PERSBERICHT - 2005-03-16

Presentatie ANWB Reisgids Hanzesteden a/d IJssel

Tijdens een bijeenkomst op vrijdag 15 april 2005 in het Stadhuis van Deventer presenteert het Bureau Hanzesteden in samenwerking met de ANWB de eerste reisgids voor de reghio van de Hanzesteden langs de IJssel. Deze gids is het eerste deel van een nieuwe serie reisgidsen die de ANWB wil gaan uitgeven over delen van Nederland.

In de nieuwe reisgids wordt uitgebreid aandacht geschonken aan:

informatie over de Hanzegeschiedenis
informatie over de rivier de IJssel
in alfabetische volgorde aandacht voor alle dorpen en steden langs de rivier de IJssel
voor elke stad is er een plattegrondje opgenomen en is er aandacht voor:

- bezienswaardigheden als gebouwen, molens, musea, attracties, natuur, etc - horeca

- winkelen

- evenementen
4 fietsroutes
3 stadswandelingen
overzichtskaarten van de regio en een colofon.

De gids is verder rijk geïllustreerd met fotos, plattegronden en handige pictogrammen.

Het is een fraaie, handzame en complete reisgids geworden. Een gids die in eerste instantie bedoeld is voor de (potentiële) bezoekers maar die ook erg handig en inspirerend kan zijn voor de bewoners van onze regio. De presentatie is vrijdag 15 april 2005 vanaf 16.15 uur.

Bureau Hanzesteden
Op initiatief van o.a. het Ministerie van Economische Zaken en de provincies Gelderland en Overijssel zag in 1995 een nieuw cultuurtoeristisch fenomeen het daglicht: het project Hanzesteden langs de IJssel. Voornaamste doel: het genereren van economisch rendement voor de regio op basis van een nieuw te ontwikkelen toeristisch merk: de Hanze. Cultuurhistorische elementen uit de Gouden Hanze eeuw werden, verpakt in een modern jasje, verbonden aan actieve vormen van recreatie als wandelen, fietsen, watersport, uitgaan en winkelen.

Zeven Hanzesteden langs de IJssel sloegen in het kader van deze gerichte gebiedspromotionele actie de handen ineen om op basis van synergie het toeristisch product te ontwikkelen en uit te bouwen, daarbij ondersteund door haar vaste partners, het Gelders Overijssel Buro voor Toerisme en de plaatselijke VVVs.

Gezamenlijk werd het Hanzemerk vermarkt op stedelijk, regionaal, provinciaal, nationaal en inmiddels zelfs op internationaal niveau. De Hanzesteden langs de IJssel zijn tot een toeristisch A-merk geworden dankzij een krachtige mix van kwalitatief hoogwaardige producten en evenementen alsmede verfrissende promotionele middelen. Inmiddels participeert de gemeente Olst-Wijhe ook in ons samenwerkingsverband.

Noot voor de redactie /