Ingezonden persbericht


PERSBERICHT 14 april 2005

Geachte Redactie ,

Wijze van communicatie in het bedrijfsleven verandert: behoefte aan collaboration tools neemt toe...

De laatste drie jaar zijn de communicatiemethoden in het bedrijfsleven aanzienlijk veranderd. 70% van de organisaties (met meer dan 50 werknemers) geeft aan dat mobiele telefonie veel meer gebruikt wordt voor communicatie binnen de eigen organisatie. Ook de intensiteit waarmee e-mail wordt gebruikt is bij 86% sterk toegenomen binnen de organisatie en in 87% van de gevallen ook in de communicatie met externe partijen. Persoonlijk contact is bij het merendeel van de organisaties (57%) gelijk gebleven en bij 14% zelfs verminderd. Dit blijkt uit een grootschalig onderzoek onder 400 organisaties van Heliview in het kader van de studiedag Real-time collaboration op 29 juni 2005, in samenwerking met Microsoft.

Het gebruik van mobiele telefonie en e-mail is dus sterk toegenomen, terwijl het gebruik van vaste telefonie en persoonlijk contact veelal gelijk is gebleven. Bijna eenderde van de organisaties die ook communicatie tools gebruiken als audio conferencing en instant messaging geeft aan dat het gebruik meer intensief plaatsvindt dan drie jaar geleden. Dit voornamelijk om de samenwerking tussen werknemers intern te verbeteren. Wat dit betreft valt op dat, naast de verschuiving in de wijze van communiceren, ook het aantal collobation tools dat organisaties gebruiken toeneemt. Bij 78% van de organisaties (met meer dan 50 werknemers) wordt projectmatig gewerkt. Voor 46% van deze organisaties zijn Microsoft Office systemen de belangrijkste ondersteunende tools en 25% maakt gebruik van intranetomgevingen om projectmatig werken te optimaliseren.

Vooral in de financiële/zakelijke dienstverlening en overheid (respectievelijk 45% en 29%) wordt bij de dagelijkse bedrijfsvoering intensief gebruik gemaakt van kennismanagement systemen. In beide sectoren heeft ongeveer één op de zes organisaties plannen om binnen 12 maanden een kennismanagement systeem te implementeren. Bij implementaties van kennismanagement systemen zijn vooral het structureren van kennis en de acceptatie van eindgebruikers in circa eenderde van de gevallen knelpunten. 82% van de onderzochte managers geeft echter aan dat de gebruikte kennismanagement systemen (zeer) belangrijk zijn voor de samenwerking binnen de organisatie.

Tenslotte ziet Heliview ook het gebruik van groupware en portals verder toenemen. Dit geldt ook voor het gedeelde gebruik van applicaties. ICT oplossingen worden dus meer en meer ingezet om de samenwerking tussen werknemers, afdelingen en andere locaties te verbeteren. Naast het koppelen van applicaties, het implementeren van kennismanagement systemen en intranetomgevingen, spelen ook het gebruik van instant messaging en mobiel werken een belangrijke rol.



Ingezonden persbericht