Disclaimer
ABA opent nieuwe weg naar auto-onderhoud
datum: 04-03-2005
Consumenten hebben onterechte twijfels over de kennis en kunde van
onafhankelijke autobedrijven. De Auto Bedrijven Associatie (ABA), een
afdeling van BOVAG, gaat daar met een campagne wat aan doen.
Zo twijfelen autobezitters er aan of die bedrijven wel in staat zijn
om technisch hoogwaardig onderhoud en reparatie aan autos uit te
voeren, zoals aan airco, ABS en andere elektronische systemen. Het is
hen niet duidelijk of die bedrijven wel onderdelen gebruiken van
dezelfde kwaliteit als merkonderdelen. Ook vermoeden zij dat
onafhankelijke bedrijven geen toegang hebben tot technische informatie
en trainingen van fabrikanten. En tot slot menen velen dat de
fabrieksgarantie op een nieuwe auto in gevaar komt als die wordt
onderhouden door een onafhankelijk bedrijf en niet door een
merkkanaal. Dit blijkt uit recent consumentenonderzoek dat in opdracht
van de ABA werd uitgevoerd.
De nieuwe Europese regels voor concurrentie in de automobielbranche
openen een nieuwe weg naar auto-onderhoud. Voor onderdelen telt in de
ogen van Brussel alleen of deze volgens de specificaties van de
autofabrikant zijn gemaakt, niet welk merk er op de doos staat. Ook
onafhankelijke bedrijven hebben volgens de EU toegang tot technische
informatie en trainingen van autofabrikanten. Verder wordt de
fabrieksgarantie niet beperkt doordat de auto bij een ander bedrijf
dan de merkkanaal in onderhoud is en wordt de klant sinds dit jaar
geïnformeerd over terugroepacties. Tot slot beschikken onafhankelijke
autobedrijven inmiddels over de modernste informatie- en
communicatiemiddelen, zodat zij over de allerlaatste technische
informatie voor autos beschikken.
Om alle deze zaken voor de consument stevig te verduidelijken start de
ABA een campagne waarin een website centraal staat. Daar kunnen
consumenten zelf zien wat de onafhankelijke autobedrijven in hun mars
hebben. Projectleider Cees de Boer daarover: met duidelijke
pictogrammen kunnen consumenten specifieke eisen stellen aan het
onafhankelijke autobedrijf dat ze zoeken. Zowel voor onderhoud en
reparatie als voor verkoop. Tijdens het ABA-Jaarcongres op 19 april
2005 wordt de officiële aftrap voor de campagne gegeven.
BOVAG