05131BO
Datum
12 april 2005
leertraject voor 50 laagopgeleiden
aanvraag Europese subsidie gericht op scholing en loopbaanbegeleiding
Zeven instellingen uit Brabant (de Provincie Noord Brabant, de gemeenten ´s-Hertogenbosch, Helmond, Tilburg en de ROC´s uit die gemeenten) hebben samen bij Europa een subsidie aangevraagd voor het project "Ticket to the Future".
Het doel van het project is om in een periode van januari 2006 tot en met juli 2007 per wijk per stad in totaal 50 laagopgeleide mensen via een wijkgerichte aanpak en werkend met een systeem van leercheques weer aan het leren te krijgen.
Wethouder Backx: "We merken dat we nog steeds een grote groep mensen die vroeger hun school niet afgemaakt hebben moeilijk bereiken. Zij hebben moeite met lezen en rekenen en hebben daar veel last van. Vaak schamen ze zich daarvoor. Met dit project proberen we ze over de streep te halen om daar iets aan te doen."
Het aantal van 50 extra komt boven de ongeveer 100 analfabeten die op dit moment in Tilburg aan soortgelijke cursussen deelnemen.
De trajecten in Tilburg worden geconcentreerd in Tilburg Zuid met de nadruk op Groenewoud.
Feiten
In Tilburg wonen bij benadering 54.600 laagopgeleiden in een leeftijd van 15 tot 65 jaar op een totaal van 138.900 mensen in deze leeftijdscategorie. Onder deze 54.600 zijn naar schatting 18.100 mensen analfabeet. De trajecten die straks worden uitgevoerd zijn bedoeld voor mensen vanaf 18 jaar die al langere tijd geen onderwijs hebben gevolgd en die een hoge drempel hebben om weer te gaan leren.
In totaal gaat het voor alle deelnemende gemeenten om een project van ongeveer E 700.000,--, waarvoor een gezamenlijke bijdrage gevraagd is van E 350.000,--. Voor 1 juli 2005 zal het Agentschap SZW laten weten of het subsidie wordt toegekend. Als de aanvraag wordt goedgekeurd gaan de betrokken instellingen aan de slag met de uitvoering.
Informatie voor de pers:
Esy Hoek, communicatieadviseur, tel 013 542 88 35
Frans Jan Lathouwers, woordvoering wethouder Backx, tel 013 542 89 91
---- --
Gemeente Tilburg