Gemeente Amsterdam

Eén nummer voor al uw vragen aan de gemeente Amsterdam 14 april 2005 - Corine Lindhout

Per 2006 krijgt de gemeente Amsterdam één servicenummer, waar Amsterdammers bij de gemeente terecht kunnen voor alle vragen, meldingen en klachten. Het nummer zal bereikbaar zijn per telefoon én internet. Gisteren heeft de gemeenteraad ingestemd met het voorstel van het college van B&W.

College en raad willen het de Amsterdammers zo gemakkelijk mogelijk maken om vragen te stellen, informatie te vinden en bijvoorbeeld vergunningen aan te vragen. In veel Amerikaanse steden - New York bijvoorbeeld - werkt dit al jaren. Groot winstpunt is dat de Amsterdammer zich niet meer hoeft af te vragen waar hij moet zijn om zijn vraag te stellen. Burgemeester Cohen, wethouder Huffnagel en wethouder Maij zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor de invoering van dit servicenummer.

Groot verschil tussen het huidige en het nieuwe servicenummer is dat de Amsterdammer met één telefoontje of één bezoek aan de website klaar kan zijn. Ongeveer 80% van al de vragen kan straks in één keer worden beantwoord. De medewerkers beschikken namelijk over een uitgebreide kennisbank, die het zoeken naar het goede antwoord vergemakkelijkt. De overige 20% van de bellers zal worden doorverbonden naar het juiste gemeenteonderdeel. Met aantal gemeentelijke diensten wordt het servicenummer dit jaar uitvoerig getest. Het is de bedoeling dat de ook de stadsdelen in de loop van 2006 via dit nummer rechtstreeks bereikbaar worden.

De gemeenteraad is gisterenavond akkoord gegaan met het voorstel van het college van B&W. Tevens is een voorstel van Herman Marres (PvdA) aangenomen dat zich richt op de controle op het contact center. Dit betekent dat een overzicht van de kosten van het project een integraal onderdeel moet zijn van de voortgangsrapportages. Verder wordt gevraagd of er consequent aandacht kan worden besteed aan de relatie tussen de verschillende soorten contact. Het gaat hierbij om baliecontact, telefonisch contact en e-mail en internet contact.

De gemeente Amsterdam investeert flink in uitbreiding van de (digitale) dienstverlening. Uit onderzoek (Burgermonitor 2004) blijkt dat de Amsterdammer daar ook zélf om vraagt. Acht van de tien Amsterdammers beschikt nu over internet. Bijna de helft van deze ondervraagden geeft aan gebruik te willen maken van digitale dienstverlening. Via www.loket.amsterdam.nl kan de Amsterdammer een groot aantal gemeentelijke producten aanvragen, zoals een uittreksel uit het bevolkingsregister en sommige vergunningen. Voor ondernemers zijn in Westpoort en in Oost/Watergraafsmeer digitale loketten geopend waar zij vragen kunnen stellen over vergunningen, subsidies en bedrijfshuisvesting. Ook in andere stadsdelen kunnen binnenkort inwoners én ondernemers terecht bij het digitale loket.

© Gemeente Amsterdam