De nieuwe BMW 3 Serie Touring
(19-4-2005)
De Internationale Automobil-Ausstellung (IAA) in Frankfurt, september
2005, betekent het showdebuut voor de nieuwe BMW 3 Serie Touring.
Vanaf september staat de nieuwe, vierde generatie 3 Serie Touring in
de showroom, klaar om de succesvolle traditie voort te zetten.
Net als de BMW 3 Serie Sedan beschikt ook de Touring over nieuwe
motoren die meer kracht en prestatie ontwikkelen dan hun voorgangers
en desondanks nog zuiniger omgaan met brandstof. De BMW 325i Touring
met de nieuwe zescilinder lijnmotor illustreert dit met de volgende
cijfers: 160 kW (218 pk) bij 6.500 toeren per minuut, maximum koppel
van 250 Nm tussen 2.750 en 4.250 toeren per minuut, een topsnelheid
van 243 km/h, een acceleratie van 0 naar 100 km/h in 7,2 seconden, en
de tussensprint van 80 naar 120 km/h in 7,9 seconden. Het verbruik
komt hierbij uit op 8,6 liter/100 km in ECE-cyclus.
Deze goede cijfers zijn het gevolg van een vermogenstoename bij de
zescilinder van 19 kW (26 pk) en gewichtsbesparingen. Bij de
zescilindermotoren wordt voor het eerst in serieproductie magnesium
toegepast voor de krukaskast, de krukasaslagers en het kleppendeksel.
Ook de BMW 320d Touring toont uitmuntende cijfers. Hij heeft een
topsnelheid van 223 km/h en sprint in 8,6 seconden van 0 naar
100 km/h. De tussensprint van 80 naar 120 km/h volbrengt de BMW 320d
Touring in 7,1 seconden. De populaire viercilinder dieselmotor staat
met een vermogen van 120 kW (163 pk) bij 4.000 toeren per minuut, een
koppel van 340 Nm bij 2.000 toeren per minuut en een verbruik van 5,9
liter op 100 km in ECE-cyclus, eveneens voor efficiënte dynamiek. Een
dieselpartikelfilter is standaard leverbaar.
De nieuwe BMW 3 Serie Touring wordt standaard aangeboden met een
handgeschakelde zesversnellingsbak, optioneel is bovendien een
zestraps automaat leverbaar. Door de extra zesde versnelling, de in
zijn geheel korte overgangen en de grotere spreiding van laagste naar
hoogste versnelling, kan de bestuurder het wisselen van versnelling
optimaal aanpassen aan het juiste toerental. Dit is vooral bij het
wegrijden goed te merken, want de eerste versnelling heeft meer
trekkracht gekregen.
Andere motoren
In de herfst van 2005 komen eveneens de Touring-modellen BMW 330i, BMW
320i en BMW 330d op de markt. De belangrijkste cijfers zien er als
volgt uit:
* BMW 330i Touring: 190 kW (258 pk) bij 6.600 toeren per minuut, 300
Nm tussen 2.500 en 4.000 toeren per minuut.
* BMW 320i Touring: 110 kW (150 pk) bij 6.200 toeren per minuut, 200
Nm bij 3.600 toeren per minuut.
* BMW 330d Touring: 170 kW (231 pk) bij 4.000 toeren per minuut, 500
Nm tussen 1.750 en 3.000 toeren per minuut.
Eigen en verfijnd design
Vanaf het begin werd de vierde generatie BMW 3 Serie Touring parallel
aan de Sedan ontwikkeld. Dit is de sleutel tot zijn overtuigende
ontwerp gebleken. Het geeft de Touring niet alleen een creatief eigen
gezicht in de autowereld, maar garandeert ook een volkomen sportieve
verschijning.
Coupé-achtige sportieve snit
Hoewel hij van front tot A-stijl vrijwel identiek is aan de Sedan,
heeft de Touring van achterbank tot bagageruimte een meer sportieve en
bijna coupé-achtige snit. Hierbij spelen de glaspartijen aan de
zijkant de belangrijkste esthetische rol: omdat de daklijn glooiend
richting de schuine achterkant gaat, terwijl de schouderpartij licht
omhoog loopt, lijken de zijruiten coupé-achtig klein.
Kernkwaliteit: de Touring is ook van binnen gegroeid
Toont de 3 Serie Touring zich in zijn uiterlijk en zijn prestaties als
een typische BMW - krachtig, sportief en compact -, tegelijkertijd
maakt hij indruk met verrassende âkernkwaliteitenâ: de in lengte
(4.520 mm, +42 mm ten opzichte van zijn voorganger), breedte (1.817
mm, +78 mm), hoogte (1.418 mm, +9 mm), alsmede wielbasis (2.760 mm,
+35 mm) gegroeide afmetingen, komen in gelijke mate zowel de voor- als
de achterinzittenden ten goede. Tevens is de bagageruimte met 25 liter
gegroeid naar 460 liter. Wordt de 60/40 deelbare achterbankleuning
omgeklapt, dan biedt de Touring op een vrijwel vlakke laadvloer niet
minder dan 1.385 liter volume.
Innovatieve uitrusting voor een nog praktischer dagelijks gebruik
Nog belangrijker dan de kille maten zijn veel innovaties in de
uitrusting van de Touring die zijn dagelijkse, praktische
gebruiksmogelijkheden duidelijk verruimen. Zo zwaait het rolscherm
over de bagageruimte automatisch mee naar boven met het apart te
openen achterraam, om zo het inladen gemakkelijker te maken. Eveneens
bij het openen van de achterklep zwaait het rolscherm automatisch mee
naar boven. Het achterwege laten van het reservewiel â de 3 Serie is
met de Runflat-banden uitgerust â komt, behalve de veiligheid, zowel
de gewichtsverlaging als ook het laadvolume ten goede. Dit laatste in
de vorm van een extra opbergruimte onder de vloer van de bagageruimte.
Deze vloer is optioneel als omkeerbare bodem leverbaar: aan een kant
zijn dan bevestigingsogen te vinden om zware lading stevig vast te
zetten, aan de andere kant is een kunststoffen afdekzeil bevestigd dat
op de bekleding van de bagageruimte of over de bumper kan worden
gelegd om krassen en vuil worden te voorkomen. Bovendien is onder de
laadvloer een waterdichte, inklapbare opbergbox te vinden, waarin
bijvoorbeeld natte laarzen op een schone manier kunnen worden
vervoerd.
Zeker families kunnen zich op de nieuwe Touring verheugen
De liefde voor verbeteringen aan zelfs het kleinste detail is eveneens
achterin te vinden: zonneschermen bij de achterste portieren zijn in
deze klasse net zo bijzonder als de apart in te stellen
klimaatregeling. Voor het eerst biedt de 3 Serie de mogelijkheid, met
Isofix-bevestigingen bij de rechtervoorstoel en de twee zitplaatsen
aan weerszijden van de achterbank, om drie kinderen veilig mee te
nemen in kinderzitjes met Isofix-bevestiging. De passagiersairbag is
uitschakelbaar, zodat kinderzitjes ook tegen de rijrichting in kunnen
worden vastgezet.
Panoramadak in Touring geeft Cabrio-gevoel
Tot de spreekwoordelijke veelzijdigheid van de 3 Serie Touring horen
niet alleen praktische kanten, maar ook aangename kanten: met het
panoramadak ondergaat de Touring welhaast een gedaanteverwisseling tot
cabriolet. Met een lengte van 800 millimeter en een breedte van 745
millimeter schept het dak een waar cabrio-gevoel en laat in volledig
geopende toestand zestig procent meer frisse lucht naar binnen.
Rijplezier en rijzekerheid op het hoogste niveau
Maar de BMW 3 Serie Touring bekoort natuurlijk niet alleen door zijn
dagelijkse gebruiksmogelijkheden. Hij is tegelijkertijd ook heel
dynamisch. De gewichtsverdeling van bijna 50:50 over beide assen, de
achterwielaandrijving, een lange wielbasis en korte overhangen voor en
achter zijn ideale voorwaarden voor maximale wendbaarheid en
rijveiligheid. Hierbij komt dat de voor de 3 Serie Sedan nieuw
ontwikkelde aluminium vooras met dubbele kruiskoppeling
vanzelfsprekend ook bij de Touring voor een uitgekiende balans tussen
rijdynamiek en -comfort garant staat. De constructie zorgt voor een
goede rechtuitstabiliteit en bijzonder weinig bandengeruis. Voor
perfecte beweeglijkheid en een sportieve handling zorgt de
lichtmetalen multilink-achteras. Hiermee is een precieze wielgeleiding
en een zeer goed rijcomfort gewaarborgd.
Active Front Steering: uniek in zijn klasse
Ook leverbaar in de zescilindermodellen is BMWâs Active Front
Steering. Op lage snelheden zorgt dit voor een zeer directe besturing,
op hogere snelheden juist weer voor een indirectere besturing. Hiermee
is het conflict tussen wendbaarheid, stabiliteit en comfort, zoals dat
bij conventionele besturing bestaat, verleden tijd. En net als bij de
BMW 3 Serie Sedan beschikt Active Front Steering ook bij de Touring
over twee nieuwe, belangrijke functies: bij het remmen op oppervlakten
met verschillende wrijvingscoëfficiënten stabiliseert het systeem de
auto sneller en preciezer dan de bestuurder ooit zou kunnen door
actief in te grijpen tijdens het sturen. Bij overstuur stuurt de
actieve besturing bovendien zelfstandig tegen. De auto is hierdoor
eenvoudiger, nauwkeuriger en soepeler te manoeuvreren en remingrepen
en motorkoppel worden gereduceerd.
Nieuwste generatie DSC
Zekerheid komt ook van de nieuwste generatie DSC (Dynamische
Stabiliteits Controle). Voor de zescilindermodellen is DSC bovendien
voorzien van nuttige functies als droogremmen van de remschijven op
natte wegen of extra remkracht door het vooraf aanleggen van de
remblokken bij plotseling remmen. Ook terugrollen op een helling en
het knikken bij langzaam afremmen wordt voortaan voorkomen.
AutoRai