WGCC
CAO onderhandelingen callcenters met Bond van Telecompersoneel
De Werkgeversvereniging Callcenters (WGCC) gaat een nieuwe CAO voor de
facilitaire callcenters afsluiten met de Bond van Telecompersoneel.
Deze CAO heeft in eerste instantie betrekking op zo'n 25 bedrijven die
ruim 80% van de werkplekken in de facilitaire markt vertegenwoordigen.
Het is de bedoeling de CAO algemeen verbindend te laten verklaren. De
sector wil al enige tijd een nieuwe CAO afsluiten maar is daar met FNV
Bongenoten herhaaldelijk niet uitgekomen. De facilitaire callcenters
zouden in het eindbod een stijging tegemoet moeten zien van 10 tot 20%
van de loonsom. Recent meldde zich de Bond van Telecompersoneel met
het verzoek tot toetreding tot de onderhandelingen over een nieuwe
branche-CAO.
In een eerste oriëntatie is gebleken dat WGCC en de Bond van
Telecompersoneel 'in' zijn voor de noodzakelijke innovatieve aanpak
van het arbeidsvoorwaardenbeleid. Daarnaast streven beide partijen
naar meer bij de huidige tijd passende arbeidsverhoudingen. De Bond
van Telecompersoneel heeft als CAO-partij al ruime ervaring met
callcenters opgedaan bij onder andere SNT, een van de grotere
callcenterbedrijven van ons land. Deze branchekennis veronderstelt
vooral ook inzicht in de specifieke motieven en behoeften van mensen
om bij callcenters te werken. Flexibilisering van arbeidsvoorwaarden
en maatwerk voor verschillende groepen agents, zoals bijvoorbeeld de
hooggeschoolde specialisten, zijn nu aan de orde. Voor degelijk
inzicht is in de standaardaanpak van de FNV geen plaats, zo heeft de
WGCC moeten vaststellen.
WGCC
De WGCC vertegenwoordigt de zogenoemde facilitaire callcenters, die in
opdracht van derden telefonische en internet gerelateerde
dienstverlening verzorgen. De WGCC bundelt en behartigt de belangen
van alle professionele callcenters in Nederland. Kwaliteitsbewaking is
voor deze jonge en snelgroeiende sector daarbij van eminent belang.
Daartoe worden initiatieven genomen op gebieden als
arbeidsvoorwaarden, arbeidsomstandigheden en opleidingen. De WGCC
houdt zich daarnaast intensief bezig met consumentenbescherming en
heeft onlangs een keurmerk voor callcenters geïntroduceerd.
Bond van Telecompersoneel
De Bond van Telecompersoneel is dé belangenorganisatie voor Telecom-,
ICT- en Callcentermedewerkers. Op eigentijdse, betrokken en efficiënte
wijze werkt de Bond van Telecompersoneel voortdurend aan
positieverbetering van de leden. Opkomen voor individuele en
collectieve belangen staat daarbij centraal. De Bond van
Telecompersoneel is een erkende CAO-partij bij onder andere KPN, Atos
Origin, SNT, Volker Wessels Netwerk Bouw en Nozema. De Bond van
Telecompersoneel stemt haar dienstverlening af op de wensen en
omstandigheden van de leden in de verschillende sectoren.
Nadere informatie voor de pers
WGCC
Herman Nieuwenhuis
Tel. 06 - 53 58 60 57
www.wgcc.nl
Bond van Telecompersoneel
Rien Pol
Tel. 06 - 28 83 68 38
19 apr 05 10:00