Financiele compensatie voor problemen bij uitvoering frontoffice taken ind
Sinds april 2004 voeren de gemeenten verschillende frontoffice taken
uit in de reguliere vreemdelingenprocedures, die voorheen bij de
Vreemdelingendiensten lagen. Deze overgang heeft het afgelopen jaar
tot verschillende problemen geleid bij gemeenten, vooral als gevolg
van foutieve verblijfstitellevering door de IND die onjuiste gegevens
in de GBA tot gevolg had. De VNG en de Nederlandse Vereniging voor
Burgerzaken (NVVB) hebben in oktober 2004 een brief aan Minister
Verdonk gestuurd, waarin de VNG heeft aangedrongen op een voortvarende
aanpak van de problemen. Tevens heeft de VNG erop gewezen dat
gemeenten ook financieel nadeel ondervinden van de ontstane problemen,
als gevolg van de extra inspanningen om deze zoveel als mogelijk het
hoofd te bieden.
De VNG heeft samen met de NVVB inmiddels naar aanleiding van deze
brief overleg gevoerd met het Ministerie van Justitie. Hierbij is
toegezegd dat de verschillende in de brief genoemde problemen met
voortvarendheid zullen worden aangepakt. Zo zal de IND de communicatie
aan gemeenten verbeteren en werkt zij inmiddels aan een project om in
het verleden gemaakte fouten te herstellen (project Herstel
Informatievoorziening & Performance, HIP). Bovendien is toegezegd dat
indien gemeenten aantoonbare extra kosten hebben gemaakt als gevolg
van het ontbreken van een goed systeem bij de IND en die toegerekend
kunnen worden aan het proces zullen worden vergoed. Dat geldt
bijvoorbeeld voor personele lasten als gevolg van extra inhuur.
Gemeenten kunnen eventuele extra kosten, mits onderbouwd, op
individuele basis indienen bij de contactpersoon bij de Immigratie en
Naturalisatiedienst (IND). De VNG raadt u aan om van deze mogelijkheid
gebruik te maken indien uw gemeente het afgelopen jaar aantoonbare
meerkosten heeft gemaakt.
Vereniging Nederlandse Gemeenten