Nieuw-Vlaamse Alliantie
N-VA krijgt (helaas) gelijk: financiering masterplan gebouwd op
drijfzand (18/04/05)
Enkel en alleen door een volgehouden aandringen van Jan Peumans en
Bart De Wever, stemden VLD en SP.A in het Vlaams parlement in met een
hoorzitting over de BAM. Deze hoorzitting bracht eindelijk wat
transparantie in dit hele dossier. Zowel Peumans als De Wever grepen
de hoorzitting aan om te wijzen op de zwakke onderbouw van het hele
financieringsverhaal. Wie het dossier kent, had moeten weten dat
Vlaanderen binnen Europa geïsoleerd staat en dat het project vrijwel
zeker gevat zou worden door de nieuwe Europese richtlijn die regelt
hoeveel tol lidstaten mogen vragen aan vrachtwagens die hun
infrastructuur gebruiken.
Vandaag geeft minister Van Brempt in De Morgen toe dat een deel van de
voorziene inkomsten zal wegvallen. Dit inzicht komt wel erg laat. Tot
nu toe deed de minister niets anders dan sussend of ontwijkend
antwoorden op de waarschuwingen en pertinente vragen van De Wever en
Peumans.
Het wegvallen van (een deel) van de inkomsten brengt de hele
financiering én dus de uitvoering van het masterplan in gevaar. De
N-VA vraagt nu van de bevoegde ministers (Van Brempt, Peeters en Van
Mechelen) duidelijke antwoorden. Het volstaat niet langer om wat
geruststellende gemeenplaatsen te komen verkopen in het parlement.
Vrijblijvend luchtfietsen kunnen we in dit dossier missen als
kiespijn. Antwerpen én heel Vlaanderen hebben nood aan de realisatie
van het volledige masterplan. De vrees dat het hele plan stilvalt na
het realiseren van de Oosterweelverbinding, is reëel. Het is hoog tijd
dat de bevoegde ministers hun verantwoordelijkheid nemen en naar het
parlement komen met een concreet, haalbaar en solide plan tot
financiering van het hele masterplan.
Auteur:
Jan Peumans, Vlaams parlementslid N-VA
Bart De Wever, voorzitter N-VA en Vlaams parlementslid
Meer informatie:
Contactpersoon: Piet De Bruyn, woordvoerder
Telefoon: 02 219 49 30
Fax: 02 217 35 10
E-post: piet.debruyn@n-va.be
Url: www.n-va.be