Gemeente Drimmelen


maximum snelheid op doorgaande routes definitief terug naar 50 km per uur in Drimmelen

De gemeenteraad van Drimmelen heeft in de raadsvergadering van 14 april 2005 bij meerderheid besloten de maximum snelheid op de doorgaande routes binnen de bebouwde kommen terug te brengen naar 50 km per uur. In alle andere straten en wijken blijft de snelheid maximaal 30 km per uur. Het besluit is een voortvloeisel uit gemaakte afspraken tijdens het vormen van het coalitie-akkoord in 2002 na de verkiezingen van de gemeenteraad. De coalitie in Drimmelen wordt gevormd door Combinatie Algemeen Belang (6 zetels), VVD (3 zetels), PvdA (2 zetels), Gemeentebelangen (2 zetels) en Mayse Partij (1 zetel).

enquête
Al op 11 september 2003 heeft de gemeenteraad, met Groen Drimmelen, CDA en Lijst Harry Bakker als tegenstemmers, besloten over te gaan tot het herstellen van het 50 kilometer- regime op de doorgaande routes van de woonkernen. Dit naar aanleiding van de resultaten van een enquête in het kader van de evaluatie van het 30 kilometer- regime.

geluid
De Wet Geluidhinder schrijft voor dat, voordat een dergelijk besluit kan worden uitgevoerd, er eerst onderzoek moet worden gedaan naar eventuele toename van geluidshinder wanneer de snelheid wordt verhoogd. Het definitief akoestisch onderzoek, uitgevoerd door de Regionale Milieu Dienst, is afgerond. Daarin is ook het advies verwerkt voor het gebruik van een geluidsreducerend wegdek op de Spoorstraat-Havenstraat in Hooge Zwaluwe teneinde te voldoen aan de geldende geluidsnormen. De keuze is op geluidsreducerende elementenverharding gevallen. Dit levert iets meer reductie op dan asfalt. Daarnaast passen klinkers beter bij de veelal authentieke woningen ter plaatse.

oppositie

De oppositiepartijen (CDA (3 zetels), Groen Drimmelen (3 zetels) en Lijst Harry Bakker (1 zetel) opteren voor een maximumsnelheid van 30 km. per uur. Hun voorstel (7 tegen 14) heeft het niet kunnen halen.

Een door het CDA ingediende motie, gesteund door Groen Drimmelen en Lijst Harry Bakker, om eerst een onderzoek in te stellen naar de mogelijkheden van een omleidingsweg in Hooge Zwaluwe) is verworpen. De toezegging van een dergelijk onderzoek zou de verwachting wekken dat er op relatief korte termijn een omleiding zou kunnen liggen, terwijl de realiteit, zowel ruimtelijk-technisch als financieel, nagenoeg op een utopie zou berusten, aldus diverse gemeenteraadsfracties.

tussenvoorstel
Ook een "tussenvoorstel" van coalitiepartij VVD om de snelheid vooralsnog op 30 km per uur te houden, het wegdek aan te pakken en na een proefperiode wederom geluidsmetingen te verrichten, heeft het niet gehaald.

nieuwe bestrating
De maximumsnelheid op de doorgaande wegen binnen de bebouwde kommen van de kernen van de gemeente Drimmelen is nu definitief bepaald op 50 km per uur. Om de geluidsbelasting te beperken zal het wegdek Spoorstraat-Havenstraat in Hooge Zwaluwe worden bestraat met geluidsreducerende klinkers. Ook de Raadhuisstraat wordt vanwege eenvormigheid van dezelfde klinkers voorzien.

veiligheidsvoorzieningen
Bij de veiligheidsvoorziengen wordt extra aandacht besteed aan voetgangersoversteekplaatsen, verkeersbrigadiers en parkeervoorzieningen.

verkeersbesluit
Het college van burgemeester en wethouders neemt binnenkort het officiële verkeersbesluit. Dit wordt eveneens op deze site gepubliceerd.