Inhijsen fietsvoetbrug
14 april 2005 - Djoe Lan Tan
Vanmorgen (donderdag 14 april) is de nieuwe fietsvoetbrug geplaatst
over de Westertoegang. De brug heeft een afmeting van 28 bij 8 meter,
weegt 95 ton en wordt met behulp van een grote drijvende bok
geplaatst.
De brug wordt een week later in gebruik genomen en vormt dan, vanuit
het westen, de nieuwe toegang tot het Stationseiland voor fietsers en
voetgangers. Door de nieuwe fietsvoetbrug wordt het langzaam verkeer
gescheiden van het autoverkeer. De brug voor het autoverkeer wordt
uitgebreid en gerenoveerd.
Inhijsen brug
De stalen fietsvoetbrug, naar een ontwerp van Hans van Heeswijk
architecten, heeft een gesloten wegdek voor fietsers en een
opengewerkt brugdek (een dek met zeer kleine 'gaatjes') voor
voetgangers.
De hoofddraagconstructie bestaat uit een dubbele boog. De bogen worden
in de toekomst van onderen aangelicht waardoor de brug 's avonds vanaf
het IJ herkenbaar is als een duidelijke markering tussen de eilanden.
Compleet nieuw overkapt busstation
Op en rond het Stationseiland wordt hard gewerkt aan een ingrijpende
metamorfose. Onder verantwoordelijkheid van de Dienst Infrastructuur
Verkeer en Vervoer, wordt aan de IJzijde onder meer gebouwd aan een
compleet nieuw overkapt busstation. Het autoverkeer langs het IJ
verdwijnt ter hoogte van het station in een tunnel.
Ook de openbare ruimte wordt aangepast. Het plaatsen van de brug over
de Westertoegang is hier onderdeel van. Een zelfde brug zal op een
later tijdstip ook over de Oostertoegang geplaatst worden.
De dienst Infrastructuur Verkeer en Vervoer is niet aansprakelijk voor
de gevolgen van eventuele fouten of onvolledigheid van de in deze
e-mail opgenomen gegevens.
© Gemeente Amsterdam
Gemeente Amsterdam