AutoRai

De Nieuwe SEAT Leon: sportiviteit en design in topvorm

(19-4-2005)
Op 5 mei onthult SEAT op de autotentoonstelling van Barcelona de nieuwe Leon. Deze auto is direct afgeleid van het Salsa-prototype uit 2000 en dus combineert hij het sportief-elegante uiterlijk van een coupé met alle gemakken van een vijfdeurs hatchback. De nieuwe Leon staat begin september bij de SEAT-dealer.
De Leon is overduidelijk een vertegenwoordiger van de nieuwe SEAT-generatie waartoe ook de Altea en de Toledo behoren: zijn ontwerp maakt sterke emoties los â een designprincipe dat is ingevoerd door Walter deâSilva en dat bij alle nieuwe SEAT-modellen âstandaardâ is. Binnen het gamma is de nieuwe Leon het summum op het gebied van sportiviteit en innovatief design.

De looks van een coupé gecombineerd met vijfdeurs-gebruiksgemak De nieuwe Leon combineert het gebruiksgemak van een vijfdeurs hatchback met de sportieve styling van een coupé. Zijn âcoupé-lookâ dankt hij voor een belangrijk deel aan de deurgrepen van de achterportieren: deze zijn âverstoptâ in de achterste deurstijl. Daarnaast komt de nieuwe Leon krachtig en zelfverzekerd voor de dag dankzij de âkattenogenâ-koplampen en de uitgesproken vorm van de grille. En dan is er natuurlijk de Dynamic Line over de flanken; deze boogvorm siert alle nieuweâgeneratie SEAT-modellen. Ook de vorm en de plaatsing van de ruitenwissers, is een belangrijk stylingelement: net als bij de Altea bevinden de wissers zich in de voorste ruitstijlen (A-stijlen). Bij de Leon zijn de wissers volledig zichtbaar, terwijl ze bij de Altea een verborgen ruststand hebben.

Groter gegroeid
Vergeleken met het model dat hij opvolgt, is de nieuwe Leon in alle opzichten gegroeid. Het nieuwe model is 4,32 meter lang (+ 13,2 cm), 1,77 meter breed (+ 2,6 cm) en 1,46 meter hoog. De wielbasis is met 6,5 cm toegenomen tot 2,58 meter. Mede daardoor heeft de nieuwe Leon een uitermate ruim en comfortabel interieur.

Keuze uit vier motoren
Bij de introductie van de nieuwe Leon zijn twee benzine- en twee dieselmotoren beschikbaar. De basismotor is de 102 pk (75 kW) sterke
1,6-liter benzinekrachtbron en daarnaast is een 2.0 FSI met 150 pk (110 kW) beschikbaar. Het dieselgamma bestaat uit een 105 pk (77 kW) sterke 1.9 TDI en een 2.0 TDI met 140 pk (103 kW). Alle motoren voldoen aan de Euro 4-emissie-eisen.
De versies met 1.6-liter benzinemotor en de 1.9 TDI zijn gekoppeld aan een handgeschakelde vijfversnellingsbak, terwijl bij de 2.0 FSI en de
2.0 TDI een handgeschakelde zesbak standaard is. De 2.0 TDI is tevens leverbaar met een automatische DSG-versnellingsbak met dubbele koppeling, terwijl voor de 2.0 FSI een sequentiële zestraps Tiptronic-versnellingsbak beschikbaar is.

Dynamisch maar stabiel
De nieuwe Leon dankt zijn dynamisch weggedrag en stabiele wegligging voor een belangrijk deel aan Agile Chassis â een ontwikkeling van SEATâs Technical Centre in Martorell. Voor de Leon is Agile Chassis nog verder verfijnd. Zo is de onafhankelijke McPherson-ophanging weliswaar dezelfde als die van het vorige model, maar in de nieuwe Leon is deze ophanging aan een aluminium subframe bevestigd. Achter beschikt de nieuwe Leon over een onafhankelijke multilink-ophanging met vier (draag)armen. Deze vervangt de semi-onafhankelijke torsie-as.

De nieuwe Leon beschikt standaard over een stuurinrichting met elektromechanische bekrachtiging en over een remsysteem met geventileerde schijven voor en massieve schijven achter. ABS en TCS behoren behoren eveneens tot het standaardpakket, terwijl ESP optioneel leverbaar is Deze systemen dragen bij de auto onder alle omstandigheden zo stabiel mogelijk te houden.

Veiligheid voor alles â óók voor voetgangers
Elke nieuwe SEAT Leon is standaard uitgerust met zes airbags: twee frontairbags, twee zij-airbags en twee hoofdairbags. Zij-airbags achterin zijn optioneel verkrijgbaar. Het pakket veiligheidsvoorzieningen bestaat daarnaast uit driepuntsgordels voor alle vijf zitplaatsen. De veiligheidsriemen vóór zijn standaard voorzien van gordelspanners en gordelkrachtbegrenzers. Ook de gordels van de buitenste zitplaatsen achter hebben een gordelkrachtbegrenzer. Tevens beschikken deze zitplaatsen over Isofix-bevestigingspunten voor kinderzitjes.
Bij de ontwikkeling van de nieuwe Leon is ook veel aandacht besteed aan voetgangerveiligheid. In dat opzicht haalt hij hetzelfde hoge niveau als de Altea, die bij de Euro NCAP-testen bijzonder voetgangervriendelijk bleek. De Altea haalde dankzij de vorm van de motorkap, de scharnieren die kunnen afbreken bij een frontale impact en de verticale ruststand van de ruitenwissers zeer hoge scores.

Vier uitrustingsniveaus
De auto wordt geproduceerd in de Martorell Fabriek (Spanje) en er is keuze uit vier verschillende uitrustingsniveaus: Reference, Stylance, Sport en Sport-up. De nieuwe Leon maakt op 5 mei zijn publieksdebuut op de Barcelona International Motor Show en wordt begin september in Nederland verwacht.