FILMMUSEUM
Amsterdam, 15 april 2005
Groeiende belangstelling voor Filmmuseum Biënnale
Van 5 tot en met 10 april vond de tweede aflevering plaats van de
Filmmuseum Biënnale, het festival gewijd aan recente restauraties van
veelal stille films en nieuwe muziek. Het festival trok meer dan
vijfduizend bezoekers uit binnen- en buitenland, een toename van ruim
30 procent ten opzichte van de eerste editie.
Publiek en pers
De Filmmuseum Biënnale mag zich verheugen in een groeiende
belangstelling: deze tweede aflevering van het aan stille film gewijde
festival trok meer dan 5200 mensen; een stijging van ruim 30 procent
ten opzichte van de vorige editie in 2003 (4000 bezoekers).
Onder de bezoekers bevonden zich vele buitenlandse gasten, onder wie
Dennis Doros, oprichter en vice-president van Milestone Films, Barry
Allen, Hoofd Restauratie van Paramount Pictures, en Martin Koerber,
vooraanstaand filmrestaurator en verbonden aan het Filmmuseum
Berlijn.
In binnen- en buitenlandse media was de aandacht voor het festival
groot, onder andere bij BBC Breakfast Television, het ZDF Heute
Journal, The Guardian, The New York Times en El Pais.
De opening: Beyond the Rocks
Het festival werd geopend met de wereldpremière van de gerestaureerde
versie van Beyond the Rocks (1922), voorzien van een score door Henny
Vrienten. De officiële opening werd verricht door de staatssecretaris
van cultuur, mevrouw Medy van der Laan, die onder meer opmerkte dat
het Filmmuseum baanbrekend werk verricht voor het behoud van cultureel
erfgoed. Voorafgaand aan de film was een speciaal voor deze opening
gemaakte videobrief van Martin Scorsese te zien, waarin hij zijn
waardering uitsprak voor het werk van het Filmmuseum: 'Once again, we
owe a debt of great gratitude to the Nederlands Filmmuseum for all the
work they did in the conservation and restoration of this film'.
Hoogtepunten
Andere hoogtepunten waren Julien Duviviers Le mystère de la Tour
Eiffel (1927), van muziek voorzien door Fay Lovsky, de door het Asko
Ensemble begeleide de voorstelling van Germaine Dulacs La coquille et
le clergyman (1928) en De explicateur - een theatrale voorstelling met
Spinvis met groot ensemble en acteur Hans Dagelet. Friedrich Fehérs
The Robber Symphony (1936) en het overzicht van het filmwerk van
beeldend kunstenaar Henri Plaat trokken eveneens veel bezoekers.
Vervolg
In het najaar gaat een aantal live voorstellingen op tournee,
waaronder Im Lebenswirbel (1916), live begeleid door het Lagos
Kwartet. Ook presenteerde het Filmmuseum twee aan de Biënnale
gerelateerde dvd's: Zeven Films van Henri Plaat en Menschen am Sonntag
(1930), de klassieker van Robert Siodmak met muziek gecomponeerd en
uitgevoerd door het Alliage Orkest. Beide dvd's zijn verkrijgbaar bij
het Filmmuseum.
In april 2007 organiseert het Filmmuseum de derde editie van de
Filmmuseum Biënnale.