Gemeente Hardenberg

April 2005 - Leefbaarheidsmakelaar aan het werk

Leefbaarheidsmakelaar aan het werk

Zaterdag 16 april 2005

De winkel is meer dan alleen een plaats waar boodschappen gedaan worden: het is een ontmoetingsplek. Goede voorzieningen zijn daarom onontbeerlijk voor de kleinere kernen in Hardenberg, aldus kersverse leefbaarheidsmakelaar Wout Nieuwenhuis die op vrijdag 15 april door de Overijsselse gedeputeerde Piet Jansen werd gepresenteerd. De leefbaarheidsmakelaar krijgt een jaar de tijd om de leefbaarheid in vijf kernen in de gemeente Hardenberg te verbeteren en gaat zich vooral richten op de winkelvoorzieningen.

Nieuw detailhandelsbeleid

De gemeente Hardenberg heeft vorig jaar nieuw detailhandelsbeleid vastgesteld voor de kernen Dedemsvaart, Bergentheim, Gramsbergen, Balkbrug en Slagharen. De zogenoemde detailhandelsstructuurvisie geeft antwoord op de vraag hoe het voorzieningenniveau in deze kernen zodanig kan worden versterkt, dat de consument in een hoogwaardig, aantrekkelijk en leefbaar winkelgebied zn aankopen kan doen. Via een intensief traject met ondernemers uit deze kernen is vervolgens een groot aantal activiteiten benoemd waar de komende periode aan gewerkt moet gaan worden. Naast activiteiten zoals (her)ontwikkeling van winkelcentra, promotionele activiteiten of infrastructurele maatregelen, speelt in iedere kern de kwaliteit van het ondernemerschap een belangrijke rol. Omdat veel van de ondernemers zelf verwacht wordt, is in elke kern een werkgroep bestaande uit voornamelijk ondernemers opgericht die de verschillende activiteiten in gang gaat zetten. Om de werkgroepen te ondersteunen, te stimuleren, te coachen en te adviseren gaat leefbaarheidsmakelaar Wout Nieuwenhuis in de vijf kernen aan het werk.

Onderdeel van gebiedsgericht beleid

De inzet van de leefbaarheidsmakelaar in de vijf plattelandskernen is onderdeel van het gebiedsgericht beleid Noordoost Overijssel van de provincie Overijssel. De provincie wil hiermee samen met gemeenten en waterschappen beter inspelen op de kansen en belemmeringen in het gebied. Maatwerk staat daarbij voorop. Gedeputeerde Piet Jansen is enthousiast over het project: Bij het gebiedsgerichte beleid in deze regio is plattelandsvernieuwing het belangrijkste onderwerp. Vaak gaat het dan om natuur- en landschapsontwikkeling. De provincie streeft echter naar verbreding van de aandacht naar meer sociaal-economische themas. De inzet van de leefbaarheidsmakelaar is het eerste sociaal-economische project dat binnen dit kader wordt gestart. Wij zien het als een waardevol instrument in de gebiedsgerichte aanpak. Daarom stellen we een bedrag van 50.000 beschikbaar voor dit project.

Versterken van functies

Leefbaarheidsmakelaar Nieuwenhuis werkt bij het adviesbureau Seinpost dat de detailhandelsstructuurvisie voor de vijf kernen heeft opgesteld. Hij kent daardoor de problematiek van de vijf kernen. In zijn advieswerk heeft hij veel ervaring opgebouwd met winkelontwikkeling, ondernemerschap, het stimuleren van ondernemers en het zoeken naar creatieve oplossingen. Nieuwenhuis: De supermarkt, bakker en drogist om de hoek blijken zeer belangrijk voor de bewoners van deze kernen. Wanneer ook deze dreigen weg te vallen, staat de leefbaarheid van deze kernen fors onder druk. De winkel is namelijk meer dan alleen een punt waar inkopen gedaan worden; het is ook een plek waar een praatje gemaakt wordt, activiteiten plaatsvinden en men elkaar ontmoet. Leefbaarheid in de kernen wordt niet alleen bepaald door sterke winkelvoorzieningen, maar het gaat bijvoorbeeld ook om sociale- en welzijnsfuncties, veiligheid en bereikbaarheid, zo vertelt Nieuwenhuis. Het versterken van juist deze functies zal één van mijn belangrijkste taken worden.

Leefbaarheid gaat verder dan alleen winkels

De leefbaarheidsmakelaar gaat zich primair richten op de winkelvoorzieningen en gaat daarnaast creatieve oplossingen bedenken voor andere vraag- en aanbodproblemen op het terrein van de leefbaarheid: Kan er (naast de winkels) bijvoorbeeld nog een postagentschap in stand blijven en hoe doen we dat? Is er een combinatie te maken tussen functies als een boekenuitleenpost of consultatiebureau en winkels/horeca. Zo blijkt een op het eerste gezicht onlogische combinatie van de vestiging van een consultatiebureau (spreekuur) in een kroeg prima te werken. Een andere taak van de leefbaarheidsmakelaar is het optimaliseren van de omstandigheden voor de ondernemers en de ondernemers in staat te stellen zich te wapenen tegen ontwikkelingen. Iedere kern wil graag een goed voorzieningenniveau, zo stelt Nieuwenhuis. Tegelijkertijd kan instandhouding van winkels koste wat het kost niet verstandig of zelfs irreëel zijn. Een ondernemer moet wel in de gelegenheid zijn om een goede boterham te kunnen verdienen in een kleine kern. Dit kan bijvoorbeeld door samenwerking met collega-ondernemers of meer maatwerk-dienstverlening aan de klant.

Eén jaar de tijd, één dag per week
De leefbaarheidsmakelaar is aangesteld voor een periode van één jaar en krijgt één dag per week de tijd zijn werk te doen. Dat betekent dat hij sterk moet leunen op enerzijds de zelfwerkzaamheid van de betrokken ondernemers en andere belanghebbenden en anderzijds gebruik moet maken van de al bestaande structuren en activiteiten op het gebied van leefbaarheid. Onder andere de contactambtenaren, de welzijnswerkers en de eerder genoemde werkgroepen zullen door hem ingeschakeld worden om de zaken (verder) van de grond te krijgen. Andersom kunnen zij een beroep op hem doen bij het verwezenlijken van activiteiten. Aan het einde van de periode moeten de activiteiten dermate stevig zijn neergezet dat de leefbaarheidsmakelaar weer gemist kan worden.