Erasmus Universiteit Rotterdam

Publiek voor marketing kan groter en loyaler

Voor een academicus is het vinden van een publiek erg belangrijk. Desondanks is dit niet altijd makkelijk Dit stelt prof.dr. Stefan Stremersch in zijn rede Op zoek naar een publiek, waarmee hij op vrijdag 15 april 2005 zijn ambt aanvaardt als hoogleraar Marketing in de Faculteit der Economische Wetenschappen aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.

In de rede verkent Stremersch welke uitdagingen er zijn in het vinden van een publiek van collega-onderzoekers, studenten, overheid, industrie, of de samenleving in haar algemeenheid. Hij stelt dat het academische publiek voor marketingonderzoek vaak bedroevend klein is. Het is beperkt tot de eigen discipline en bevindt zich veelal in de Verenigde Staten. Het studentenpubliek staat ook onder druk omdat de vertaalslag van academisch marketingonderzoek naar marketingonderwijs moeilijk blijkt. De inhoudelijke interesses van studenten verschuiven en zij tonen gebrek aan betrokkenheid. Tot slot is het maatschappelijk publiek te klein door een gebrek aan relevantie van veel marketingonderzoek. Er ontbreekt een overheidsperspectief en de ontwikkelde inzichten zijn niet vaak zinvol voor bedrijven. Ook is het marketingonderzoek niet interessant voor de pers. Stremersch pleit voor een groter en meer loyaal publiek door een hechte globale gemeenschap van marketing academici, het volwaardig samenleven met de brondisciplines en een sterkere focus op kenniseconomie en de levenswetenschappen.