Publiek voor marketing kan groter en loyaler
Voor een academicus is het vinden van een publiek erg belangrijk.
Desondanks is dit niet altijd makkelijk Dit stelt prof.dr. Stefan
Stremersch in zijn rede Op zoek naar een publiek, waarmee hij op
vrijdag 15 april 2005 zijn ambt aanvaardt als hoogleraar Marketing in
de Faculteit der Economische Wetenschappen aan de Erasmus Universiteit
Rotterdam.
In de rede verkent Stremersch welke uitdagingen er zijn in het vinden
van een publiek van collega-onderzoekers, studenten, overheid,
industrie, of de samenleving in haar algemeenheid. Hij stelt dat het
academische publiek voor marketingonderzoek vaak bedroevend klein is.
Het is beperkt tot de eigen discipline en bevindt zich veelal in de
Verenigde Staten. Het studentenpubliek staat ook onder druk omdat de
vertaalslag van academisch marketingonderzoek naar marketingonderwijs
moeilijk blijkt. De inhoudelijke interesses van studenten verschuiven
en zij tonen gebrek aan betrokkenheid. Tot slot is het maatschappelijk
publiek te klein door een gebrek aan relevantie van veel
marketingonderzoek. Er ontbreekt een overheidsperspectief en de
ontwikkelde inzichten zijn niet vaak zinvol voor bedrijven. Ook is het
marketingonderzoek niet interessant voor de pers. Stremersch pleit
voor een groter en meer loyaal publiek door een hechte globale
gemeenschap van marketing academici, het volwaardig samenleven met de
brondisciplines en een sterkere focus op kenniseconomie en de
levenswetenschappen.
Erasmus Universiteit Rotterdam