Ingezonden persbericht
PERSMEDEDELING DOEL 2020
Verdere uitbreiding van Antwerpse Haven is onaanvaardbaar
Havenbestuur mist elke realiteitszin
Volgens havenbestuurder Eddy Bruyninckx heeft de Antwerpse Haven "na 2011 nog
meer ruimte nodig". Bruyninckx gaat er namelijk van uit dat de Antwerpse haven
haar goederenomslag kan verdubbelen. Voor Doel 2020 kan havenbestuurder Eddy
Bruyninckx zich voorlopig beter focussen op de gigantische problemen die
samenhangen met het in gebruik nemen van het Deurgancdok. Zo is er namelijk te
laat gedacht aan de ontsluiting van het Deurganckdok. Waardoor de ingebruikname
van het dok voor een reusachtige verkeerschaos dreigt te zorgen.
De uitspraken van Bruyninckx getuigen bovendien van weinig realiteitszin. Zo is
het dossier van de (minimale)Scheldeverdieping, in tegenstelling met wat men
daar eerder over liet uitschijnen, nog altijd niet rond. Bruyninckx geeft
bovendien toe dat, zelfs met deze verdieping tot 13,1 m, Antwerpen moeilijk
bereikbaar blijft. Maar hoe Nederland staat tegenover een nog verdere
verdieping mag intussen wel duidelijk zijn...
Om het Deurgancdok ook effectief te laten functioneren dienen er nog honderden
miljoenen euro's geinvesteerd te worden (Scheldeverdieping,
Oosterweelverbinding, Liefkenshoekspoortunnel,...). Het belet de
havenbestuurder alvast niet te pleiten voor een nog groter dok op de
Linkeroever. Dat dat dok vlak naast de kerncentrale komt te liggen en de ganse
regio onleefbaar dreigt te maken is blijkbaar geen punt. In de beste traditie
van de Antwerpse haven (cfr. Doeldok, Verrebroekdok,...) volstaat wat
nattevingerwerk om nieuwe investeringen te eisen. Ook al ontbreekt daarvoor elk
maatschappelijk draagvlak.
met dank voor opname,
namens Doel 2020,
Jan Creve tel. 03/773.28.33