Gemeente Utrecht

Secretarie
Communicatiebureau/Bestuur
persbericht

|14 april 2005                 
Burgerjaarverslag 2004: "Het zijn de mensen die de stad maken"

Vandaag verschijnt het burgerjaarverslag 2004. Net als vorig jaar is de conclusie dat het goed gaat, én dat er verbeterpunten blijven. Burgemeester Brouwer-Korf legt in dit burgerjaarverslag de nadruk op de gezamenlijke verantwoordelijkheid van alle inwoners van Utrecht om het reilen en zeilen van de stad goed te laten verlopen. 'Ik kan het niet genoeg benadrukken: het zijn de mensen die de stad maken, niet de gemeente alleen. Alles staat of valt met samenleven in de stad, en dan bedoel ik ook echt samen. Utrecht = van ons allemaal."

Dienstverlening: u vraagt.
De dienstverlening aan inwoners in een stad als Utrecht is omvangrijk: in 2004 bezocht of belde 60% van alle Utrechters een balie of loket van de gemeente. De gemeentelijke dienstverlening via balie, telefoon, brief, fax of e-mail krijgt van inwoners gemiddeld een 6,6. Inwoners zijn tevreden over de medewerkers, vooral in persoonlijke contacten. Alleen de snelheid waarmee men geholpen wordt, moet wel beter.

In 2004 is binnen de gemeente Utrecht gewerkt aan het verbeteren van de dienstverlening. Zo is het aantal gemeentelijke telefoonnummers van 150 teruggebracht tot 44. Dit betekent minder zoekwerk naar het juiste nummer. De gemeentelijke website is toegankelijker gemaakt voor visueel gehandicapten en de mogelijkheden om zaken via internet en e-mail te regelen zijn vergroot. Burgemeester Brouwer-Korf: "De mogelijkheden van e-mail en internet blijven zich in een moordend tempo ontwikkelen. Om de ontwikkelingen bij te houden moet je als organisatie soms flinke verbeterslagen maken, niet alleen in technisch maar ook in menselijk opzicht. En ondertussen niet vergeten dat we de burgers die 'gewoon' bellen of schrijven net zo snel en effectief blijven helpen."

Participatie: samen werken aan de stad
In 2004 heeft 26% van de inwoners van Utrecht zich beziggehouden met gemeentebeleid. Inwoners worden ook op diverse manieren gestimuleerd om zelf initiatieven te nemen om hun buurt, wijk of stad te verbeteren. Dat kan via het leefbaarheidsbudget, het recht van initiatief, het burgerinitiatief en het raadgevend referendum. Deze vier instrumenten waren het minst bekend van alle instrumenten die inwoners hebben om invloed uit te kunnen oefenen op het gemeentebeleid. Eind 2004 is er een folder uitgebracht om de participatiemogelijkheden toe te lichten. Over het burgerinitiatief is ook nog een website gemaakt: www.utrecht.nl/burgerinitiatief.

Na de proefperiode van twee jaar heeft de gemeenteraad in maart 2004 besloten om de Wijkaanpak in Uitvoering definitief te maken. Dat houdt in dat de wijkwethouders doorgaan met hun spreekuren, en dat de wijkraden als 'bijzondere adviesorganen in de wijk' blijven bestaan. In 2004 hebben de wijkraden 59 adviezen gegeven (92 in de proefperiode). Om inspraak nog makkelijker te maken, is de mogelijkheid van digitale inspraak uitgebreid. Ondanks de inspanningen om inwoners op verschillende manieren invloed uit te laten oefenen op gemeentebeleid, vinden veel inwoners dat zij het beleid onvoldoende kunnen beïnvloeden.

Klachtenbehandeling en bezwaarschriften
De gemeentelijke diensten gaan professioneler om met klachten. In 2004 is er een concept gemaakt voor een gemeentebreed kader klachtenbehandeling dat in 2005 in werking zal treden. Zo'n kader kan helpen om klachten van inwoners sneller en adequater af te handelen. De dienstverlening van de gemeente Utrecht wordt dus beter en de gemeente handelt de klachten die er zijn steeds beter af. Enkele feiten: . parkeer- en belastingzaken zijn het vaakst aanleiding voor een bezwaarschrift (gezamenlijk 81% van de bezwaren); . het aantal bezwaren daalde in 2004 (23.280) licht ten opzichte van 2003 (26.205); . met de behandeling van de bezwaarschriften gaat het goed; vooral de behandeltermijn is aanzienlijk verbeterd en komt daarmee in de buurt van de wettelijk toegestane termijn van 10 weken. De gemiddelde behandeltermijn van bijvoorbeeld parkeerzaken ging van 40 weken in 2003 naar 6 weken in 2004 en van bouwvergunningen en subsidies van 25 naar 14 weken.

Voornemens 2005
In het burgerjaarverslag over 2004 wordt ook vooruitgeblikt. Zo is het voornemen om in 2005 de dienstverlening aan inwoners en ondernemers nog verder te verbeteren, door bijvoorbeeld verdere vermindering van telefoonnummers, uitbreiding van de internetmogelijkheden en onderzoek naar waardering van inwoners van de service van de gemeente. Ook de mogelijkheden waarop inwoners kunnen participeren, worden nog beter onder de aandacht gebracht en komt er meer aandacht voor de verwachtingen van burgers rondom inspraak en participatie door folders en internet.

Het burgerjaarverslag is te vinden op de website van de gemeente Utrecht: www.utrecht.nl/burgemeesterbrouwer-korf.

Noot voor de media:
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: Sari Klatter, bestuurscommunicatie gemeente Utrecht, 030 - 286 1409.

Utrecht, 14 april 2005

|Postbus 16200 |
|                                  |3500 CE  UTRECHT                           |
|                                  |Telefoon: (030) 286 11 32                  |
|                                  |Fax: (030) 286 11 43                       |
|                                  |Internet: www.utrecht.nl                   |
---- --