Bedrijven weten Loket MKB op Tilburgse universiteit goed te vinden
Het Loket MKB van de Universiteit van Tilburg bestaat één jaar en
blijkt te voldoen in een behoefte die het midden- en kleinbedrijf uit
de regio heeft aan onderzoek. In het eerste jaar van bestaan ontving
het Loket MKB 122 aanvragen, waarvan er 62 daadwerkelijk in
behandeling werden genomen. Dat mag een succes genoemd worden, zeker
omdat de streefcijfers lager waren.
Het Loket MKB is in januari 2004 officieel geopend en beoogt een
laagdrempelig, duidelijk herkenbaar toegangspunt te zijn voor alle
ondernemers uit de regio. Zij kunnen bij het loket (dat ook via
Internet bereikbaar is) informatievragen en onderzoekopdrachten
neerleggen, als ook verzoeken tot de plaatsing van stagiaires,
afstudeerders of werkstudenten. Het Loket MKB koppelt die verzoeken
aan diverse partijen binnen de universiteit: een van de zes
faculteiten, een specifieke opleiding of studieverenigingen (onder
meer UniPartners en Integrand). Deze partijen zoeken vervolgens de
mensen, voornamelijk studenten, die aan de vragen tegemoet kunnen
komen
In 2004 ontving het Loket MKB in totaal 122 aanvragen, terwijl het
streefcijfer was gesteld op 100. Van die 122 aanvragen kon iets meer
dan de helft daadwerkelijk in behandeling worden genomen. Inmiddels
zijn 38 opdrachten in 2004 naar tevredenheid afgerond. De overige 24
opdrachten lopen nog, maar intussen zijn er weer ruim 50 nieuwe
aanvragen binnengekomen. Hoewel er nog veel moet gebeuren, kan het
startjaar van het Loket MKB daarom met recht een succes worden
genoemd.
De opdrachten bereikten het Loket MKB op vier manieren: rechtstreeks
van de ondernemers, via externe partners (Syntens, Rewin, Kamer van
Koophandel etc.), via de Projectgroep Kennis & Innovatie (een
samenwerkingsverband tussen KvK, Syntens en kennisinstellingen in de
regio waaronder UvT, Avans, HAS, Tue/Fontys) en via de verschillende
faculteiten van de UvT. Aanvragers in 2004 waren onder meer Netwerk
Midden Brabant, Alphons Coolen, AQ Projectmanagement, Verhaaren
Tilburg b.v., Care Schadeservice, De Wolf en Partners en Kaashandel
Dammers. Opvallend is dat ook grotere ondernemingen zoals Phillips,
Pricewaterhouse Coopers, F. van Lanschot Bankiers en Interpolis de weg
naar het Loket MKB hebben gevonden.
De opdrachten zijn uitgevoerd als onderzoeksproject in het kader van
onderwijs (83%), door inzet van een werkstudent (7%), middels een
praktijkstage (5%) of een afstudeerstage/opdracht (5%). Het overgrote
deel van de opdrachten is dus ingebed in het onderwijs. Veel
voorkomende verzoeken zijn het opstellen van een ondernemers- en/of
marketingplan, en het uitvoeren van marktonderzoek.
Opvallend is dat ruim 21% van de opdrachten na de intake- en
offertefase door de opdrachtgever is ingetrokken. De belangrijkste
redenen hiervoor zijn de "te hoge kosten", "drukte bij de
opdrachtgever" of "een te lange doorlooptijd". Bijna 40% van de
opdrachten uit 2004 heeft momenteel de status slapend; er is (nog)
geen geschikte uitvoerder gevonden of de opdrachtgever heeft het
project even in de ijskast gezet. Vooral de ingetrokken en slapende
opdrachten vormen voor het Loket MKB een belangrijk aandachtspunt voor
de toekomst.
Het Loket MKB heeft plannen om dit jaar in samenwerking met het
Instituut Nederlandse Kwaliteit (INK) een workshop Innovatief
ondernemen met het INK-managementmodel op te starten. Ook begeleidt
het Loket een twaalftal studenten op hun pad richting zelfstandig
ondernemerschap middels de Academic Business Club van de UvT. Ook is
het Loket MKB gevraagd een rol te spelen in de acquisitie van
stageplekken voor buitenlandse studenten en wordt de mogelijkheid
bestudeerd om een Startersliftproject te starten in samenwerking met
onder andere REWIN, de Gemeente Tilburg, BOM en BKW Startersadvies.
Noot voor de pers
Meer informatie over het Loket MKB kunt u vinden op
www.uvt.nl/loketmkb. Met vragen kunt u zich wenden tot Jenny Krebbers,
Projectleider Loket MKB, tel: 013 466 2953/3636, e-mail:
J.Krebbers@uvt.nl.
Universiteit van Tilburg