CREATIVE VENUE
Gouden Gids berekent concreet wat adverteren oplevert
Gouden Gids berekent online voor adverteerders hoeveel nieuwe klanten
en omzet adverteren oplevert
Amsterdam, 18 april 2005 - De website
www.extra-klanten-calculator.nl, een initiatief van Gouden Gids
berekent heel concreet wat adverteren in de gelijknamige bedrijvengids
oplevert. Daarbij zien potentiële adverteerders ook direct hoe een
soortgelijke advertentie in zowel het boek als op internet er uit kan
zien en hoe de rubriek waarin de advertentie geplaatst wordt er
uitziet. Standaard wordt elk bedrijf nu gratis opgenomen in de Gouden
Gids. Aan adverteren daarentegen zijn kosten verbonden. Op basis van
permanent rubrieksonderzoek (door Interview-NSS) heeft Gouden Gids
ruim 120 bedrijfsrubrieken, zoals de rubrieken 'Loodgieters',
'Uitzendbureaus' of 'Belastingadviseurs', onderzocht en de opbrengsten
van adverteren helder in kaart gebracht.
Gouden Gids wil met dit unieke verkoopinstrument af van enkel
verkoopbeloften. Als enige bedrijvengids in de markt kunnen er nu
harde klant- en omzetcijfers worden getoond. De speciale website en
calculator, die overigens ook via www.goudengids.nl te vinden is,
maken intergraal onderdeel uit van de grootschalige campagne met
boegbeeld Katja Schuurman, die eerder deze maand van start ging.
Harry Michels, marketing directeur van Gouden Gids: 'Wij adverteren
voor adverteerders. Onderzoek toont ook aan dat onze gids geraadpleegd
wordt door mensen die op zoek zijn naar een nieuwe leverancier. Het is
fantastisch dat we het rendement op adverteren in onze gids (nieuwe
klanten, extra omzet) nu heel nauwkeurig, met harde cijfers, kunnen
aangeven'.
De Gouden Gids wordt nu meer dan 250 miljoen keer per jaar
geraadpleegd, 39% van die raadplegingen leidt tot een aankoop en twee
op de drie aankopen wordt gedaan bij een nieuwe leverancier. 90% van
deze omzet komt terecht bij bedrijven met een advertentie. Uit
onderzoek blijkt ook dat een advertentie die 2 keer zo groot is,
minstens 2,5 keer zo veel nieuwe klanten oplevert (Bron: Interview-NSS
Transactieonderzoek 2004; Gebruikersonderzoek 2004).