Eén nummer voor al uw vragen aan de gemeente Amsterdam
14 april 2005 - Corine Lindhout
Per 2006 krijgt de gemeente Amsterdam één servicenummer, waar
Amsterdammers bij de gemeente terecht kunnen voor alle vragen,
meldingen en klachten. Het nummer zal bereikbaar zijn per telefoon én
internet. Gisteren heeft de gemeenteraad ingestemd met het voorstel
van het college van B&W.
College en raad willen het de Amsterdammers zo gemakkelijk mogelijk
maken om vragen te stellen, informatie te vinden en bijvoorbeeld
vergunningen aan te vragen. In veel Amerikaanse steden - New York
bijvoorbeeld - werkt dit al jaren. Groot winstpunt is dat de
Amsterdammer zich niet meer hoeft af te vragen waar hij moet zijn om
zijn vraag te stellen. Burgemeester Cohen, wethouder Huffnagel en
wethouder Maij zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor de invoering van
dit servicenummer.
Groot verschil tussen het huidige en het nieuwe servicenummer is dat
de Amsterdammer met één telefoontje of één bezoek aan de website klaar
kan zijn. Ongeveer 80% van al de vragen kan straks in één keer worden
beantwoord. De medewerkers beschikken namelijk over een uitgebreide
kennisbank, die het zoeken naar het goede antwoord vergemakkelijkt. De
overige 20% van de bellers zal worden doorverbonden naar het juiste
gemeenteonderdeel. Met aantal gemeentelijke diensten wordt het
servicenummer dit jaar uitvoerig getest. Het is de bedoeling dat de
ook de stadsdelen in de loop van 2006 via dit nummer rechtstreeks
bereikbaar worden.
De gemeenteraad is gisterenavond akkoord gegaan met het voorstel van
het college van B&W. Tevens is een voorstel van Herman Marres (PvdA)
aangenomen dat zich richt op de controle op het contact center. Dit
betekent dat een overzicht van de kosten van het project een integraal
onderdeel moet zijn van de voortgangsrapportages. Verder wordt
gevraagd of er consequent aandacht kan worden besteed aan de relatie
tussen de verschillende soorten contact. Het gaat hierbij om
baliecontact, telefonisch contact en e-mail en internet contact.
De gemeente Amsterdam investeert flink in uitbreiding van de
(digitale) dienstverlening. Uit onderzoek (Burgermonitor 2004) blijkt
dat de Amsterdammer daar ook zélf om vraagt. Acht van de tien
Amsterdammers beschikt nu over internet. Bijna de helft van deze
ondervraagden geeft aan gebruik te willen maken van digitale
dienstverlening. Via www.loket.amsterdam.nl kan de Amsterdammer een
groot aantal gemeentelijke producten aanvragen, zoals een uittreksel
uit het bevolkingsregister en sommige vergunningen. Voor ondernemers
zijn in Westpoort en in Oost/Watergraafsmeer digitale loketten geopend
waar zij vragen kunnen stellen over vergunningen, subsidies en
bedrijfshuisvesting. Ook in andere stadsdelen kunnen binnenkort
inwoners én ondernemers terecht bij het digitale loket.
© Gemeente Amsterdam
Gemeente Amsterdam