Veel kinderen vinden reclames ongeloofwaardig
14 april 2005
Tweederde van de kinderen vindt reclame vervelend
Kinderen zijn goed in staat om door reclames heen te prikken.
R.O.C.K., de Reclame Opinie Commissie voor Kids, heeft kinderen in de
leeftijd van 10 t/m 15 jaar gevraagd wat zij vinden van reclame. Uit
dit onderzoek, uitgevoerd door Qrius, in samenwerking met de
Consumentenbond, blijkt dat maar 16% van de ondervraagde kinderen van
mening is dat in reclame de waarheid wordt verteld. Wel vindt
tweederde reclame vervelend.
De Consumentenbond, KidsWeek en Qrius hebben de Reclame Opinie
Commissie voor Kids (R.O.C.K!) opgericht. R.O.C.K! bestaat uit een
representatieve groep kinderen in de leeftijd van 10 t/m 15 jaar en
wil de stem van kinderen laten horen in de discussie over de invloed
van reclame op kinderen. Daarom houden zij vier keer per jaar een
onderzoek onder kinderen.
Uit het meeste recente onderzoek onder deze groep blijkt dat maar 16%
van de ondervraagde kinderen van mening is dat in reclame de waarheid
wordt verteld. Dat is ruim 6% meer ten opzichte van een half jaar
geleden. Bijna alle kinderen hadden door dat reclame een commerciële
bedoeling heeft.
Een andere conclusie is dat kinderen reclame niet leuk vinden. Bijna
tweederde van de kinderen vindt reclame ronduit vervelend. Toch is het
entertainment-gehalte van reclame wel hoog. Iets meer dan de helft van
de kinderen zingt vaak liedjes uit TV reclames. Bij minder dan de
helft van de kinderen wekt reclame de kooplust op. Vaker bij jongens
dan bij meisjes en ook eerder bij basisschoolleerlingen dan bij
leerlingen uit het voortgezet onderwijs.
Reclames over geld lenen, hypotheken en verzekeringen vinden kinderen
vaak erg stom. Net zoals reclames over maandverband en
schoonmaakproducten. De reclame van Dubbelfriss wordt het meest
genoemd als leukste reclame. De reclames van HI, Skittles en Citroën
scoren ook heel goed. De meeste reclames kennen de kinderen van de
televisie.`
Media kunnen voor meer informatie mailen naar: pers@consumentenbond.nl
Consumentenbond