Richtlijn over Europese cao railtransport verdient steun
Nederland moet een Europese ontwerprichtlijn over de
arbeidsvoorwaarden in het grensoverschrijdende goederenvervoer over
het spoor overnemen. Dat vraagt FNV Bondgenoten in een brief aan de
ministers Peijs (verkeer) en De Geus (sociale zaken).
In de ontwerprichtlijn zijn afspraken tussen de werkgevers en de
Europese transportfederatie ETF, waarbij FNV Bondgenoten is
aangesloten, integraal opgenomen.
De vakbond heeft reden aan te nemen dat minister Peijs het
wetsvoorstel van de Europese Commissie wil afkeuren. Dat zou een
slechte zaak zijn, vindt vakbondsbestuurder Roel Berghuis. "Het is
uniek dat op Europees niveau afspraken zijn gemaakt over
arbeidsvoorwaarden. Het zou niet meer dan normaal zijn als het kabinet
hiermee instemt. Dit past in de Europese gedachte."
Peijs vindt dat een Europese cao niet goed is voor de concurrentie met
andere vervoersmiddelen, zoals het wegvervoer. Bovendien zou de wet de
toetreding van private bedrijven belemmeren. Zij zijn door de
richtlijn bijvoorbeeld ook gebonden aan de beperking van het aantal
nachten dat rijdend personeel van huis mag zijn.
Het opnemen van een Europese cao in een bindende richtlijn is te
vergelijken met het algemeen verbindend verklaren van cao's in
Nederland. De Europese commissie heeft vastgesteld dat de
werkgeversorganisatie CER en de vakfederatie ETF voldoende
representatief zijn voor werknemers in de sector.
Hieronder is de brief aan de ministers Peijs en De Geus op te halen.
Attachments:
brief aan Peijs.DOC
FNV