De Nieuwe SEAT Leon: sportiviteit en design in topvorm
(19-4-2005)
Op 5 mei onthult SEAT op de autotentoonstelling van Barcelona de
nieuwe Leon. Deze auto is direct afgeleid van het Salsa-prototype uit
2000 en dus combineert hij het sportief-elegante uiterlijk van een
coupé met alle gemakken van een vijfdeurs hatchback. De nieuwe Leon
staat begin september bij de SEAT-dealer.
De Leon is overduidelijk een vertegenwoordiger van de nieuwe
SEAT-generatie waartoe ook de Altea en de Toledo behoren: zijn ontwerp
maakt sterke emoties los â een designprincipe dat is ingevoerd door
Walter deâSilva en dat bij alle nieuwe SEAT-modellen âstandaardâ is.
Binnen het gamma is de nieuwe Leon het summum op het gebied van
sportiviteit en innovatief design.
De looks van een coupé gecombineerd met vijfdeurs-gebruiksgemak
De nieuwe Leon combineert het gebruiksgemak van een vijfdeurs
hatchback met de sportieve styling van een coupé. Zijn âcoupé-lookâ
dankt hij voor een belangrijk deel aan de deurgrepen van de
achterportieren: deze zijn âverstoptâ in de achterste deurstijl.
Daarnaast komt de nieuwe Leon krachtig en zelfverzekerd voor de dag
dankzij de âkattenogenâ-koplampen en de uitgesproken vorm van de
grille. En dan is er natuurlijk de Dynamic Line over de flanken; deze
boogvorm siert alle nieuweâgeneratie SEAT-modellen.
Ook de vorm en de plaatsing van de ruitenwissers, is een belangrijk
stylingelement: net als bij de Altea bevinden de wissers zich in de
voorste ruitstijlen (A-stijlen). Bij de Leon zijn de wissers volledig
zichtbaar, terwijl ze bij de Altea een verborgen ruststand hebben.
Groter gegroeid
Vergeleken met het model dat hij opvolgt, is de nieuwe Leon in alle
opzichten gegroeid. Het nieuwe model is 4,32 meter lang
(+ 13,2 cm), 1,77 meter breed (+ 2,6 cm) en 1,46 meter hoog. De
wielbasis is met 6,5 cm toegenomen tot 2,58 meter. Mede daardoor heeft
de nieuwe Leon een uitermate ruim en comfortabel interieur.
Keuze uit vier motoren
Bij de introductie van de nieuwe Leon zijn twee benzine- en twee
dieselmotoren beschikbaar. De basismotor is de 102 pk (75 kW) sterke
1,6-liter benzinekrachtbron en daarnaast is een 2.0 FSI met 150 pk
(110 kW) beschikbaar. Het dieselgamma bestaat uit een 105 pk (77 kW)
sterke 1.9 TDI en een 2.0 TDI met 140 pk (103 kW). Alle motoren
voldoen aan de Euro 4-emissie-eisen.
De versies met 1.6-liter benzinemotor en de 1.9 TDI zijn gekoppeld aan
een handgeschakelde vijfversnellingsbak, terwijl bij de 2.0 FSI en de
2.0 TDI een handgeschakelde zesbak standaard is. De
2.0 TDI is tevens leverbaar met een automatische DSG-versnellingsbak
met dubbele koppeling, terwijl voor de 2.0 FSI een sequentiële
zestraps Tiptronic-versnellingsbak beschikbaar is.
Dynamisch maar stabiel
De nieuwe Leon dankt zijn dynamisch weggedrag en stabiele wegligging
voor een belangrijk deel aan Agile Chassis â een ontwikkeling van
SEATâs Technical Centre in Martorell. Voor de Leon is Agile Chassis
nog verder verfijnd. Zo is de onafhankelijke McPherson-ophanging
weliswaar dezelfde als die van het vorige model, maar in de nieuwe
Leon is deze ophanging aan een aluminium subframe bevestigd. Achter
beschikt de nieuwe Leon over een onafhankelijke multilink-ophanging
met vier (draag)armen. Deze vervangt de semi-onafhankelijke torsie-as.
De nieuwe Leon beschikt standaard over een stuurinrichting met
elektromechanische bekrachtiging en over een remsysteem met
geventileerde schijven voor en massieve schijven achter. ABS en TCS
behoren behoren eveneens tot het standaardpakket, terwijl ESP
optioneel leverbaar is Deze systemen dragen bij de auto onder alle
omstandigheden zo stabiel mogelijk te houden.
Veiligheid voor alles â óók voor voetgangers
Elke nieuwe SEAT Leon is standaard uitgerust met zes airbags: twee
frontairbags, twee zij-airbags en twee hoofdairbags. Zij-airbags
achterin zijn optioneel verkrijgbaar. Het pakket
veiligheidsvoorzieningen bestaat daarnaast uit driepuntsgordels voor
alle vijf zitplaatsen. De veiligheidsriemen vóór zijn standaard
voorzien van gordelspanners en gordelkrachtbegrenzers. Ook de gordels
van de buitenste zitplaatsen achter hebben een gordelkrachtbegrenzer.
Tevens beschikken deze zitplaatsen over Isofix-bevestigingspunten voor
kinderzitjes.
Bij de ontwikkeling van de nieuwe Leon is ook veel aandacht besteed
aan voetgangerveiligheid. In dat opzicht haalt hij hetzelfde hoge
niveau als de Altea, die bij de Euro NCAP-testen bijzonder
voetgangervriendelijk bleek. De Altea haalde dankzij de vorm van de
motorkap, de scharnieren die kunnen afbreken bij een frontale impact
en de verticale ruststand van de ruitenwissers zeer hoge scores.
Vier uitrustingsniveaus
De auto wordt geproduceerd in de Martorell Fabriek (Spanje) en er is
keuze uit vier verschillende uitrustingsniveaus: Reference, Stylance,
Sport en Sport-up. De nieuwe Leon maakt op 5 mei zijn publieksdebuut
op de Barcelona International Motor Show en wordt begin september in
Nederland verwacht.
AutoRai