IMPULSUS

Eerste accountant gecertificeerd voor kwaliteit van managementsysteem

P E R S B E R I C H T

Eerste accountantsorganisatie gecertificeerd voor kwaliteit van managementsysteem

Training en nieuwe norm voor kantoorwerk leiden tot 15 procent tijdswinst voor de medewerkers

Directeur Arjan Slobbe RA RV van accountantsorganisatie Kwestro Faas Slobbe uit Rijnsburg heeft als eerste het certificaat behorend bij de zogenaamde CMS Standard in ontvangst mogen nemen. Hij kreeg dit unieke certificaat uit handen van Ron Bleijswijk, voorzitter van het College van Deskundigen van SCOPE System Certification uit Leiden. De CMS Standard is een nieuwe kwaliteitsnorm voor effectief werken en managen in een kantooromgeving. De CMS Standard-kwaliteitsnorm is gebaseerd op de CiEP-werkmethodiek.

Slobbe: We zijn altijd bezig geweest met kwaliteitsbewust werken. Ik dacht dan ook dat ik mijn bedrijf altijd goed op orde had. Door de CiEP-methodiek toe te passen hebben we echter met elkaar meer ruimte en rust geschapen en circa 15% tijdswinst behaald. Dat komt ons en onze klanten ten goede. Door de CIEP-methodiek zowel op persoonlijk niveau als op organisatieniveau toe te passen werden we rijp voor certificering. Zo willen we de lat als het gaat om transparant, kwaliteitsbewust en effectief handelen blijvend hoog leggen. Slobbe voorziet een grote toekomst voor de CMS Standard. Ik zie graag dat mijn klanten zich ook laten certificeren. Ik ben ervan overtuigd dat dan ons controlewerk minder tijd in beslag zal nemen en voor de klant dus ook goedkoper zal zijn.

De uitreiking van het CMS-certificaat betekent een revolutie in het kwaliteitsdenken binnen kantoororganisaties wereldwijd. Want tot nu toe deden en doen we vaak maar wat op kantoor, iedereen werkt op zijn eigen manier, er wordt geen eenduidig werksysteem gehanteerd. Bijna de helft van het kantoorpersoneel in bijvoorbeeld Nederland en België heeft dan ook last van werkachterstanden. En dat is logisch wanneer we ons realiseren dat niemand ons heeft geleerd wat er voor nodig is om aantoonbaar effectief en transparant te zijn in een kantooromgeving, hoe sturing te geven aan resultaten en hoe het overzicht en de regie van het werk te houden.

Kwaliteitsbewust werken op kantoren is nog steeds een achtergebleven gebied. Want zijn productiebedrijven gewend om logistiek te werken, mensen in kantoororganisaties lijken zich nog nauwelijks bewust te zijn wat hun efficiëntie en effectiviteit beïnvloedt. Bij veel bedrijven is er zowel op managementniveau als op persoonlijk niveau geen overeenstemming over hoe de doorstroming van werk en informatie is geregeld, wat voor principes en werkafspraken daar op persoonlijk niveau bij horen, hoe het effectief gebruik van computers (e-mail!) en overige hulpmiddelen is geregeld en hoe mensen uitgaande van dezelfde normen en -waarden effectief met elkaar samenwerken. Het gevolg is dat alleen al in Nederland op basis van een realistische schatting het dienstverlenende bedrijfsleven en de overheid vele tientallen miljoenen euros verspillen met ineffectief gedrag op de werkvloer.

Degenen die in het kader van de CMS-certificering een medewerkerscertificaat ontvangen, zoals in dit geval alle 37 medewerkers en managers van Kwestro Faas Slobbe, hebben via een korte intensieve opleiding geleerd om te werken volgens CiEP. Doel van certificering van de CiEP-methodiek is niet alleen om kantoren 10 tot 20 procent effectiever te laten functioneren en kantoorpersoneel minder werkdruk en stress te bezorgen, maar ook om blijvend het bereikte niveau van effectiviteit, transparantie en regie te handhaven.
Gery Groen, oprichter en directeur van het in Leiden gevestigde bedrijf Impulsus, leert kantoormensen hoe ze bewust en effectief kunnen werken. In haar boek CiEP de nieuwe norm in werken - Op weg naar certificatie van persoonlijke kwaliteit maakt ze duidelijk hoe aan de hand van het door haar ontwikkelde CiEP-systeem (spreek uit KiEP) kantoormedewerkers mét plezier 4,5 tot 6 uur meer beschikbare tijd kunnen creëren voor hun kerntaken en hoe zij kunnen zorgen voor een gezonde balans tussen werk, thuis en zichzelf.

Managers en medewerkers van bijvoorbeeld gemeente Nijmegen, provincie Gelderland, Ernst & Young, Frico Cheese, Nike, Scania, HP, Interbrew en ABN/AMRO hebben CiEP-coaches aan het bureau gehad. De kantoorwereld is bezig met een inhaalslag als het gaat om het structureel verhogen van efficiëntie en kwaliteit. Bestonden er al certificaten voor producten (o.m. Tüv) en processen (o.m. ISO), nu kan ook de effectiviteit van managementsystemen van organisaties worden gecertificeerd. De CMS Standard vormt de basis voor deze kwaliteitscertificatie die een doorbraak betekent in de ontwikkeling van persoonsgericht kwaliteitsmanagement in kantoororganisaties.

Voor verdere informatie kan contact worden opgenomen met mr Reint Gaastra (reintgaastra@planet - 06-53646410). Ook kunnen bij hem verzoeken worden ingediend voor interviews met accountant Arjan Slobbe en met CiEP-grondlegger Gery Groen.

Tijdens de uitreiking werd tevens de tweede druk van het boek CiEP de nieuwe norm in werken - Op weg naar certificatie van persoonlijke kwaliteit(ISBN 90 808811 1 2) van Gery Groen gepresenteerd. Het wordt uitgegeven door Uitgeverij Sterk Werk te Apeldoorn. Voor meer informatie over CiEP en het nieuw verschenen boek kijk ook op: www.impulsus.com

Er is professioneel digitaal fotomateriaal van de uitreiking voor handen.

(einde persbericht)

14 apr 05 12:02