FALKE EN VERBAAN B.V.
Eindhoven, 18 april 2005
PERSBERICHT
Veiligheid niet verbeterd door betere arbeidsomstandigheden
Uit een pilot onder bedrijven binnen een grote industriële sector
blijkt dat technische en organisatorische verbeteringen van de
arbeidsomstandigheden niet leiden tot de gewenste daling van het
aantal ongevallen. Sturen op gedrag van medewerkers daarentegen heeft
geleid tot zeer positieve resultaten. Dit blijkt uit een pilotproject
van Falke & Verbaan B.V. die met haar integrale traject 'Veiligheid
door gedragsbeïnvloeding' bewustwording creëert op dit thema.
Organisaties behalen meer resultaat door de 'veiligheidscultuur' te
veranderen: door elkaar aan te spreken op onveilig gedrag en veilig
gedrag te herkennen en te belonen.
Arbo, en daarmee ook veiligheid, speelt een steeds grotere rol in de
bedrijfsvoering van Nederlandse organisaties. Boetes en verzuim als
gevolg van onveilige werksituaties kosten organisaties veel geld.
Niet alleen de financiële consequentie, maar ook het menselijk leed
ten gevolge van een ongeval, is een belangrijke drijfveer voor
bedrijven om de arbeidsomstandigheden voortdurend te verbeteren. Zo
worden machines beveiligd en persoonlijke beschermingsmiddelen ter
beschikking gesteld. Het aantal ongevallen blijkt hierdoor echter niet
tot het gewenste niveau te dalen. Met het traject 'Veiligheid door
gedragsbeïnvloeding' speelt Falke & Verbaan in op de gedragsmatige
kant van veiligheid. 'Waarom dragen werknemers hun persoonlijke
beschermingsmiddelen niet altijd, hoewel ze weten dat dit veiliger
is?' en 'Waarom wordt bij het verhelpen van een storing de machine
niet stilgezet?'. Het lastige aan onveilig gedrag is dat het beloond
wordt: het levert vaak een hogere productie en tijdwinst op. Veilig
gedrag daarentegen wordt veelal niet beloond en voor het gevoel van
medewerkers vaak zelfs gestraft; veilig gedrag zorgt immers voor
achterblijvende productie en is niet 'stoer'.
Er zijn tal van werknemers die al jaren 'onveilig' werken, maar nog
nooit een ongeval meegemaakt hebben. Juist deze groep werknemers vindt
regels rondom veiligheid nutteloos en 'lastig'. Zij zullen zich er
naar alle waarschijnlijkheid ook niet aan houden. Een algemeen
directeur van één van de pilotbedrijven reageerde naar aanleiding van
het traject als volgt: 'Eigenlijk moet je een gevoel van onveiligheid
creëren'. Hiermee sloeg hij de spijker op z'n kop. De werknemer moet
het idee krijgen dat de regels rondom veiligheid nuttig zijn en dus
ongevallen voorkomen. Dit ontstaat alleen als de medewerker zich in
een onveilige omgeving waant. Medewerkers moeten zich bewuster worden
van de gevaren die er op de werkplek zijn. Vervolgens dienen
medewerkers en leidinggevenden met elkaar gedragcodes af te spreken om
het risico op een ongeval zoveel mogelijk te verkleinen. Uiteraard
heeft de leidinggevende een belangrijke functie te vervullen in het
geheel. Voorbeeldgedrag is vereiste nummer één.
--------------------------------------------einde
persbericht-------------