Raadbericht 14 april 2005
Onvoldoende steun voor kadernota dierenwelzijn
De gemeenteraad heeft de kadernota Dierwelzijn; Als dieren wel zijn,
is Rotterdam dat ook met 23 stemmen tegen en 18 stemmen voor,
verworpen. De kadernota is een initiatief van de heer T.S.J.
Cornelissen (SP) en de heer M.M.M. Kneepkens (Stadspartij). Met het
initiatief pleiten de leden voor een duidelijk beleid voor het
dierenwelzijn in Rotterdam.
* Tweeminutendebat
* Onvoldoende steun kadernota dierenwelzijn
* Economische kansenzones aangewezen
* Werkwijze formulierenbrigade voortgezet
* Criteria I/D-subsidies uitgebreid
* En verder heeft de raad.....
Tweeminutendebat
Op verzoek van de heer E. Kelholt (GroenLinks) heeft de gemeenteraad
een tweeminutendebat gehouden. Onderwerp van debat was de
besluitvorming over de Milieu Effectrapportage (MER) ten behoeve van
de aanleg van de rijksweg ter hoogte van de A4 Midden Delfland. Vorige
week verscheen een conceptnota over de aanleg van deze rijksweg.
Voordat er een advies komt aan de Stadsregio en de minister van
Verkeer en Waterstaat, moet de nota eerst besproken worden in de
raadscommissie voor Fysieke Infrastructuur en Verkeer. Deze motie van
GroenLinks werd verworpen en kreeg alleen steun van de indiener, PvdA,
D66, SP, Stadspartij, Christenunie-SGP, fractie-Bourzik en fractie-dos
Santos.
Naar boven
Onvoldoende steun kadernota Dierenwelzijn
De gemeenteraad heeft de kadernota Dierwelzijn; Als dieren wel zijn,
is Rotterdam dat ook met 23 stemmen tegen en 18 stemmen voor,
verworpen. De kadernota is een initiatief van de heer T.S.J.
Cornelissen (SP) en de heer M.M.M. Kneepkens (Stadspartij). Met het
initiatief pleiten de leden voor een duidelijk beleid voor het
dierenwelzijn in Rotterdam.
Een motie aangenomen
Voor een totaal ecologisch welzijn moet er aandacht zijn voor de
totale flora en fauna, recreatief gebruik, welzijn en het beheer van
natuurelementen. Leefbaar Rotterdam en het CDA dienden een motie in
voor het instellen van een klankbordgroep met deskundigen van alle
natuur- en recreatievoorzieningen. De klankbordgroep moet worden
ondersteund door de stadsecoloog en gemeentelijke diensten. Deze motie
werd aangenomen, maar kreeg geen steun van een lid van D66 en
fractie-Van Heijgen.
Het initiatiefvoorstel kon rekenen op brede waardering in de
gemeenteraad, alleen was er onvoldoende steun om het voorstel in het
geheel aan te nemen. Bijna alle fracties konden zich vinden in het
instellen van een klankbordgroep. Verder werd nadrukkelijk vastgesteld
dat het beleid voor dierenwelzijn in de stad een verantwoordelijkheid
is van het college.
De meeste oppositiepartijen vonden het initiatiefvoorstel van de SP en
de Stadspartij sympathiek, omdat het een goed begin is voor een
dierenwelzijnsbeleid. Volgens de coalitiepartijen is er echter een
brede aanpak nodig op het gebied van dierenwelzijn.
Het college adviseerde de raad het initiatiefvoorstel niet over te
nemen. Als belangrijkste reden voerden B en W aan dat het dierenbeleid
reeds op vele gebieden integraal deel uitmaakt van de reguliere
werkzaamheden van de gemeentelijke diensten. Het instellen van een
klankbordgroep werd toegejuicht, maar het bestaan moet niet
afhankelijk zijn van gemeentelijke bemoeienis.
De klankbordgroep adviseert en maakt afwegingen bij verschillende
belangen. Het college zal de klankbordgroep ondersteunen en bij het
Rijk aandringen op een snelle invoering van een digitale registratie
van huisdieren.
Naar boven
Versnipperd beleid
In de kadernota Dierenwelzijn beschrijven de initiatiefnemers hun
visie op het dierenwelzijnsbeleid. Zij doen een aantal voorstellen op
het gebied van o.a. voorlichting en educatie, hondenuitlaatbeleid,
registratie van huisdieren en dieren in de stad.
Ook wordt gepleit voor een aanspreekpunt voor uiteenlopende
dierenaangelegenheden, dient het Rotterdams rampenplan te worden
aangevuld met maatregelen voor de evacuatie van dieren en moet er een
waarderingsprijs worden ingesteld voor de meest diervriendelijke
persoon of organisatie. Daarnaast werd gevraagd een klankbordgroep
Natuur en Dierenwelzijn, met vertegenwoordigers van de gemeente,
betrokken instanties en politieke partijen, in te stellen.
Op het gebied van de dierenwelzijn bestaat volgens de initiatiefnemers
wel enig beleid, maar dat is versnipperd. Dit was onder meer
aanleiding om met een eigen initiatiefvoorstel te komen.
Naar boven
Economische kansenzones aangewezen
Op voorstel van het college heeft de gemeenteraad unaniem een aantal
economische kansenzones aangewezen. Het gaat om de deelgemeente
Charlois en een aantal wijken uit de deelgemeente Feijenoord. De
manier waarop de kansenzones in de praktijk moeten werken en de
bijbehorende regelingen, leidden wel tot vragen aan het college.
Het gemeentebestuur wil problemen, die samengehangen met het groeiend
aantal kansarme bewoners en de toename van criminaliteit, aanpakken.
Achterstandswijken moeten zowel fysiek als in sociaal-economisch
opzicht sterker worden gemaakt. De woningvoorraad en het
vestigingsklimaat voor ondernemers moeten aantrekkelijk worden. Met
het aanwijzen van gebieden als economische kansenzones, wordt hierin
geïnvesteerd. Financiële drempels worden weggenomen, bedrijven en
ondernemers gestimuleerd en de werkgelegenheid in de wijk krijgt een
impuls.
Naar boven
Werkwijze formulierenbrigade voortgezet
De gemeenteraad heeft motie-Duys (CDA) over een stedelijk dekkend
netwerk voor de formulierenbrigade afgedaan. Tegen afdoening van de
motie stemden de PvdA, GroenLinks, Stadspartij en de SP. In het
raadsdebat uitte een aantal fracties hun twijfels bij de afdoening van
de motie. Gewezen werd op een mogelijk gevaar van isolement van mensen
die juist hulp nodig hebben, zoals ouderen. Ook werd aandacht gevraagd
voor de aanpak van armoede in de stad.
Het college is verzocht om in een uitgewerkt voorstel aan te geven hoe
de werkwijze van de formulierenbrigade wordt behouden.
De motie-Duys pleit voor behoud van de werkwijze en de dienstverlening
van de formulierenbrigade, door deze op te nemen in het pakket van de
dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SoZaWe). De
formulierenbrigade bestond uit medewerkers met een gesubsidieerde
baan, die vanuit SoZaWe cliënten hielpen met het invullen van
formulieren.
De werkwijze betreft niet alleen het houden van spreekuren, maar ook
het afleggen van huisbezoeken. Het college streeft naar behoud van de
werkwijze van de formulierenbrigade voor de hotspotwijken, de
zogenaamde achterstandswijken.
Ook gaf het college aan zich in te willen spannen, zodat de voormalige
medewerkers van de brigade doorstromen naar reguliere functies binnen
de gemeentelijke organisatie.
Naar boven
Criteria I/D-subsidies uitgebreid
De gemeenteraad heeft de motie-Duys (CDA) - over criteria voor
subsidies voor instroom en doorstroombanen (I/D subsidies) - met
algemene stemmen afgedaan.
Met de motie wordt gepleit voor het verruimen van de criteria om in
aanmerking te komen voor een bijdrage uit het knelpuntenbudget
I/D-banen. De aanvullende criteria gaan over de voorwaarden van
maatschappelijk nut en het belang van de dienstverlening.
De knelpuntenregeling is ingesteld voor projecten en instellingen die
bij een ombuiging van de I/D-regeling in gevaar kunnen komen, omdat ze
financieel afhankelijk zijn van inkomsten uit I/D-banen. Om in
aanmerking te kunnen komen voor het knelpuntenbudget moet een
instelling een ondernemingsplan voorleggen met een oplossing voor het
knelpunt vanaf 2006. Het criterium, om aan te tonen dat de exploitatie
van de instelling voor 75% steunt op I/D-subsidies, is komen te
vervallen.
Naar boven
En verder heeft de raad..
het bestemmingsplan Noordelijk Midden Niertje vastgesteld;
de Verordening studietoelagen 1999 ingetrokken;
de Tarieventabel behorende bij de Verordening op de
lijkbezorgingsrechten 2005 gewijzigd.
Naar boven
Bron: Griffie, 15-04-2005
Gemeente Rotterdam