Contactpersoon
-
Datum
19 april 2005
Ons kenmerk
DGTL/05.004106
Doorkiesnummer
-
Bijlage(n)
1
Uw kenmerk
-
Onderwerp
Evaluatieverslag 2000-2004
Veiligheidsadviescommissie Schiphol (VACS)
Geachte voorzitter,
Bijgaand doe ik u in overeenstemming met artikel 28 van de Kaderwet
adviescolleges het Evaluatieverslag van de VACS toekomen. Het verslag is
door de Veiligheidsadviescommissie Schiphol (VACS) opgesteld en heeft
betrekking op de taakvervulling in de genoemde periode.
Ter toelichting deel ik u het volgende mee.
De VACS is bij de Wet Luchtverkeer ingesteld voor onbepaalde tijd. De
commissie heeft als taak mij gevraagd en ongevraagd te adviseren over de
algemene veiligheidssituatie op en rondom de luchthaven Schiphol.
Enkele jaren geleden is de samenstelling en het takenpakket van de
commissie aangepast. In die nieuwe opzet is de VACS op 1 januari 2003 van
start gegaan. Met de brief van
17 september 2003, met kenmerk DGL/03.U01183, heb ik u geïnformeerd over
deze aanpassingen. Met de commissie in haar nieuwe samenstelling is
afgesproken dat een uitgebreidere en diepgaandere evaluatie in de loop van
2005 wordt uitgevoerd, gelijktijdig met de evaluatie van het
Schipholbeleid. Op basis van die evaluatie, waarin de effectiviteit van de
VACS centraal zal staan, wordt de positionering van de VACS na 2006 opnieuw
bezien.
Voorliggend evaluatieverslag belicht vooral de periode na de doorstart en
is, als opmaat naar de uitgebreidere evaluatie, beperkt van opzet
gehouden.
Sinds het aantreden van de vernieuwde VACS zijn enkele opvallende
verschillen met de VACS oude stijl aan te wijzen.
Op de eerste plaats heeft de commissie aan professionaliteit gewonnen. Door
de verruiming van de faciliteiten kon meer externe deskundigheid ingehuurd
worden, hetgeen heeft geleid tot goed onderbouwde adviezen over een breed
scala van onderwerpen.
Ook is de VACS meer naar buiten getreden, onder meer door het actief
contact leggen met de sectorpartijen op Schiphol en door het opzetten van
een website, waar de adviezen op geplaatst worden. Hierdoor is de VACS
bekender geworden bij de sectorpartijen en zijn de adviezen voor een breder
publiek toegankelijk geworden.
Bovendien is er meer structuur in de relatie met de commissie gebracht,
hetgeen heeft geleid tot meer contact met mijn ministerie, zowel op
politiek als op ambtelijk niveau.
De VACS is sinds de nieuwe start zeer actief geweest. In het verslag wordt
melding gemaakt van zes afgeronde adviezen en twee adviezen die in
voorbereiding zijn. Bovendien zijn de voorbereidingen van het grote,
vijfjaarlijkse veiligheidsonderzoek Schiphol afgerond en is de uitvoering
van het onderzoek kort geleden van start gegaan.
De adviezen die de VACS in de afgelopen jaren heeft uitgebracht, hebben
betrekking op een breed spectrum van veiligheidsaspecten, variërend van
bestuurlijke onderwerpen tot de bedrijfsprocessen van de sectorpartijen op
Schiphol.
Deze brede aanpak heeft bijgedragen aan een beter inzicht in het
functioneren van de veiligheidsketen op Schiphol.
Vanwege de voor het Schipbeleid geldende randvoorwaarden zijn niet alle aan
mij uitgebrachte adviezen beleidsmatig doorvertaald. In de komende
uitgebreide evaluatie van het functioneren van de VACS zal op dit punt
nader ingegaan worden.
Hoogachtend,
DE STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
mw drs M.H. Schultz van Haegen
Ministerie van Verkeer en Waterstaat