April 2005 - Leefbaarheidsmakelaar aan het werk
Leefbaarheidsmakelaar aan het werk
Zaterdag 16 april 2005
De winkel is meer dan alleen een plaats waar boodschappen gedaan
worden: het is een ontmoetingsplek. Goede voorzieningen zijn daarom
onontbeerlijk voor de kleinere kernen in Hardenberg, aldus kersverse
leefbaarheidsmakelaar Wout Nieuwenhuis die op vrijdag 15 april door de
Overijsselse gedeputeerde Piet Jansen werd gepresenteerd. De
leefbaarheidsmakelaar krijgt een jaar de tijd om de leefbaarheid in
vijf kernen in de gemeente Hardenberg te verbeteren en gaat zich
vooral richten op de winkelvoorzieningen.
Nieuw detailhandelsbeleid
De gemeente Hardenberg heeft vorig jaar nieuw detailhandelsbeleid
vastgesteld voor de kernen Dedemsvaart, Bergentheim, Gramsbergen,
Balkbrug en Slagharen. De zogenoemde detailhandelsstructuurvisie geeft
antwoord op de vraag hoe het voorzieningenniveau in deze kernen
zodanig kan worden versterkt, dat de consument in een hoogwaardig,
aantrekkelijk en leefbaar winkelgebied zn aankopen kan doen. Via een
intensief traject met ondernemers uit deze kernen is vervolgens een
groot aantal activiteiten benoemd waar de komende periode aan gewerkt
moet gaan worden. Naast activiteiten zoals (her)ontwikkeling van
winkelcentra, promotionele activiteiten of infrastructurele
maatregelen, speelt in iedere kern de kwaliteit van het
ondernemerschap een belangrijke rol. Omdat veel van de ondernemers
zelf verwacht wordt, is in elke kern een werkgroep bestaande uit
voornamelijk ondernemers opgericht die de verschillende activiteiten
in gang gaat zetten. Om de werkgroepen te ondersteunen, te
stimuleren, te coachen en te adviseren gaat leefbaarheidsmakelaar Wout
Nieuwenhuis in de vijf kernen aan het werk.
Onderdeel van gebiedsgericht beleid
De inzet van de leefbaarheidsmakelaar in de vijf plattelandskernen is
onderdeel van het gebiedsgericht beleid Noordoost Overijssel van de
provincie Overijssel. De provincie wil hiermee samen met gemeenten en
waterschappen beter inspelen op de kansen en belemmeringen in het
gebied. Maatwerk staat daarbij voorop. Gedeputeerde Piet Jansen is
enthousiast over het project: Bij het gebiedsgerichte beleid in deze
regio is plattelandsvernieuwing het belangrijkste onderwerp. Vaak gaat
het dan om natuur- en landschapsontwikkeling. De provincie streeft
echter naar verbreding van de aandacht naar meer sociaal-economische
themas. De inzet van de leefbaarheidsmakelaar is het eerste
sociaal-economische project dat binnen dit kader wordt gestart. Wij
zien het als een waardevol instrument in de gebiedsgerichte aanpak.
Daarom stellen we een bedrag van 50.000 beschikbaar voor dit project.
Versterken van functies
Leefbaarheidsmakelaar Nieuwenhuis werkt bij het adviesbureau Seinpost
dat de detailhandelsstructuurvisie voor de vijf kernen heeft
opgesteld. Hij kent daardoor de problematiek van de vijf kernen. In
zijn advieswerk heeft hij veel ervaring opgebouwd met
winkelontwikkeling, ondernemerschap, het stimuleren van ondernemers en
het zoeken naar creatieve oplossingen. Nieuwenhuis: De supermarkt,
bakker en drogist om de hoek blijken zeer belangrijk voor de bewoners
van deze kernen. Wanneer ook deze dreigen weg te vallen, staat de
leefbaarheid van deze kernen fors onder druk. De winkel is namelijk
meer dan alleen een punt waar inkopen gedaan worden; het is ook een
plek waar een praatje gemaakt wordt, activiteiten plaatsvinden en men
elkaar ontmoet. Leefbaarheid in de kernen wordt niet alleen bepaald
door sterke winkelvoorzieningen, maar het gaat bijvoorbeeld ook om
sociale- en welzijnsfuncties, veiligheid en bereikbaarheid, zo vertelt
Nieuwenhuis. Het versterken van juist deze functies zal één van mijn
belangrijkste taken worden.
Leefbaarheid gaat verder dan alleen winkels
De leefbaarheidsmakelaar gaat zich primair richten op de
winkelvoorzieningen en gaat daarnaast creatieve oplossingen bedenken
voor andere vraag- en aanbodproblemen op het terrein van de
leefbaarheid: Kan er (naast de winkels) bijvoorbeeld nog een
postagentschap in stand blijven en hoe doen we dat? Is er een
combinatie te maken tussen functies als een boekenuitleenpost of
consultatiebureau en winkels/horeca. Zo blijkt een op het eerste
gezicht onlogische combinatie van de vestiging van een
consultatiebureau (spreekuur) in een kroeg prima te werken. Een andere
taak van de leefbaarheidsmakelaar is het optimaliseren van de
omstandigheden voor de ondernemers en de ondernemers in staat te
stellen zich te wapenen tegen ontwikkelingen. Iedere kern wil graag
een goed voorzieningenniveau, zo stelt Nieuwenhuis. Tegelijkertijd kan
instandhouding van winkels koste wat het kost niet verstandig of zelfs
irreëel zijn. Een ondernemer moet wel in de gelegenheid zijn om een
goede boterham te kunnen verdienen in een kleine kern. Dit kan
bijvoorbeeld door samenwerking met collega-ondernemers of meer
maatwerk-dienstverlening aan de klant.
Eén jaar de tijd, één dag per week
De leefbaarheidsmakelaar is aangesteld voor een periode van één jaar
en krijgt één dag per week de tijd zijn werk te doen. Dat betekent dat
hij sterk moet leunen op enerzijds de zelfwerkzaamheid van de
betrokken ondernemers en andere belanghebbenden en anderzijds gebruik
moet maken van de al bestaande structuren en activiteiten op het
gebied van leefbaarheid. Onder andere de contactambtenaren, de
welzijnswerkers en de eerder genoemde werkgroepen zullen door hem
ingeschakeld worden om de zaken (verder) van de grond te krijgen.
Andersom kunnen zij een beroep op hem doen bij het verwezenlijken van
activiteiten. Aan het einde van de periode moeten de activiteiten
dermate stevig zijn neergezet dat de leefbaarheidsmakelaar weer gemist
kan worden.
Gemeente Hardenberg