ChristenUnie
Stedenbaan op losse schroeven Donderdag 14 April 2005 - 13:00
De SGP-ChristenUnie in Zuid-Holland maakt zich ernstig zorgen over de
voortgang van het concept Stedenbaan. Dit naar aanleiding van het
uitgelekte rapport De bouwstenen voor de dienstregeling 2007, een
discussienota van NS, Railion en ProRail.
Het idee van Stedenbaan is dat in de Randstad een metroachtig net
ontstaat, waarop treinen in hoge frequenties alle (waaronder
verschillende nieuwe) stations aandoen. Dat is mogelijk, omdat de HSL
vanaf 2007 van haar eigen infrastructuur gebruik gaat maken, waardoor
er op het huidige spoor ruimte vrijkomt.
In de uitgelekte discussienota wordt gekozen voor een systeem met
sneltreinen en stoptreinen, waarbij de intercitys vervallen. Er wordt
echter geconstateerd dat ingrijpende nieuwe dienstregelingen met een
hoge frequentie te duur zijn. Als daaruit de conclusie getrokken
wordt dat de stoptreinen niet in een hogere frequentie gaan rijden, is
er uiteindelijk sprake van een aanmerkelijke verslechtering ten
opzichte van de huidige situatie, omdat de intercitys vervallen. Dit
terwijl er een jaar geleden juist een verbetering was beloofd door het
Stedenbaan concept. Als de stoptreinen niet in een hogere frequentie
gaan rijden is feitelijk het Stedenbaan concept van de baan. Dit
terwijl Zuid-Holland haar woningbouw juist wil concentreren langs de
toekomstige Stedenbaanstations.
Bovenstaande ontwikkelingen baren de SGP-ChristenUnie zorgen. Daarom
hebben de statenleden Andries van Dijk en Gerrit Wim van Veelen
schriftelijke vragen gesteld aan Gedeputeerde Staten. Daarin vragen
zij onder meer wat de gevolgen kunnen zijn van de plannen van NS. Ook
willen zij weten hoe de provincie Zuid-Holland zich gaat mengen in de
discussie om Stedenbaan alsnog uitgevoerd te krijgen, want
Zuid-Holland verdient een goed Openbaar Vervoer!
---