Bond niet welkom bij cao-onderhandelingen callcenters
De Werkgeversvereniging Callcenters wenst geen zaken meer te doen met
FNV Bondgenoten.
"We zijn niet langer welkom aan de onderhandelingstafel", reageert
vakbondsbestuurder Wim de Ruyter. "We zijn volgens de werkgevers te
weinig innovatief en te log."
FNV Bondgenoten gaat nu in de slag om met de individuele bedrijven
arbeidsvoorwaarden af te spreken.
In 2003 kwam de eerste cao voor de facilitaire callcenters tot stand.
Nadat deze in juni 2004 was afgelopen, lukte het niet tot nieuwe
afspraken te komen. Afgelopen februari concludeerde partijen dat ze te
ver uit elkaar lagen.
Daarop besloten de werkgevers verenigd in de WGCC niet langer zaken te
doen met FNV Bondgenoten, maar de cao-onderhandelingen voort te zetten
met de veel kleinere Bond voor Telecompersoneel.
"Het was al een minimum-cao", zegt De Ruyter, "maar in ieder geval een
begin en een erkenning van het vak. Ik ben zwaar teleurgesteld dat de
werkgevers weigeren fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden af te spreken."
Omdat de callcenter-gigant SNT een eigen cao heeft, vraagt De Ruyter
zich af of de werkgeversvereniging wel representatief is.
FNV