdat deze geen nieuwe elementen toevoegt aan het al bestaande Algemeen Bijzonder onderwijs in Nijmegen. Positief wordt onder andere geadviseerd over de aanvraag van de Alliantie voor het Voortgezet onderwijs in Nijmegen om een nevenvestiging te stichten in de Nijmeegse Vinex-locatie de Waalsprong.

TIJDELIJKE MAATREGEL WOONRUIMTEVERDELING (C7) In afwachting van de nieuwe Huisvestingswet geven Gedeputeerde Staten toestemming aan het KAN-bestuur om bij toewijzing van woningen voorrang te verlenen aan woningzoekenden uit de regio. De toestemming geldt tot 1 januari 2006.

PROVINCIE STELT 1,5 MILJOEN EURO BESCHIKBAAR VOOR PROEF BETERE AANSLUITING REGIOTAXI OP BUSSEN (C8 EN C9) Gedeputeerde Staten van Gelderland hebben ingestemd met subsidieaanvragen van Arriva en Personenvervoer Vijfstromenland B.V. voor de uitvoering van het project 3B. Dit project is bedoeld om reizigers uit de Regiotaxi naar het reguliere busvervoer over te laten stappen door de overstap te verbeteren, het financieel aantrekkelijk te maken en goede reisinformatie te geven. Reizigers die straks met de Regiotaxi gaan, kopen een speciaal daarvoor ontwikkeld 'combikaartje'. De prijs van een enkele reis met dit combikaartje is 5,5 euro of 7 euro, afhankelijk van de reisafstand naar de dichtstbijzijnde bushalte voor de overstap op de reguliere bus. Met dit kaartje kan van huis uit met de Regiotaxi naar de dichtstbijzijnde bushalte worden gereisd en vervolgens onbeperkt met de bus binnen Rivierenland. De reiziger krijgt een aansluitgarantie: als er niet binnen 5 minuten een overstap op bus mogelijk is, wordt een alternatief aangeboden. Ofwel het afzetten op een andere bushalte ofwel het maken van de gehele rit met de Regiotaxi zonder extra kosten. Het 3B-concept zal naar verwachting leiden tot een reizigersgroei en een bijdrage leveren aan het betaalbaar houden van de Regiotaxi. Zie apart persbericht.

SAMENWERKINGSOVEREENKOMST MILIEUHANDHAVING 2005 - 2008 VASTGESTELD (C11) Na evaluatie blijkt dat de huidige wijze van samenwerking nog niet het gewenste resultaat oplevert. Samenwerking in de handhaving blijft wel nodig, maar het zou sterker gericht moeten zijn op de uitvoering, minder vrijblijvend, concreter en resultaatgerichter. Daarom is een nieuwe overeenkomst opgesteld, waarin een drietal samenwerkingvormen zijn voorgesteld: handhavingssamenwerking op operationeel niveau, op regionaal niveau en strategisch niveau. De overeenkomst is uitvoerig besproken in de verschillende Regio's en ook VROM-inspectie, Openbaar Ministerie, politie en waterschappen hebben hun inbreng gehad. Op 28 april 2005 wordt de overeenkomst tijdens een gezamenlijke bijeenkomst van alle handhavingpartners ondertekend. Gedeputeerde Aalderink is gemachtigd namens het college de overeenkomst te ondertekenen.

VOORTGANG IMPLEMENTATIE IPPC-RICHTLIJN (C13) Op 7 december 2004 is door Gedeputeerde Staten aan de leden van de Commissie Economie en Milieu toegezegd hen op de hoogte te stellen van de uitkomsten van een inventarisatie met betrekking tot een tijdige implementatie van de Europese richtlijn over de geïntegreerde benadering om verontreinigingen in het milieu te voorkomen, de zogenaamde IPPC-richtlijn. Dit in verband met vragen van de Socialistische Partij over het collegewerkprogramma van Gedeputeerde Staten. In dit programma was namelijk een voorbehoud gemaakt over de tijdige implementatie van deze Europese richtlijn. Gedeputeerde Staten melden nu dat bij alle daarvoor in aanmerking komende inrichtingen de IPPC-richtlijn op 31 oktober 2007 in de milieuvergunningen is geïmplementeerd, tenzij in het traject van vergunningverlening zich nog onverwachte zaken (bijv. beroepsprocedures, onvoorziene gebeurtenissen) gaan voordoen. Uit de resultaten van de inventarisatie blijkt namelijk dat nog bij 11 bedrijven - bij 31 bedrijven indien ook bij de rioolwaterzuiveringsinstallaties de lijn van de IPPC-richtlijn gevolgd wordt - een traject moet worden gestart om zo nodig tot aanpassing van de vergunning te komen. Een afronding van deze aanpassing kan plaatsvinden voor 31 oktober 2007.

PROVINCIE VERNIEUWT ICT-ONDERSTEUNING (C15) Gedeputeerde Staten hebben het beleid met betrekking tot de ICT-ondersteuning in de provinciale organisatie opnieuw bekeken en nieuwe prioriteiten gesteld. Redenen hiervoor zijn onder meer landelijke ontwikkelingen, de Statenreis naar Valencia en de interne ICT-vernieuwing. Op het gebied van elektronische dienstverlening worden voor Gelderland een aantal ambities gesteld:
. het aanbieden van relevante overheidsinformatie via het web;
. het verbeteren van het contact met de burger;
. dienstverlening en afhandeling van klachten en meldingen voor een groot deel langs elektronische weg mogelijk maken;
. verbeterde gegevenshuishouding;
. zorgen dat de verschillende gegevensbestanden eenduidig, actueel en uitwisselbaar zijn.

Voor meer informatie over dit persbericht kunt u terecht bij afdeling Communicatie, Dienst Services, mevrouw M. Tuil, tel. (026) 359 94 46/90 65, e-mailadres: m.tuil@prv.gelderland.nl.


---- --