De nieuwe MenSport, mei uitgave, is uit
18/04/2005
Lochem, 18 april 2005
DWALEN DOOR DRENTHE
Drenthe is 'doen' voor menners. Deze fraaie provincie telt maar liefst
850 kilometer bewegwijzerde ruiter- en menroutes. En daarbij zijn nog
niet eens de overgebleven zandpaden en bossen geteld. Een ieder die
zijn aanspanning het liefst in de vrije natuur gebruikt, kan zich al
dwalend door Drenthe geen betere omgeving wensen. Niet voor niks wordt
deze provincie 'de paardenprovincie' van Nederland genoemd. Uw
menvakantie wordt 'in kaart gebracht' door Kim Gerritse en Pietje
Witlox
WEDSTRIJDSPORT JA, ALLE HEISA NEE
Alleen wedstrijdmennen? Aan Henk Garrits is dat niet besteed, want die
houdt van afwisseling. Zijn paarden krijgen gevarieerd werk
voorgeschoteld om niet af te stompen en de tweespanrijder zelf is ook
van vele markten thuis, zelfs als het gaat om een overval te plegen.
MenSport stak zijn licht op bij 'Stalhouderij de Viervoeter'. Foto's
en tekst van Ineke Westers.
SPORTIVITEIT, GOEDE SMAAK EN VEEL PLEZIER
Op 21 en 22 mei fungeert Paleis Het Loo als decor voor het eerste
Concours International d'Attelage de Tradition (CIAT) op Hollandse
bodem. Zowaar dé kans voor liefhebbers van klassiek gerij om het
neusje van de zalm op rijtuiggebied te bewonderen. Niet als statische
museumobjecten, maar in normaal gebruik zoals dat vroeger in de parken
en de steden gebeurde: sportief, elegant en soms trendy. MenSport
interviewde Fred Hollander, een van de organisatoren.
EEN KWESTIE VAN CREATIEF DENKEN
In de serie 'Neerlands product' zijn we dit keer op bezoek bij Andries
Venema in Klarenbeek. Hij is een van die wagenmakers die het bouwen
van een marathon- of recreatiewagen tot kunst hebben verheven. Niet
omdat hun wagens extra fraai zijn gebiesd of gelakt, hoewel dat best
allemaal in orde is, maar omdat het 'maat-artikelen' zijn, die met
veel oog voor detail en speciaal voor de klant bedachte technische
snufjes zijn gemaakt. Dag en nacht is Andries Venema bezig met het
ontwikkelen van ideeën en steeds weer komt hij met nieuwe technieken
op de markt. Reportage en fotografie zijn van Meike Merks.
GEEN STARTKAART VOOR LANGOREN
Er zijn van die mensen die alles net een tikje anders doen dan hun
soortgenoten. Mennen zulke types, dan doen ze dat niet met paarden of
pony's, maar met ezels. Of, erger nog, met Sjezels! Nou ziet zo'n span
(Sj)ezeltjes er natuurlijk uit om op te vreten. Bovendien zijn ze
meestal makkelijk te hanteren en tamelijk onverstoorbaar. Maar er
kleven ook nadelen aan het mennen met langoren, zeker wanneer je dat
in wedstrijdverband wil doen. De officiële instanties (lees KNHS)
weten namelijk niet wat ze ermee aan moeten. Meike Merks laat
Coralinda Benschop haar verhaal doen.
EEN WENS DIE UITKWAM
MenSport's Petra van den Heuvel neemt ons terug naar die eerste week
van maart, toen de aangespannen emoties in de Noordelijke provincies
hoog opliepen. Mogelijk leest u dit artikel zittend in uw serre,
veranda of op uw terras in de tuin. Daarbij genietend van de eerste
warmte van een vriendelijk voorjaarszonnetje. Op zo'n moment is het
nauwelijks voor te stellen dat een dikke maand geleden Nederland en
België bedekt lagen met een deken van sneeuw. Even waren we weer dat
land van winterse tradities, van ijs- en sneeuwplezier.
HET TOPJE VAN DE BODEM
Hadden we in deel 1 uitgebreid het proces van het neerleggen van een
rijbodem met drainage besproken, in dit deel 2 bespreken we de
verschillende toevoegingen die voor de toplaag noodzakelijk zijn om
een stabiele bodem te krijgen. Maar ook de stabilisering van de
onderlaag komt ter sprake, omdat die soms bitter noodzakelijk blijkt.
Bovendien hebben we het niet alleen over de keuze, de voor- en
nadelen, maar ook hoe je die toplaag eventueel kwijt kunt. Omdat
sommige toplagen beslist niet zonder beregening kunnen, komt dat item
ook aan de orde. Het artikel en de foto's zijn van Madeleine Calkoen.
Vereniging Samengestelde Wedstrijd Mensport Nederland