Europese Commissie eveneens voorstander rationeel drugsbeleid
19 april 2005
"Het EU-drugsbeleid moet realistisch zijn, op bewijsmateriaal gebaseerd en
de evaluatie van het drugsbeleid moet worden verbeterd." Dit heeft de
Europese Commissie geantwoord op een schriftelijke vraag van
GroenLinks-europarlementariër Kathalijne Buitenweg.
vraag Kathalijne Buitenweg
antwoord Europese Commissie
Ook de Europese Commissie lijkt dus niets te zien in een ideologische
´war on drugs´. "De Commissie vindt de beperking van schadelijke
effecten geen ideologische kwestie", aldus eurocommissaris Frattini.
Buitenweg is verheugd over het antwoord. "We wisten al dat er in het
Europees Parlement veel voorstanders van een rationeel drugsbeleid
zijn. Het is goed om te merken dat ook de Commissie Barroso op
dezelfde lijn zit."
Leers in Brussel
Het antwoord komt kort voordat burgemeester Leers van Maastricht, op
verzoek van GroenLinks, de Commissie Publieke Vrijheden van het
Europees Parlement toespreekt over de drugs-gerelateerde problemen in
de grensregio. Leers is gefrustreerd over het huidige Nederlandse
beleid, waarin het gebruik van softdrugs wordt gedoogd, maar
coffeeshops het illegale circuit in moeten om aan hun voorraad te
komen. Hij pleit dan ook voor regularisering van de productie van
softdrugs.
Spoeddebat Tweede Kamer
In de Tweede Kamer zal op verzoek van GroenLinks begin volgende week
een spoeddebat plaatsvinden over dit onderwerp. De regering moet voor
dinsdag in een brief aan de Kamer haar positie aangeven ten opzichte
van het verzoek van Leers om een pilot-project te mogen beginnen in
Maastricht.
---
Schriftelijke vraag: Kathalijne Buitenweg (Verts/ALE) en Monica
Frassoni (Verts/ALE)
E-0753/05
Datum: 1 maart 2005
Betreft: Officiële verklaring van het UNODC tegen beperking van
schadelijke effecten
Is de Commissie op de hoogte van de inhoud van een schrijven van de
directeur van het UNODC, Costa, aan Robert Charles, vertegenwoordiger
van de regering van de VS, waarin hij verklaart het VS-voorstel tot
gedwongen vernietiging van gewassen in Afghanistan te steunen (een
aanpak die niet bij alle EU-lidstaten op instemming kan rekenen) en
het concept van beperking van schadelijke effecten uit de verklaringen
en het beleid van het UNODC te schrappen (wat ook in strijd is met het
EU-standpunt)?
Stemt de Commissie in met de uitlatingen in bedoeld schrijven, met
name met de bewering dat "onder de dekmantel van beperking van
schadelijke effecten, mensen heimelijk proberen het verzet in de
wereld tegen verdovende middelen te breken" en dat "deze mensen onze
goedbedoelde verklaringen misbruiken voor hun eigen doelstellingen" en
dat "wij dit niet kunnen tolereren"?
Welke stappen gaat de Commissie ondernemen om een actievere rol te
spelen bij de bescherming van de onafhankelijkheid van het UNODC,
gezien het feit dat de Unie momenteel in Afghanistan UNODC-programma's
ter bestrijding van de handel in verdovende middelen financiert (EUR 3
miljoen in 2003)?
Kan de Europese Commissie, gezien de voorbereidingen voor het
actieplan ter uitvoering van de strategie 2005-2008, waarborgen dat
zij voldoende rekening houdt met de aanbeveling van het Europees
Parlement van 15 december 2004 over de Europese strategie voor
drugsbestrijding (2005-2012) en dat het Europees Parlement wordt
betrokken bij de opstelling van deze strategie?
Wat gaat de Commissie met name ondernemen voor de tenuitvoerlegging
van de aanbeveling over verbetering van de beschikbaarheid van
programma's ter beperking van schadelijke effecten ten behoeve van
drugsgebruikers?
---
Antwoord: Frattini, namens de Europese Commissie
E-0753/05NL
Datum: 15 april 2005
De Commissie is op de hoogte van het debat over beperking van
schadelijke effecten en gedwongen vernietiging. Het zou echter niet
passend zijn dat de Commissie commentaar levert op een briefwisseling
waarbij zij geen partij is.
De Commissie heeft de drugsstrategie van de Europese Unie (EU) en het
EU-actieplan inzake drugs (2000-2004)1 geëvalueerd en in februari 2005
bij het Parlement en de Raad haar voorstel voor een EU-drugsactieplan
(2005-2008)2 ingediend. In het actieplan zijn concrete maatregelen
opgenomen om de EU-drugsstrategie (2005-2012) uit te voeren, samen met
de tijdschema's en de partijen die met de uitvoering ervan belast
zijn. Het voorstel van de Commissie voor een nieuw EU-actieplan
behandelt in het bijzonder de kwesties waarvoor de evaluatie aantoonde
dat er meer vooruitgang nodig was.
De Commissie is van mening dat het EU-drugsbeleid evenwichtig en op
bewijsmateriaal gebaseerd moet zijn en dat de evaluatie van acties op
drugsgebied en van het drugsbeleid verder moet worden verbeterd. De
Commissie vindt de beperking van schadelijke effecten geen
ideologische kwestie, maar eerder een goed ingeburgerde manier om
drugsgerelateerde maatschappelijke en gezondheidsschade te voorkomen
en te beperken. Het voorstel van de Commissie voor een nieuw actieplan
bevat ook stappen tegen de verspreiding van HIV/AIDS en andere via
bloed overdraagbare ziekten onder druggebruikers en daarbij wordt
voldoende rekening gehouden met de aanbeveling van het Europees
Parlement van 15 december 2004.
Bovendien worden drugspreventieprojecten medegefinancierd door het
Programma voor Volksgezondheid 2003-2008 en de oproep van 2005
moedigt in het bijzonder projecten aan over de beste methoden inzake
preventie van HIV/AIDS. De Commissie heeft ook een project opgestart
over de tenuitvoerlegging van de aanbeveling van de Raad van 18 juni
2003 betreffende de preventie en de beperking van de risico's die
samenhangen met drugsverslavingen3.
Het voorgestelde EU-drugsactieplan (2005-2008) roept op het gebied van
internationale samenwerking op tot het verlenen van bijzondere
bijstand aan Afghanistan en zijn buurlanden. Dat zal gebeuren in de
context van de Afghaanse nationale drugsbestrijdingsstrategie van mei
2003 en van het onlangs vastgestelde antidrugs implementatieplan
voor 2005. De bijstand van de Commissie, waarin de klemtoon wordt
gelegd op de wederopbouw van het platteland door alternatieve vormen
van levensonderhoud voor landbouwers te steunen en door er de lokale
gemeenschap bij te betrekken, is ook gericht op het versterken van een
regionale aanpak in het gebied. De Commissie steunt ook de Afghaanse
nationale politie via het trustfonds voor de openbare orde in
Afghanistan. De Commissie is van mening dat een verbod (d.w.z.
drugshandelaars aanhouden en hun netwerken oprollen) en een hervorming
van het strafbestel ook cruciale elementen zijn. De door de Commissie
in september 2004 met de Organisatie van de Verenigde Naties (VN)
ondertekende overeenkomst over een bijdrage van 3 miljoen euro, is een
praktisch voorbeeld van hoe de Commissie het kernmandaat van het
VN-Bureau voor drugs- en misdaadbestrijding (UNODC) steunt. Het
project draagt bij tot een verbod, door de controle te versterken aan
de Afghaans-Iraanse grens, die een van de belangrijkste aanvoerroutes
is waarlangs miljoenen Iraanse opiumverslaafden van opium worden
voorzien.
«
GroenLinks