Universiteit van Tilburg

Bedrijven weten Loket MKB op Tilburgse universiteit goed te vinden

Het Loket MKB van de Universiteit van Tilburg bestaat één jaar en blijkt te voldoen in een behoefte die het midden- en kleinbedrijf uit de regio heeft aan onderzoek. In het eerste jaar van bestaan ontving het Loket MKB 122 aanvragen, waarvan er 62 daadwerkelijk in behandeling werden genomen. Dat mag een succes genoemd worden, zeker omdat de streefcijfers lager waren.

Het Loket MKB is in januari 2004 officieel geopend en beoogt een laagdrempelig, duidelijk herkenbaar toegangspunt te zijn voor alle ondernemers uit de regio. Zij kunnen bij het loket (dat ook via Internet bereikbaar is) informatievragen en onderzoekopdrachten neerleggen, als ook verzoeken tot de plaatsing van stagiaires, afstudeerders of werkstudenten. Het Loket MKB koppelt die verzoeken aan diverse partijen binnen de universiteit: een van de zes faculteiten, een specifieke opleiding of studieverenigingen (onder meer UniPartners en Integrand). Deze partijen zoeken vervolgens de mensen, voornamelijk studenten, die aan de vragen tegemoet kunnen komen

In 2004 ontving het Loket MKB in totaal 122 aanvragen, terwijl het streefcijfer was gesteld op 100. Van die 122 aanvragen kon iets meer dan de helft daadwerkelijk in behandeling worden genomen. Inmiddels zijn 38 opdrachten in 2004 naar tevredenheid afgerond. De overige 24 opdrachten lopen nog, maar intussen zijn er weer ruim 50 nieuwe aanvragen binnengekomen. Hoewel er nog veel moet gebeuren, kan het startjaar van het Loket MKB daarom met recht een succes worden genoemd.

De opdrachten bereikten het Loket MKB op vier manieren: rechtstreeks van de ondernemers, via externe partners (Syntens, Rewin, Kamer van Koophandel etc.), via de Projectgroep Kennis & Innovatie (een samenwerkingsverband tussen KvK, Syntens en kennisinstellingen in de regio waaronder UvT, Avans, HAS, Tue/Fontys) en via de verschillende faculteiten van de UvT. Aanvragers in 2004 waren onder meer Netwerk Midden Brabant, Alphons Coolen, AQ Projectmanagement, Verhaaren Tilburg b.v., Care Schadeservice, De Wolf en Partners en Kaashandel Dammers. Opvallend is dat ook grotere ondernemingen zoals Phillips, Pricewaterhouse Coopers, F. van Lanschot Bankiers en Interpolis de weg naar het Loket MKB hebben gevonden.

De opdrachten zijn uitgevoerd als onderzoeksproject in het kader van onderwijs (83%), door inzet van een werkstudent (7%), middels een praktijkstage (5%) of een afstudeerstage/opdracht (5%). Het overgrote deel van de opdrachten is dus ingebed in het onderwijs. Veel voorkomende verzoeken zijn het opstellen van een ondernemers- en/of marketingplan, en het uitvoeren van marktonderzoek.

Opvallend is dat ruim 21% van de opdrachten na de intake- en offertefase door de opdrachtgever is ingetrokken. De belangrijkste redenen hiervoor zijn de "te hoge kosten", "drukte bij de opdrachtgever" of "een te lange doorlooptijd". Bijna 40% van de opdrachten uit 2004 heeft momenteel de status slapend; er is (nog) geen geschikte uitvoerder gevonden of de opdrachtgever heeft het project even in de ijskast gezet. Vooral de ingetrokken en slapende opdrachten vormen voor het Loket MKB een belangrijk aandachtspunt voor de toekomst.

Het Loket MKB heeft plannen om dit jaar in samenwerking met het Instituut Nederlandse Kwaliteit (INK) een workshop Innovatief ondernemen met het INK-managementmodel op te starten. Ook begeleidt het Loket een twaalftal studenten op hun pad richting zelfstandig ondernemerschap middels de Academic Business Club van de UvT. Ook is het Loket MKB gevraagd een rol te spelen in de acquisitie van stageplekken voor buitenlandse studenten en wordt de mogelijkheid bestudeerd om een Startersliftproject te starten in samenwerking met onder andere REWIN, de Gemeente Tilburg, BOM en BKW Startersadvies.

Noot voor de pers
Meer informatie over het Loket MKB kunt u vinden op www.uvt.nl/loketmkb. Met vragen kunt u zich wenden tot Jenny Krebbers, Projectleider Loket MKB, tel: 013 466 2953/3636, e-mail: J.Krebbers@uvt.nl.