FNV

Bond niet welkom bij cao-onderhandelingen callcenters

De Werkgeversvereniging Callcenters wenst geen zaken meer te doen met FNV Bondgenoten.

"We zijn niet langer welkom aan de onderhandelingstafel", reageert vakbondsbestuurder Wim de Ruyter. "We zijn volgens de werkgevers te weinig innovatief en te log."

FNV Bondgenoten gaat nu in de slag om met de individuele bedrijven arbeidsvoorwaarden af te spreken.

In 2003 kwam de eerste cao voor de facilitaire callcenters tot stand. Nadat deze in juni 2004 was afgelopen, lukte het niet tot nieuwe afspraken te komen. Afgelopen februari concludeerde partijen dat ze te ver uit elkaar lagen.

Daarop besloten de werkgevers verenigd in de WGCC niet langer zaken te doen met FNV Bondgenoten, maar de cao-onderhandelingen voort te zetten met de veel kleinere Bond voor Telecompersoneel.

"Het was al een minimum-cao", zegt De Ruyter, "maar in ieder geval een begin en een erkenning van het vak. Ik ben zwaar teleurgesteld dat de werkgevers weigeren fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden af te spreken."

Omdat de callcenter-gigant SNT een eigen cao heeft, vraagt De Ruyter zich af of de werkgeversvereniging wel representatief is.