Gemeente Amsterdam

Inhijsen fietsvoetbrug
14 april 2005 - Djoe Lan Tan

Vanmorgen (donderdag 14 april) is de nieuwe fietsvoetbrug geplaatst over de Westertoegang. De brug heeft een afmeting van 28 bij 8 meter, weegt 95 ton en wordt met behulp van een grote drijvende bok geplaatst.

De brug wordt een week later in gebruik genomen en vormt dan, vanuit het westen, de nieuwe toegang tot het Stationseiland voor fietsers en voetgangers. Door de nieuwe fietsvoetbrug wordt het langzaam verkeer gescheiden van het autoverkeer. De brug voor het autoverkeer wordt uitgebreid en gerenoveerd.

Inhijsen brug
De stalen fietsvoetbrug, naar een ontwerp van Hans van Heeswijk architecten, heeft een gesloten wegdek voor fietsers en een opengewerkt brugdek (een dek met zeer kleine 'gaatjes') voor voetgangers.

De hoofddraagconstructie bestaat uit een dubbele boog. De bogen worden in de toekomst van onderen aangelicht waardoor de brug 's avonds vanaf het IJ herkenbaar is als een duidelijke markering tussen de eilanden.

Compleet nieuw overkapt busstation

Op en rond het Stationseiland wordt hard gewerkt aan een ingrijpende metamorfose. Onder verantwoordelijkheid van de Dienst Infrastructuur Verkeer en Vervoer, wordt aan de IJzijde onder meer gebouwd aan een compleet nieuw overkapt busstation. Het autoverkeer langs het IJ verdwijnt ter hoogte van het station in een tunnel.

Ook de openbare ruimte wordt aangepast. Het plaatsen van de brug over de Westertoegang is hier onderdeel van. Een zelfde brug zal op een later tijdstip ook over de Oostertoegang geplaatst worden.

De dienst Infrastructuur Verkeer en Vervoer is niet aansprakelijk voor de gevolgen van eventuele fouten of onvolledigheid van de in deze e-mail opgenomen gegevens.

© Gemeente Amsterdam