Ingezonden persbericht
Gevoel van veiligheid neemt sterk af in de afgelopen jaren
USP Marketing Consultancy doet jaarlijks veel onderzoek naar leefbaarheid. De
leefbaarheid wordt bepaald door circa 25 onderliggende elementen. Jaarlijks worden
er door USP ruim 10.000 metingen verricht over het onderwerp leefbaarheid. In
het bijgevoegde artikel vindt u enkele resultaten van de onderzoeken naar leefbaarheid
die USP jaarlijks uitvoert, wat mogelijk interessant is voor uw blad. U bent
natuurlijk vrij om redactionele aanpassingen in de tekst te doen. Indien er andere
aanpassingen dan tekstueel gewenst zijn, dan graag in overleg met USP.
Wij verzoeken u vriendelijk, indien u overgaat tot publicatie, ons hiervan een
bewijsexemplaar toe te sturen. Mocht u verder nog vragen hebben of meer achtergrondinformatie
wensen over dit artikel, dan zijn wij bereikbaar via e-mail en op onderstaand
adres.
Vriendelijke groet,
Ronald Provoost
USP Marketing Consultancy BV
Kralingseplaslaan 99
3061 DG Rotterdam
tel: 010 206 6900
fax: 010 206 6901
e-mail: provoost@usp-mc.nl
URL:www.usp-mc.nl
Gevoel van veiligheid neemt sterk af in de afgelopen jaren
USP Marketing Consultancy doet jaarlijks veel onderzoek naar leefbaarheid. De volgende hoofdgroepen bepalen leefbaarheid:
1. Voorzieningen
2. Bereikbaarheid
3. Groen, netheid en rust
4. Veiligheid
De leefbaarheid wordt bepaald door circa 25 onderliggende elementen. Jaarlijks worden er door USP ruim 10.000 metingen verricht over het onderwerp leefbaarheid. Veiligheid is het meest bepalend voor de overall leefbaarheid.
Wanneer gefocust wordt op de hoofdelementen schoon/netheid/rust en veiligheid is de top 5 van elementen waar bewoners zich in dit kader het meest aan ergeren:
1. Nabijheid politiepost
2. Vandalisme
3. Veiligheid in zijn algemeenheid
4. Verkeersveiligheid
5. Schoonheid wijk
Wanneer de resultaten in een historisch perspectief worden geplaatst, zijn de scores op alle elementen die samenhangen met schoon/netheid/rust en veiligheid de laatste 5 jaar hard gedaald. De top 4 van de grootste dalers is:
5. Vandalisme
6. Rust in de wijk
7. Verkeersveiligheid
8. Veiligheid in zijn algemeenheid
Voor vragen kunt u terecht bij drs. Ronald Provoost
De auteur is managing partner bij het onderzoeks- en marketingadviesbureau USP Marketing Consultancy te Rotterdam. Wanneer u meer informatie wenst over USP kunt u bellen naar (tel: 010-2066900). Ook op de site www.usp-mc.nl kunt u meer informatie over USP en door USP uitgevoerde onderzoeken vinden
©2005 USP MARKETING CONSULTANCY BV
Voor woningcorporaties (en andere organisaties) kan het echter ook een meerwaarde zijn om te achterhalen welk deel van hun huurders nu significant meer gebruik maken van het internet en welk deel achterblijft. Hierdoor kan namelijk de communicatie aangepast worden en bepaalde doelgroepen bijvoorbeeld efficiënter benaderd worden. Hiervoor heeft USP het internetgebruik nader onderzocht voor diverse socio-demografische factoren.
Internetgebruik naar socio-demografische factoren
Het internetgebruik blijkt significant te verschillen per leeftijdscategorie. Uit de volgende figuur komt duidelijk naar voren dat naarmate huurders ouder worden, het internetgebruik significant afneemt, wat op zich niet verassend is. Van de huurders tussen 20 en 44 jaar heeft 73% thuis een internetaansluiting. Van de huurders in de leeftijdscategorie van 65 tot 80 jaar maakt slechts 13% gebruik van internet en onder huurders ouder dan 80 jaar slechts 7%.
Doordat de 20 tot 40 jarige huurders het meest gebruik maken van internet zien we vervolgens ook dat samenwonenden/gehuwden met thuiswonende kinderen hier het meest gebruik van maken (zowel thuis als op het werk). Van de één-ouder gezinnen en gehuwden/samenwonenden zonder kinderen gebruikt de helft of meer het internet (op het werk of thuis). Voor de gehuwden/samenwonenden zonder kinderen geldt, zoals al eerder is gebleken, dat jongere huishoudens in deze groep beduidend vaker gebruik maken van internet dan de ouderen in deze groep.
Als laatste is gekeken naar het verschil in internetgebruik naar inkomen. Uit het onderzoek komt duidelijk naar voren dat naarmate huurders van woningcorporaties een hoger inkomen hebben men vaker gebruik maakt van internet. Vooral de allerlaagste inkomens blijven achter in het internetgebruik.