TASKFORCE JEUGDWERKLOOSHEID
Taskforce Jeugdwerkloosheid start 'Lente-offensief' met
televisieserie
Aan taakstelling van 15.000 extra jeugdbanen moet nog hard getrokken
worden
Den Haag, 14 april 2005 - De Taskforce Jeugdwerkloosheid heeft voor
dit jaar de taakstelling 15.000 extra jeugdbanen te realiseren. In de
eerste maanden van dit jaar is nog geen teken te zien van een
oplevende economie en een aantrekkende arbeidsmarkt. Zonder de 3.334
extra jeugdbanen die MKB Nederland in het kader van het MKB
Leerbanenplan op dinsdag 12 april aanbood aan minister-president
Balkenende, heeft de Taskforce nog maar 2.000 extra jeugdbanen weten
te realiseren. Tijd voor extra actie: het 'Lente-offensief': in de
maanden april, mei, juni en juli zullen extra acties worden ingezet om
meer jeugdbanen te realiseren.
Het Lente-offensief bestaat uit twee onderdelen: de samenwerking met
CWI (Centrum voor Werk en Inkomen) en de televisie-series voor
jongeren en werkgevers die aanstaande zaterdag 16 april op zender
Yorin en op maandag 18 april op RTL5 van start gaan.
Offensief
CWI is de belangrijkste samenwerkingspartner van de Taskforce en
verantwoordelijk voor de daadwerkelijke match tussen jongere en
werkgever. Om meer tijd te kunnen besteden aan het bemiddelen van
jongeren is hiervoor extra budget beschikbaar gesteld bij de
CWI-vestigingen in de grootste 30 gemeenten. Gedurende vier maanden
zullen 60 extra fte's die extra bemiddelingen realiseren.
Uitzendbureau's
Ook de uitzendbureau's werken mee aan het lente-offensief. Vanaf 1
april 2005 zijn de afspraken tussen CWI en uitzendbureau's verscherpt.
Welke uitzendbureau's samenwerken met de lokale CWI-vestigingen is te
zien aan de stickers op de deuren van de uitzendbureau's en
CWI-vestigingen. Jongeren die dankzij de inspanningen van CWI aan een
uitzendbaan zijn geholpen of met begeleiding zelf werk hebben gevonden
worden voortaan ook als resultaat meegeteld. De jongeren die terug
naar school zijn geleid worden apart bijgehouden.
Jongeren Actieweek
In de week van 23 tot en met 27 mei organiseren de Taskforce en CWI
een Jongeren Actieweek, waarin jongerenactiviteiten plaatsvinden zoals
internetcafés, promotiemiddagen (bij bijvoorbeeld Defensie) en
werkmarkten met uitzendpartners et cetera. Voor jongeren nog meer dan
voor anderen staat werk voorop, in plaats van een uitkering.
TV Series
Om bij jongeren het belang van opleiding en een baan onder de aandacht
te brengen, start vanaf zaterdag 16 april de televisieserie 'Yorin The
Job'. Zes weken lang worden zes jongeren gevolgd in hun zoektocht naar
een baan, stage of leerwerktraject. Daarbij komen alle aspecten van
hun leven aan de orde; naast het zoek- en sollicitatieproces, worden
ook hun dagelijkse beslommeringen uitgebreid belicht. In dezelfde
periode start op RTL-Z de serie 'Zet ze aan het werk' gericht op
werkgevers, opleiders en intermediairs. Naast de persoonlijke
portretten uit 'Yorin The Job', krijgt de kijker op RTL-Z wekelijks
algemene informatie aangeboden over scholing, uitkeringen, actiedagen,
het belang van een gedegen beroepskeuze en de Baanbrekerprijs.
Tijdens een speciale extra uitzending op zondag 29 mei om 12.45 uur,
wordt op RTL-5 teruggeblikt op de achterliggende zes weken. Hierin
wordt ook stilgestaan bij de werkzaamheden en resultaten van de
Taskforce Jeugdwerkloosheid. Hoeveel banen zijn er al gerealiseerd,
wat zijn de succesverhalen en welke aspecten verdienen de komende tijd
nu juist extra aandacht?
25)
Over de tv-series en de werkgeverscampagne
Het televisieprogramma is een samenwerkingsverband tussen de
Nederlandse Staatsloterij en de Taskforce Jeugdwerkloosheid.
Uitzendingen op Yorin: wekelijks op zaterdag 16, 23 en 30 april, 7, 14
en 21 mei van 17.00 tot 17.30 uur. Uitzendingen op RTL-Z: wekelijks
vier uitzendingen op werkdagen op wisselende tijdstippen.
De werkgeverscampagne wordt ondersteund met advertenties in
jongerenbladen, banners, stationboards, basketbalborden (ballboards),
radiospotjes, posters bij CWI en ABU, schoolkrantartikelen en free
publicity. Ook worden werkgevers via advertenties opgeroepen
jeugdbanen te melden via radiospotjes, advertenties in kranten en
artikelen in branchebladen.
Over de Taskforce Jeugdwerkloosheid
De Taskforce Jeugdwerkloosheid is ingesteld door de
staatssecretarissen van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en van
Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Doelstelling van de Taskforce is om
in vier jaar tijd 40.000 jeugdbanen te realiseren en een sluitende
aanpak voor jongeren: iedere werkloze jongere binnen zes maanden weer
terug op school of aan het werk. Om dit te bereiken stimuleert en
faciliteert de Taskforce werkgevers, intermediairs, opleiders en
gemeenten om optimaal samen te werken. Ook roept de Taskforce
werkgevers op hun vacatures gratis te melden bij de CWI-vestiging bij
hen in de buurt of via de gratis CWI Vacaturelijn 0800 8001.