WGCC

CAO onderhandelingen callcenters met Bond van Telecompersoneel

De Werkgeversvereniging Callcenters (WGCC) gaat een nieuwe CAO voor de facilitaire callcenters afsluiten met de Bond van Telecompersoneel. Deze CAO heeft in eerste instantie betrekking op zo'n 25 bedrijven die ruim 80% van de werkplekken in de facilitaire markt vertegenwoordigen. Het is de bedoeling de CAO algemeen verbindend te laten verklaren. De sector wil al enige tijd een nieuwe CAO afsluiten maar is daar met FNV Bongenoten herhaaldelijk niet uitgekomen. De facilitaire callcenters zouden in het eindbod een stijging tegemoet moeten zien van 10 tot 20% van de loonsom. Recent meldde zich de Bond van Telecompersoneel met het verzoek tot toetreding tot de onderhandelingen over een nieuwe branche-CAO.

In een eerste oriëntatie is gebleken dat WGCC en de Bond van Telecompersoneel 'in' zijn voor de noodzakelijke innovatieve aanpak van het arbeidsvoorwaardenbeleid. Daarnaast streven beide partijen naar meer bij de huidige tijd passende arbeidsverhoudingen. De Bond van Telecompersoneel heeft als CAO-partij al ruime ervaring met callcenters opgedaan bij onder andere SNT, een van de grotere callcenterbedrijven van ons land. Deze branchekennis veronderstelt vooral ook inzicht in de specifieke motieven en behoeften van mensen om bij callcenters te werken. Flexibilisering van arbeidsvoorwaarden en maatwerk voor verschillende groepen agents, zoals bijvoorbeeld de hooggeschoolde specialisten, zijn nu aan de orde. Voor degelijk inzicht is in de standaardaanpak van de FNV geen plaats, zo heeft de WGCC moeten vaststellen.

WGCC
De WGCC vertegenwoordigt de zogenoemde facilitaire callcenters, die in opdracht van derden telefonische en internet gerelateerde dienstverlening verzorgen. De WGCC bundelt en behartigt de belangen van alle professionele callcenters in Nederland. Kwaliteitsbewaking is voor deze jonge en snelgroeiende sector daarbij van eminent belang. Daartoe worden initiatieven genomen op gebieden als arbeidsvoorwaarden, arbeidsomstandigheden en opleidingen. De WGCC houdt zich daarnaast intensief bezig met consumentenbescherming en heeft onlangs een keurmerk voor callcenters geïntroduceerd.

Bond van Telecompersoneel
De Bond van Telecompersoneel is dé belangenorganisatie voor Telecom-, ICT- en Callcentermedewerkers. Op eigentijdse, betrokken en efficiënte wijze werkt de Bond van Telecompersoneel voortdurend aan positieverbetering van de leden. Opkomen voor individuele en collectieve belangen staat daarbij centraal. De Bond van Telecompersoneel is een erkende CAO-partij bij onder andere KPN, Atos Origin, SNT, Volker Wessels Netwerk Bouw en Nozema. De Bond van Telecompersoneel stemt haar dienstverlening af op de wensen en omstandigheden van de leden in de verschillende sectoren.

Nadere informatie voor de pers
WGCC
Herman Nieuwenhuis
Tel. 06 - 53 58 60 57
www.wgcc.nl

Bond van Telecompersoneel
Rien Pol
Tel. 06 - 28 83 68 38

19 apr 05 10:00