Federale regering Belgie
Huwelijksaangifte
(2005-04-15)
Persbericht van de Ministerraad
Op voorstel van de heer Vincent Van Quickenborne, Staatssecretaris
voor Administratieve Vereenvoudiging, en mevrouw Laurette Onkelinx,
Minister van Justitie, keurde de Ministerraad in tweede lezing een
voorontwerp van wet goed, dat de huwelijksaangifte vereenvoudigt.
Het voorontwerp houdt rekening met de opmerkingen van de Raad van
State.
Zo'n 39.000 Belgische huwelijkskandidaten kunnen voortaan eenvoudiger
in het huwelijk treden. Ze hoeven niet langer voor hun
huwelijksaangifte onnodig afschriften en bewijzen af te halen en voor
te leggen. De belasting wordt eveneens afgeschaft. Die
vereenvoudigingen gelden ook voor koppels die kiezen voor een
samenlevingscontract. De gegevens die de overheid reeds kent (naam,
geboortedatum, woonplaats, nationaliteit, burgerlijke staat,
afstamming), dient de burger niet opnieuw op te halen en mee te delen.
Met de vereenvoudiging komt een antwoord op vele gelijkaardige
meldingen op het Kafka-meldpunt.
De vereenvoudiging van de aangifte kent twee luiken:
1. Huwen en samenwonen zonder verplaatsing en zonder rompslomp
Wie vandaag wil huwen, moet de volgende documenten voorleggen:
1. een voor eensluidend verklaard afschrift van de akte van geboorte
2. een bewijs van identiteit
3. een bewijs van nationaliteit
4. een bewijs van de ongehuwde staat, en in voorkomend geval van de
ontbinding of nietigverklaring van de vorige huwelijken
5. een bewijs van de inschrijving in het bevolkings-, vreemdelingen-
of wachtregister en/of een bewijs van de actuele verblijfplaats
Concreet
Indien een Belg geboren in Kortrijk trouwt met een Belgische geboren
in Hasselt. Beiden wonen in Brussel en willen daar huwen. Dan moeten
ze beiden verlof nemen om een afschrift van hun geboorteakte in hun
geboorteplaatsen af te halen. Daarna doen ze hetzelfde met de bewijzen
die ze moeten verzamelen in het gemeentehuis van Brussel.
Dat is in tegenspraak met het principe van 'unieke
gegevensinzameling', opgenomen in het Regeerakkoord van juli 2003,
waarbij een burger slechts eenmaal een bepaalde informatie aan de
overheid moet leveren.
De ambtenaar van burgerlijke stand zal zelf alle controles doen zonder
dat de huwelijkskandidaten nog worden belast met het ophalen van
allerlei documenten. Zo zullen twee Belgen die beiden geboren zijn in
België en die wonen in België geen enkel document meer in hun
geboorte- of woonplaats hoeven af te halen. De onnodige verplaatsing
naar het gemeentehuis van hun geboorteplaats verdwijnt. Bovendien
wordt komaf gemaakt met de absurde situatie dat men bij twee loketten
in het gemeentehuis van de woonplaats moet aanschuiven om alle
huwelijksformaliteiten in orde te brengen. Hetzelfde geldt voor
vreemdelingen van wie de geboorteakte in België is ingeschreven in de
registers van de Burgerlijke Stand.
2. Belasting op huwen en samenwonen afgeschaft
Een bijkomend effect van de vereenvoudiging is dat de belasting op de
aangifte om te huwen en samenwonen wordt afgeschaft. Vandaag betaalt
men 6,5 euro zegeltaks per afschrift of bewijs. Omdat burgers de
afschriften niet meer zelf zullen moeten voorleggen, hoeven ze geen
zegelrecht meer te betalen. Een kandidaat-huwer heeft gemiddeld 3
attesten nodig. Dat betekent een besparing van 19,5 euro per persoon,
een kleine 40 euro per koppel.
Staatssecretaris Vincent Van Quickenborne benadrukt dat huwen en
samenwonen eenvoudiger en goedkoper wordt. Dat is het concrete
resultaat van deze vereenvoudiging. De filosofie erachter is
eenvoudig: door beter gebruik te maken van de gegevens die de overheid
reeds kent, worden burgers niet langer onnodig belast met allerhande
rompslomp.
Het voorontwerp dat het Burgerlijk Wetboek aanpast, gaat naar de Raad
van State en daarna naar het Parlement. De vereenvoudiging treedt in
werking op de eerste dag van de tweede maand na die waarin ze is
bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad, namelijk op 1 januari 2006.