ChristenUnie


Stedenbaan op losse schroeven Donderdag 14 April 2005 - 13:00

De SGP-ChristenUnie in Zuid-Holland maakt zich ernstig zorgen over de voortgang van het concept Stedenbaan. Dit naar aanleiding van het uitgelekte rapport De bouwstenen voor de dienstregeling 2007, een discussienota van NS, Railion en ProRail.

Het idee van Stedenbaan is dat in de Randstad een metroachtig net ontstaat, waarop treinen in hoge frequenties alle (waaronder verschillende nieuwe) stations aandoen. Dat is mogelijk, omdat de HSL vanaf 2007 van haar eigen infrastructuur gebruik gaat maken, waardoor er op het huidige spoor ruimte vrijkomt.

In de uitgelekte discussienota wordt gekozen voor een systeem met sneltreinen en stoptreinen, waarbij de intercitys vervallen. Er wordt echter geconstateerd dat ingrijpende nieuwe dienstregelingen met een hoge frequentie te duur zijn. Als daaruit de conclusie getrokken wordt dat de stoptreinen niet in een hogere frequentie gaan rijden, is er uiteindelijk sprake van een aanmerkelijke verslechtering ten opzichte van de huidige situatie, omdat de intercitys vervallen. Dit terwijl er een jaar geleden juist een verbetering was beloofd door het Stedenbaan concept. Als de stoptreinen niet in een hogere frequentie gaan rijden is feitelijk het Stedenbaan concept van de baan. Dit terwijl Zuid-Holland haar woningbouw juist wil concentreren langs de toekomstige Stedenbaanstations.

Bovenstaande ontwikkelingen baren de SGP-ChristenUnie zorgen. Daarom hebben de statenleden Andries van Dijk en Gerrit Wim van Veelen schriftelijke vragen gesteld aan Gedeputeerde Staten. Daarin vragen zij onder meer wat de gevolgen kunnen zijn van de plannen van NS. Ook willen zij weten hoe de provincie Zuid-Holland zich gaat mengen in de discussie om Stedenbaan alsnog uitgevoerd te krijgen, want Zuid-Holland verdient een goed Openbaar Vervoer!
---