TRENDBOX BV
Forse belangstelling voor Triple Play
Hoewel de term 'Triple Play' de consument op zich nog weinig zegt, is
de belangstelling voor het fenomeen fors te noemen Eén op de vijf
Nederlanders heeft veel belangstelling voor het komende aanbod. KPN
wordt gezien als de waarschijnlijk meest succesvolle aanbieder van
'Triple Play' diensten. Dit is opvallend, want het maakt de meeste
geïnteresseerden niet veel uit of men via de kabel of via ADSL gaat
bellen, internetten en tv-kijken.
De term 'Triple Play' is al een tijdje niet uit de vak- en financiële
bladen weg te slaan. Hoogste tijd dus om de grootste groep van beoogde
afnemers, de consument, te polsen over de bekendheid met en interesse
in deze dienst. Trendbox ondervroeg in de week van 11 april een
representatieve on-line steekproef van ruim 500 Nederlanders van 16
jaar en ouder over dit onderwerp.
Bekendheid gering
Nog geen 5% van de Nederlanders is bekend met de term 'Triple Play'.
Na een korte uitleg geeft 6% aan dat ze een dergelijke opstelling
feitelijk al in huis hebben: een computer in de woonkamer met
tv-kaart, DVD speler, internettoegang en IP-telefonie mogelijkheid.
Leuke cijfers, maar het omgekeerde telt zwaarder: ruim 95% van de
Nederlanders heeft geen idee wat 'Triple Play' is.
Interesse groot
Veelbelovend is de vaststelling dat 20% van de ondervraagden zegt,
haast niet te kunnen wachten tot de dienst beschikbaar komt. Nog eens
57% is geïnteresseerd, maar wil eerst even afwachten hoe het aanbod er
uitziet en wat het gaat kosten. Wat opvalt is dat de belangstelling
voor 'Triple Play' door alle lagen van de bevolking redelijk gelijk
loopt: het is dus niet - zoals met internet destijds - een interessant
speeltje voor jonge, veelverdienende, hoog opgeleide mannen, maar
trekt nu zowel hoge als lage inkomens, mannen en vrouwen, jong en
oud.
Aanbieders
Ruim 40% ziet de kabel als geschikt startpunt voor een 'Triple Play'
pakket, ruim een kwart denkt aan een (A)DSL verbinding. Opvallend is
daarom, dat op de vraag welke aanbieder op korte termijn het meest
succesvol zal zijn met 'Triple Play', KPN met kop en schouders (37%)
boven de concurrenten uitsteekt. Versatel moet het vooralsnog met een
magere 4% doen, UPC en Casema scoren respectievelijk 8% en 6%.
Media Center
In het verlengde van 'Triple Play' ligt de Media Center pc: in de
woonkamer geplaatst en op het tv-scherm aangesloten, doet deze dienst
als DVD- en muziekspeler, harddiskrecorder, tv-tuner en als 'gewone'
personal computer. Het bezit van dergelijke apparaten is minimaal,
maar ook hier is de koopintentie hoog te noemen: bijna een kwart van
de Nederlanders overweegt deze op korte termijn aan te schaffen. In
dit geval zijn het de jongeren tot 25 jaar, woonachtig in de grote
steden en voornamelijk mannen die de meeste belangstelling tonen.
Concluderend
Al met al lijkt 'Triple Play' een goede start te kunnen gaan maken. De
geïnteresseerden zijn breed over Nederland verdeeld, en aansprekend
qua aantal: ruim twee miljoen Nederlanders tonen belangstelling. En
dat is niet gek voor een dienst die - puur als naam - nauwelijks enige
bekendheid geniet.
Over Trendbox
Trendbox B.V. is een van de grootste volledig onafhankelijke
marktonderzoekbureaus in Nederland. Vanaf de oprichting in 1990 heeft
het bedrijf een gezonde groei doorgemaakt. Dankzij een goede balans
tussen ad hoc opdrachten en continue trendmonitors, heeft Trendbox
zich een onderscheidende positie in de Nederlandse markt voor
marktonderzoek en marktinformatie verworven. Trendbox is lid van de
Research Keurmerkgroep, de vereniging van ISO gecertificeerde
marktonderzoekbureaus in Nederland. Meer informatie over Trendbox is
te vinden op www.trendbox.nl.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Trendbox B.V.
Tel. 020 - 669 44 14
Fred Schipper (directeur)
fred.schipper@trendbox.nl
18 apr 05 11:27