ProRail
Persbericht
18-04-2005
Nieuwe maatregelen tegen geluidsoverlast spoor
Geluidsoverlast van spoorverkeer kan in Nederland beter worden
bestreden. Dat is het ge-volg van twee nieuwe maatregelen uit het
Innovatie Programma Geluid, die minister Peijs van V&W en
staatssecretaris Van Geel van VROM vandaag presenteren tijdens een
werkbe-zoek in Breda.
In Nederland is geluidsoverlast van spoorverkeer een bekend probleem.
Om de schaarse ruimte te benutten, wordt op diverse manieren
geprobeerd om de overlast te beperken en binnen de wettelijke normen
te houden. Vaak zijn dat dure maatregelen, die bovendien uit
landschappelijk oogpunt niet altijd gewenst zijn. Zo kost een
geluidsscherm gemiddeld 500 euro per vierkante meter. De ministeries
van VROM en Verkeer en Waterstaat zijn daarom in 2002 het Innovatie
Programma Geluid gestart om nieuwe technieken te ontwikkelen en in te
voeren. Voor de periode 2002 â 2007 is daar in totaal 110 miljoen euro
voor beschikbaar. Vandaag worden twee nieuwe maatregelen
gepresenteerd, die klaar zijn voor toepassing in de praktijk.
Raildemper
Raildempers zijn voorgevormde elementen van een elastisch materiaal en
staal die tegen de zijkanten van de rails aangebracht worden. Ze
dempen de trillingen van de rails als er een trein overheen rijdt en
verminderen zo het geluid. De raildemper levert een geluidsbeperking
op van 3 decibel. Raildempers zijn niet goedkoop. Toch zijn er veel
situaties waar toepassing van de raildemper niet duurder of zelfs
goedkoper is dan de (hogere) geluidsschermen die anders nodig zouden
zijn. Raildempers zijn hierdoor en door het voorkomen van visuele
hinder in veel situaties een aantrek-kelijk alternatief voor
geluidschermen.
Akoestisch slijpen van spoorrails
Akoestisch slijpen houdt in dat de spoorstaaf zo vlak mogelijk wordt
geslepen, waardoor de treinwielen de spoorstaven minder aanstoten. Het
directe gevolg hiervan is dat er minder geluid ontstaat. Momenteel
wordt gezocht naar een spooraannemer die volgens de strenge
specificaties van ProRail kan gaan slijpen. Voorwaarde voor de
optimale werking van akoestisch slijpen is dat de treinen beschikken
over gladde wielen. Het merendeel van de reizigerstreinen beschikt
over gladde wielen. Het IPG werkt verder aan projecten om ook de
wielen van goederentreinen glad te krijgen.