Ingezonden persbericht


Grand Prix media-service ter attentie van (motor) sportredacties, relaties en sponsors


16-4-2005; Betreft 2e trainingsdag / startopstellingen Grand Prix Portugal, circuit Estoril

TEVREDEN SCHOUTEN (33E) DRAAIT 2 SECONDEN SNELLER DAN VORIG JAAR

JAKUB SMRZ BOEKT WEER VOORUITGANG MET 14E STARTPLAATS

Tijdens de 2e vrije training reed Raymond Schouten 0,7 van zijn beste tijd van vrijdag af en de pupil van manager Arie Molenaar deed het in de tijdtraining nog eens 'dunnetjes' over met een extra 0,8 seconde tijdwinst. "Al met al draai ik hier ten opzichte van de trainingen nu 2 seconden sneller dan vorig jaar. Ik klom vandaag 2 plaatsen op de startgrid en dat is me eigenlijk wel te weinig", opent de 20-jarige Honda-coureur uit Waardhuizen. "De rondetijden draaide ik alleen en constant. Dat is belangrijk. Vanmorgen had ik nog wat kleine probleempjes met de grip achter, maar na goed overleg met onze nieuwe technische veringspecialist in het team, Tim de Bot die vroeger bij WP werkte, hebben we dat probleem kunnen verhelpen. Ik zei gisteren dat ik een lage 1.49-er wilde rijden en het werd zelfs een 1.48-er. Beter dan verwacht dus, maar ook de concurrentie zit niet stil. Halverwege de 2e tijdtraining draaide ik al 1.49 en in de allerlaatste ronde, eigenlijk zoals het echt hoort, zette ik mijn beste tijd neer. Dat had ik zelf eigenlijk niet gedacht, want ik kwam op een paar plaatsen niet helemaal goed uit. Maar dan toch sneller gaan, dat doet goed en betekent dat er nog wat meer in zit. De vooruitgang is er wel, maar nog niet genoeg. Vorig jaar had ik met deze trainingstijd 20e gestaan", vervolgt Schouten, die onder een schraal zonnetje en 14 graden niet van Zuid Europese temperaturen kon genieten. "De Honda voelt veel 'fijner' aan dan vorig seizoen. Ik rijd nog met de oude voorvering, omdat we op de GP's niet alle tijd hebben om de nieuwe goed en grondig te kunnen uittesten. Ik heb zelf ook mijn kilometers nodig om mijn ritme weer te kunnen oppakken. Ik maak die benodigde kilometers nu pas, terwijl de meeste van mijn concurrenten dat in het voorseizoen al gedaan hebben. Mijn zelfvertrouwen groeit wel, maar het kan beter. Dat voel en weet ik ook. Morgen hoop ik op een goede start en dat ik mee kan komen in de grote groep die vlak voor me staat qua rondetijden. Vanaf de 21e startplaats zitten we allemaal in dezelfde seconde, dus als we dat kleine beetje geluk hebben, kan er best een goed resultaat naar voren komen", redeneert Schouten.

Tijdens de openings Grand Prix vorige week in Jerez prijkte Jakub Smrz al op de 4e startrij op plaats 15, en morgen tijdens de Portugese GP in Estoril weer, alleen nu een plaats verder naar voren, op de 14e startplaats. "Die plaats had ik gisteren ook al. Mijn plan om naar de 3e startrij op te klimmen lukte niet helemaal. Ik boekte vandaag maar een halve seconde tijdwinst, terwijl ik gedacht had méér winst te kunnen maken. Maar de 14e plek is perfect. De Honda met Bakker-frame stuurt goed en Spaan heeft het blok perfect aan de praat. Vorige week zat er vanaf de 15e startpositie zelfs een 11e plaats aan de finish in, als ik niet zonder brandstof was komen te staan. Dat probleem hebben we verholpen. Er zat nog wel een liter benzine in de tank, maar door het frequente harde remmen 'klotste' dat naar voren, waardoor de druk op de benzinetoevoer wegviel. Dat probleem is nu verholpen en zal morgen geen problemen mogen opleveren. Vandaag heb ik in de vrije training andere vering geprobeerd en een oude band gebruikt om de duurzaamheid voor een volle racelengte te kunnen beproeven. Die vering voldeed minder goed dus we hebben de andere schokdemper weer teruggebouwd. Vanmiddag ging ik vroeg in de training onderuit. Niet hard, maar toch. De monteurs hadden de machine in no time weer in orden en ik kon in der laatste 15 minuten weer de baan op. In de allerlaatste ronde reed ik mijn snelste tijd en weet dat er in een volgende ronde nog iets afgekund had. Maar ik wilde niets meer riskeren en koos voor zekerheid en daarmee de 14e plaats. Morgen hoop ik op WK-punten. We willen misschien nog iets aan de set-up veranderen, omdat de grip van de achterband iets te snel opverbruikt wordt. Dat zullen we in de warm-up testen", aldus Smrz, die morgen met zijn 250cc collega's de wedstrijddag zal openen. Om 12.15 uur start de racedag (vanwege het tijdsverschil in Portugal) met de 250-cc race. Om 14.00 uur start altijd op dit vaste tijdstip (Nederlandse tijd) de MotoGP race met aansluitend als afsluiter de 125cc race.

Barros (1e) verrast, Gibernau (val en 2e) verbijt de pijn, Rossi (4e) op 2e startrij

Tijdens de enige tijdtraining op zaterdagmiddag verraste Alex Barros door voor Honda merkgenoot Sete Gibernau en Ducati-rijder Carlos Checa de 'pole' te pakken op de uit 3 rijders bestaande eerste startrij. Valentino Rossi klom in de slotminuten van de 8e naar de 34e plaats op de 2e rijd omhoog. Sete Gibernau, die in Jerez werd 'aangetikt' door Rossi en zaterdagmorgen in de 3e vrije training ten val kwam, betwijfelt of hij fit genoeg is om morgen de volle race 100% te kunnen geven. Iets dat Max Biaggi (8e) en Nicky Hayden (9e) zeker zullen moeten doen om richting een podiumplaats op te kunnen klimmen. Melandri (ondanks val) en Capirossi completeren de 2e startrij voor Edwards, die het Honda Repsol duo vooraf gaat. Tamada kwam met 4 rondjes trainen, na een val eerder vandaag, niet verder dan de 20e tijd.


125cc Trainingstijden na de 2e dag:

Pl.

Naam

Land

Team en Merk

Tijd


1

M.KALLIO

FIN

Red Bull KTM GP125 KTM


1'45.279


2

T.LUTHI

SWI

Elit Grand Prix HONDA


1'45.393


3

M.SIMONCELLI

ITA

Nocable.it Race APRILIA


1'45.622


4

H.FAUBEL

SPA

Master Aspar APRILIA


1'46.059


5

L.PESEK

CZE

Metis Racing Team DERBI


1'46.060


6

G.TALMACSI

HUN

Red Bull KTM GP125 KTM


1'46.205


7

M.PASINI

ITA

Totti Top Sport - NGS APRILIA


1'46.369


8

F.LAI

ITA

Kopron Racing World HONDA


1'46.440


9

J.SIMON

SPA

Red Bull KTM GP125 KTM


1'46.503


10

M.POGGIALI

RSM

Metis Racing Team GILERA


1'46.517


11

A.BAUTISTA

SPA

Seedorf RC3 - Tiempo Holidays HONDA


1'46.566


12

M.DI MEGLIO

FRA

Kopron Racing World HONDA


1'46.752


13

M.HERNANDEZ

SPA

Totti Top Sport - NGS APRILIA


1'47.132


14

P.NIETO

SPA

Caja Madrid - Derbi Racing DERBI


1'47.252


15

T.KUZUHARA

JPN

Angaia Racing HONDA


1'47.428


16

T.KOYAMA

JPN

Ajo Motorsport HONDA


1'47.442


17

A.ESPARGARO

SPA

Seedorf RC3 - Tiempo Holidays HONDA


1'47.583


18

J.OLIVE

SPA

Nocable.it Race APRILIA


1'47.597


19

S.CORTESE

GER

Kiefer-Bos-Castrol Honda HONDA


1'47.639


20

A.MASBOU

FRA

Ajo Motorsport HONDA


1'47.705


21

I.TOTH

HUN

Road Racing Team Hungary APRILIA


1'47.749


22

M.PIRRO

ITA

Malaguti Reparto Corse MALAGUTI


1'48.127


23

S.GADEA

SPA

Master Aspar APRILIA


1'48.157


24

J.CARCHANO

SPA

MVA Aspar APRILIA


1'48.364


25

N.TEROL

SPA

Caja Madrid - Derbi Racing DERBI


1'48.437


26

F.SANDI

ITA

Angaia Racing HONDA


1'48.493


27

J.MIRALLES

SPA

MVA Aspar APRILIA


1'48.535


28

A.IANNONE

ITA

Abruzzo Racing Team APRILIA


1'48.583


29

R.DE ROSA

ITA

Matteoni Racing APRILIA


1'48.584


30

V.BRAILLARD

SWI

Road Racing Team Hungary APRILIA


1'48.680


31

L.ZANETTI

ITA

Skilled I.S.P.A. Racing Team APRILIA


1'48.896


32

D.GIUSEPPETTI

GER

Semprucci Cardion Blauer APRILIA


1'48.789


33

R.SCHOUTEN

NED

Arie Molenaar Racing HONDA


1'48.986


34

A.RODRIGUEZ

SPA

LG Mobile Galicia Team HONDA


1'49.196


35

K.ABRAHAM

CZE

Semprucci Cardion Blauer APRILIA


1'50.349


36

P.VOSTAREK

CZE

Omv Team Hanusch HONDA


1'51.138

Not

(Out of 107%)


1'52.648

S.HOMMEL

GER

Malaguti Reparto Corse MALAGUTI


1'52.785

C.FERREIRA

POR

Motospeed HONDA


1'55.286


250cc Trainingstijden = startopstellingen na de 2e dag:

Pl.

Naam

Land

Team en Merk

Tijd


1

R.DE PUNIET

FRA

Aprilia Aspar 250cc APRILIA


1'41.104


2

S.PORTO

ARG

Aprilia Aspar 250cc APRILIA


1'41.152


3

D.PEDROSA

SPA

Telefonica Movistar Honda 250cc


1'41.315


4

A.DOVIZIOSO

ITA

Team Scot HONDA


1'41.462


5

H.BARBERA

SPA

Fortuna Honda HONDA


1'41.597


6

A.DE ANGELIS

RSM

MS Aprilia Italia Corse APRILIA


1'41.700


7

H.AOYAMA

JPN

Telefonica Movistar Honda 250cc


1'41.790


8

J.LORENZO

SPA

Fortuna Honda HONDA


1'42.049


9

R.LOCATELLI

ITA

Carrera Sunglasses - LCR APRILIA


1'42.116


10

S.CORSI

ITA

MS Aprilia Italia Corse APRILIA


1'42.206


11

Y.TAKAHASHI

JPN

Team Scot HONDA


1'42.250


12

C.STONER

AUS

Carrera Sunglasses - LCR APRILIA


1'42.269


13

S.GUINTOLI

FRA

Equipe GP de France - Scrab APRILIA


1'42.395


14

J.SMRZ

CZE

Arie Molenaar Racing HONDA


1'42.815


15

C.DAVIES

GBR

Aprilia Germany APRILIA


1'43.151


16

A.DEBON

SPA

Wurth Honda BQR HONDA


1'43.689


17

M.GIANSANTI

ITA

Matteoni Racing APRILIA


1'43.254


18

A.BALDOLINI

ITA

Campetella Racing APRILIA


1'43.784


19

R.ROUS

CZE

Wurth Honda BQR HONDA


1'43.768


20

A.MOLINA

SPA

Andalucia Mas Racing APRILIA


1'43.895


21

D.HEIDOLF

GER

Kiefer-Bos-Castrol Honda HONDA


1'43.916


22

H.MARCHAND

FRA

Campetella Racing APRILIA


1'43.946


23

G.LEBLANC

FRA

Equipe GP de France - Scrab APRILIA


1'44.340


24

A.BALLERINI

ITA

Abruzzo Racing Team APRILIA


1'44.639


25

G.RIZMAYER

HUN

Team UGT Kurz YAMAHA


1'45.049


26

M.CARDENAS

COL

Aprilia Germany APRILIA


1'45.505


27

Y.POLZER

AUT

Mas Racing Team APRILIA


1'48.109


28

A.VINCENT

FRA

Scuderia Fantic Motor GP FANTIC


1'54.352

Not

(Out of 107%)


1.48,181

F.ASCHENBRENNER

GER

Team UGT Kurz YAMAHA


1'52.029

G.FERRO

ITA

Scuderia Fantic Motor GP FANTIC


2'38.980

S.JENKNER

GER

Nocable.it Race APRILIA

crash vrijdag

MotoGP (500cc 2-takt / 990cc 4-takt) Trainingstijden na de 2e dag:

Pl.

Naam

Land

Team en Merk

Tijd


1

Alex BARROS

BRA

Camel Honda


1'37.202


2

Sete GIBERNAU

SPA

Movistar Honda MotoGP


1'37.329


3

Carlos CHECA

SPA

Ducati Marlboro Team


1'37.456


4

Valentino ROSSI

ITA

Gauloises Yamaha Team


1'37.643


5

Marco MELANDRI

ITA

Movistar Honda MotoGP


1'37.835


6

Loris CAPIROSSI

ITA

Ducati Marlboro Team


1'38.000


7

Colin EDWARDS

USA

Gauloises Yamaha Team


1'38.003


8

Max BIAGGI

ITA

Repsol Honda Team


1'38.009


9

Nicky HAYDEN

USA

Repsol Honda Team


1'38.123


10

Shinya NAKANO

JPN

Kawasaki Racing Team


1'38.283


11

John HOPKINS

USA

Team Suzuki MotoGP


1'38.412


12

Ruben XAUS

SPA

Fortuna Yamaha Team


1'38.949


13

Troy BAYLISS

AUS

Camel Honda


1'39.033


14

Kenny ROBERTS

USA

Team Suzuki MotoGP


1'39.628


15

Toni ELIAS

SPA

Fortuna Yamaha Team


1'39.836


16

Roberto ROLFO

ITA

D'Antin MotoGP - Pramac


1'41.327


17

James ELLISON

GBR

Blata WCM


1'41.699


18

Shane BYRNE

GBR

PROTON Team Roberts


1'41.705


19

Franco BATTAINI

ITA

Blata WCM


1'41.728


20

Makoto TAMADA

JPN

Konica Minolta Honda


1'41.930

************