Single frame grille voor elke Audi A8
(18-4-2005)
Alle varianten van de nieuwe Audi A8 hebben voortaan de exclusieve
single frame grille. Tot nu toe was deze onderscheidende grille
voorbehouden aan de twaalfcilinder A8. Tegelijkertijd voorziet Audi
zijn vlaggenschip van nieuwe, innovatieve technologie.
De A8 met W12-motor was in januari 2004 het eerste productiemodel met
Audiâs single frame grille. Dit nieuwe Audi-gezicht tooit inmiddels
het front van de A3 Sportback, de A4 en de A6, en nu ook van de
zescilinder- en achtcilindervarianten van Audiâs top limousine. De
opvallende vorm van de grille is ook terug te vinden in de cockpit van
de A8: de trapeziumvorm siert het hart van het stuurwiel.
Met het nieuwe gezicht en een nieuwe uitrusting voegt Audi nog een
hoofdstuk toe aan het succesverhaal van de A8. De limousine met
aluminium koetswerk dat volgens het Audi Space Frame-principe is
gebouwd, is sinds zijn debuut in de herfst van 2002 een daverend
succes. Zowel de achtcilinder- als de twaalfcilindervariant van de A8
is Europees marktleider in zijn segment. Later dit jaar komen er ook
nieuwe motorversies in de A8. In juni de 3.2 FSI met 188 kW (255 pk)
en in augustus de 4.2 TDI met 230 kW (313 pk). Prijzen zijn nog niet
bekend.
Meer gemak en veiligheid
De standaarduitrusting van de Audi A8 is onder meer uitgebreid met
een licht- en regensensor, en verschillende aanpassingen in het
bis-menu. Meedraaiende koplampen, adaptive light en dagverlichting in
combinatie met Xenon plus technologie zijn nu voor het eerst als optie
beschikbaar op de A8.
De combinatie van meedraaiende koplampen en adaptive light is volledig
nieuw. Audi zet daarmee een nieuwe standaard voor optimale
zichtbaarheid en rijveiligheid. De meedraaiende koplampen zijn
werkzaam bij inschakeling van dimlicht of groot licht en kunnen
maximaal 15 graden draaien, afhankelijk van de snelheid en de
stuurbeweging. De voordelen zijn overduidelijk: bochten worden
aanzienlijk beter verlicht, zelfs zodanig dat het verlichte
wegoppervlak verdubbelt. Adaptive light, speciale verlichting in de
hoek van de koplampen, schakelt automatisch in als de bestuurder de
richtingaanwijzer activeert of het stuurwiel draait. Zo wordt het
gebied schuin voor de auto verlicht nog voor daadwerkelijk van
richting is veranderd. Dit gebeurt bij snelheden onder de 70 km/h.
AutoRai