Gemeente Utrecht

Secretarie
Communicatiebureau/Bestuur
persbericht

|15 april 2005                
CAMPAGNE REFERENDUM KOOPZONDAGEN VAN START

Komt er een mogelijkheid voor alle winkels in de binnenstad in Utrecht om elke week een koopzondag te houden van 12.00 tot 18.00 uur? De Utrechtse bevolking mag het zeggen! In de gemeenteraadsvergadering van donderdag 14 april is de raad akkoord gegaan met het voorstel van het college om een raadplegend referendum te houden over koopzondagen. Dat betekent dat er op 1 juni 2005 de volgende vraag wordt voorgelegd aan de Utrechtse bevolking: Bent u voor of tegen uitbreiding naar alle zon- en feestdagen?

Tot 1 juni voert de gemeente een campagne om de opkomst te bevorderen, om Utrechters van informatie te voorzien en om voor- en tegenstanders platforms te bieden om hun mening te geven en bekend te maken aan anderen.

Opkomstbevordering
Een referendum is ongeldig als de kiesdrempel niet wordt gehaald. In Utrecht ligt deze drempel bij een opkomstpercentage van 30%. Met als minimale inzet het halen van de kiesdrempel worden activiteiten ontplooid om de opkomst te bevorderen. Naast de inzet van communicatiemiddelen wordt de opkomst ook bevorderd door het feit dat gelijktijdig het referendum over de Europese grondwet plaatsvindt (één keer lopen, twee keer stemmen!).

Informatievoorziening
Doel van de campagne is dat kiezers bekend zijn met de feiten over het onderwerp koopzondagen, met de vraagstelling van het referendum en met de opvatting van het college. De communicatie heeft een neutraal karakter. Daarom bestaan de communicatiemiddelen uit evenwichtige informatie over het onderwerp koopzondagen. Alle communicatiemiddelen laten zien dat de kiezer voor en tegen kan stemmen en kan hij zijn mening vormen. Het is echter ook duidelijk, dat het College een standpunt heeft. In de communicatie wordt duidelijk gemaakt wat deze opvatting is en op welke argumenten deze opvatting is gebaseerd.

Platforms voor voor- en tegenstanders
Het doel is kiezers in staat te stellen een persoonlijke afweging te maken omdat ze de standpunten van voor- en tegenstanders kennen. Uitgangspunt is daarom dat voor- en tegenstanders de gelegenheid krijgen hun mening te geven. Voor- en tegenstanders krijgen daarvoor ruimte in de communicatiemiddelen, die voor het referendum ontwikkeld worden, zoals advertenties, een verkiezingskrant, een website. Daarnaast wordt een groot debat georganiseerd, waar men 'de vloer krijgt'. Ook worden een grote hoeveelheid debatten op straat gehouden, waar omstanders worden uitgenodigd hun mening te geven. Winkeliers ontvangen affiches waarmee ze hun mening kunnen ventileren. Ook worden er campagnetassen uitgedeeld, die mensen kunnen gebruiken om aan te geven of ze voor of tegen zijn.

Subsidie
Voor voor- en tegenstanders die nog andere initiatieven willen nemen, is een bedrag opgenomen van totaal 10.000 euro voor voorstanders en 10.000 euro voor tegenstanders. De aanvragen moeten op 7 mei 2005 bij de gemeente binnen zijn. Voor subsidiëring gelden de volgende criteria. Elke organisatie of belangengroep kan slechts eenmaal worden gesubsidieerd, waarbij de maximale bijdrage 2.500 euro bedraagt. Aanvragen moeten gemotiveerd zijn, inzicht geven in de activiteit en voorzien zijn van een financiële onderbouwing. Besluiten over subsidiëring worden genomen in de stuurgroep Referendum Koopzondagen onder leiding van wethouder Toon Gispen van Bestuurlijke Vernieuwing. De onafhankelijke Referendumcommissie wordt om advies gevraagd. De subsidieregeling en het aanvraagformulier zijn vanaf maandag te vinden op internet: www.utrecht.nl

Referendumcommissie
De Referendumcommissie is in het leven geroepen om het goede verloop van het referendum in de gaten te houden. Deze commissie ziet toe op een goed verloop van de referendumcampagne. Ook behandelt deze commissie klachten over de voorlichting en uitvoering van het referendum. Utrechters kunnen er terecht als ze klachten hebben. Adres: Gemeente Utrecht, Postbus 16200, 3500 CE Utrecht. Contactpersoon: Heleen Zijlstra, telefoon: 030 - 286 16 98.

Elk middel actiemiddel
Communicatie bureau O ontwikkelde een bijzondere campagne voor de gemeente: sober en doelmatig uitgevoerd; lean and mean, kort en krachtig. Meest bijzondere is dat alle communicatiemiddelen meteen middelen zijn voor de burgers en winkeliers om zelf actie te voeren. Ieder middel is daarmee ook een actiemiddel. Het campagnebeeld laat ruimte voor een mening en de campagne biedt een platform voor voor- en tegenstanders. Het is geen promotiecampagne voor het standpunt van het college, maar een neutrale campagne, waar in eerste instantie opkomstbevordering en vervolgens de inhoud van het referendum en in de laatste fase de meningen en standpunten aan de orde komen. De gemeente heeft hiermee een campagne waarin zij burgers maximaal de kans geeft om mee te denken en te beslissen over wel of geen uitbreiding koopzondagen.

Opkomst bepaalt geldigheid
De uitslag van een raadplegend referendum is niet bindend voor de gemeenteraad, maar de meerderheid van de gemeenteraad heeft echter aangegeven de uitslag van het referendum wel als bindend te zullen beschouwen. Het is dus belangrijk dat voldoende Utrechters hun stem komen laten horen! De uitslag van het Referendum Koopzondagen is rechtsgeldig als tenminste 30% van de kiesgerechtigden zijn stem heeft uitgebracht.

Uitbreiding naar stadsstraten
Bij een positieve uitslag van het referendum zal het college de raad voorleggen om het winkelgebied tevens uit te breiden naar de zogeheten 'stadsstraten' naar het centrum (Biltstraat, Burgemeester Reigerstraat, Nagtegaalstraat, Vondellaan, Rijnlaan, Balijelaan, Croeseolaan, Kanaalstraat, Damstraat, Vleutensweg, Amsterdamsestraatweg en Oudenoord).

Noot voor de media:
Op verzoek is beeldmateriaal van de campagne beschikbaar. Van aankomende maandag 18 april is dit tevens te downloaden op www.utrecht.nl/referendum. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Regie Bouma, bestuurscommunicatie, telefoon 030 - 286 11 55.

DATA CAMPAGNE REFERENDUM KOOPZONDAGEN (voor zover bekend op 15 april)

|datum          |Tijd      |activiteit                                 |
|1 mei          |13-16 uur |koopzondag: promotieteam deelt             |
|               |          |campagnetassen uit in de binnenstad        |
|21 mei         |11-15 uur |straatdebatten met voor- en tegenstanders. |
|               |          |Promotieteam deelt campagnetassen uit.     |
|28 mei         |11-15 uur |straatdebatten met voor- en tegenstanders. |
|               |          |Promotieteam deelt campagnetassen uit.     |
|30 mei         |19-21 uur |stedelijk debat (op het plein voor het     |
|               |          |stadhuis of in hal stadhuis)               |
|31 mei         |20.00 uur |debat in theater Schiller, georganiseerd   |
|               |          |door de Binnenstadskrant met voor- en      |
|               |          |tegenstanders                              |
|1 juni         |          |uitslagenavond (hal stadhuis)              |
---- --
DATA CAMPAGNE REFERENDUM KOOPZONDAGEN (voor zover bekend op 15 april)

|datum          |tijd      |activiteit                                 |
|1 mei          |13-16 uur |koopzondag: promotieteam deelt             |
|               |          |campagnetassen uit in de binnenstad        |
|21 mei         |11-15 uur |straatdebatten met voor- en tegenstanders. |
|               |          |Promotieteam deelt campagnetassen uit.     |
|28 mei         |11-15 uur |straatdebatten met voor- en tegenstanders. |
|               |          |Promotieteam deelt campagnetassen uit.     |
|30 mei         |19-21 uur |stedelijk debat (op het plein voor het     |
|               |          |stadhuis of in hal stadhuis)               |
|31 mei         |20.00 uur |debat in theater Schiller, georganiseerd   |
|               |          |door de Binnenstadskrant met voor- en      |
|               |          |tegenstanders                              |
|1 juni         |          |uitslagenavond (hal stadhuis)              |
|               |          |                                           |
|Postbus 16200 |
|                                  |3500 CE  UTRECHT                           |
|                                  |Telefoon: (030) 286 11 32                  |
|                                  |Fax: (030) 286 11 43                       |
|                                  |Internet: www.utrecht.nl                   |
---- --