GroenLinks

Luchtvervuiling zeeschepen fiks terugdringen

Satelietfoto die luchtvervuiling in Nederland toont 14 april 2005

Als we op de huidige voet doorgaan zal de luchtvervuiling door zeeschepen in 2020 de uitstoot vanaf het Europese vasteland overtreffen. Om deze bedreiging voor de volksgezondheid in te dammen, stemde het Europees Parlement deze week - op voordracht van de Finse groene europarlementariër Satu Hassi - voor strenge maatregelen.

Satellietbeelden laten de concentratie van stikstofdioxide (NO2) in de lucht zien en geven vermoedelijk ook een goed beeld van de concentraties van de uitstoot van fijn stof. Zwaarst getroffen gebieden in Europa zijn de Nederlandse Randstad, Vlaanderen, het Ruhrgebied en de Po-vlakte.

Vroegtijdig overlijden
Volgens het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu overlijden in Nederland jaarlijks 5000 mensen vroegtijdig. Het gaat hierbij om enkele maanden tot enkele jaren. Daar moet iets aan gebeuren, vindt ook het Europees Parlement. Strenge maatregelen moet NO2 uitstoot door schepen fiks terugdringen. Afgesproken is dat de brandstof van schepen in de Noordzee, het Kanaal of de Baltische Zee schoner moet. De zogenaamde bunkerolie mag daar nog maar 1,5 procent zwavelverbindingen bevatten tegen 2,7 procent op dit moment.

Luchtvervuiling Rijnmond 13% omlaag
Voor kustgebieden als de Rijnmond betekent dit dat de luchtverontreiniging met zo´n 15 procent afneemt. Boven Nederland komt 13 procent van alle luchtvervuiling van de drukbevaren Noordzee. Met name voor de kust dragen zeeschepen fors bij aan een smerige lucht. Bunkerolie is het vuilste destillaat uit olieraffinaderijen. "Maar ook na invoering van deze richtlijn is de uitstoot door zeeschepen hard op weg de voornaamste vorm van luchtvervuiling te worden", aldus GroenLinks-europarlementariër Kathalijne Buitenweg. Zij ziet het besluit van woensdag 13 april als een eerste stap in de goede richting.

Slechts begin
De Europese Commissie heeft reeds verklaard voorstellen voor het verder terugdringen van de uitstoot te zullen bestuderen. Buitenweg: "Wij zullen hun hierbij flink achter de broek blijven zitten." GroenLinks en de groene fractie in het Europees Parlement gaan zich inzetten voor een maximum van 0,5 procent zwavelverbindingen in 2008. Dit maximum moet dan in een veel groter deel van de Europese zeegebieden gaan gelden.

«