IMPULSUS
Eerste accountant gecertificeerd voor kwaliteit van managementsysteem
P E R S B E R I C H T
Eerste accountantsorganisatie gecertificeerd voor kwaliteit van
managementsysteem
Training en nieuwe norm voor kantoorwerk leiden tot 15 procent
tijdswinst voor de medewerkers
Directeur Arjan Slobbe RA RV van accountantsorganisatie Kwestro Faas
Slobbe uit Rijnsburg heeft als eerste het certificaat behorend bij de
zogenaamde CMS Standard in ontvangst mogen nemen. Hij kreeg dit unieke
certificaat uit handen van Ron Bleijswijk, voorzitter van het College
van Deskundigen van SCOPE System Certification uit Leiden. De CMS
Standard is een nieuwe kwaliteitsnorm voor effectief werken en managen
in een kantooromgeving. De CMS Standard-kwaliteitsnorm is gebaseerd op
de CiEP-werkmethodiek.
Slobbe: We zijn altijd bezig geweest met kwaliteitsbewust werken. Ik
dacht dan ook dat ik mijn bedrijf altijd goed op orde had. Door de
CiEP-methodiek toe te passen hebben we echter met elkaar meer ruimte
en rust geschapen en circa 15% tijdswinst behaald. Dat komt ons en
onze klanten ten goede. Door de CIEP-methodiek zowel op persoonlijk
niveau als op organisatieniveau toe te passen werden we rijp voor
certificering. Zo willen we de lat als het gaat om transparant,
kwaliteitsbewust en effectief handelen blijvend hoog leggen.
Slobbe voorziet een grote toekomst voor de CMS Standard. Ik zie graag
dat mijn klanten zich ook laten certificeren. Ik ben ervan overtuigd
dat dan ons controlewerk minder tijd in beslag zal nemen en voor de
klant dus ook goedkoper zal zijn.
De uitreiking van het CMS-certificaat betekent een revolutie in het
kwaliteitsdenken binnen kantoororganisaties wereldwijd. Want tot nu
toe deden en doen we vaak maar wat op kantoor, iedereen werkt op zijn
eigen manier, er wordt geen eenduidig werksysteem gehanteerd. Bijna de
helft van het kantoorpersoneel in bijvoorbeeld Nederland en België
heeft dan ook last van werkachterstanden. En dat is logisch wanneer we
ons realiseren dat niemand ons heeft geleerd wat er voor nodig is om
aantoonbaar effectief en transparant te zijn in een kantooromgeving,
hoe sturing te geven aan resultaten en hoe het overzicht en de regie
van het werk te houden.
Kwaliteitsbewust werken op kantoren is nog steeds een achtergebleven
gebied. Want zijn productiebedrijven gewend om logistiek te werken,
mensen in kantoororganisaties lijken zich nog nauwelijks bewust te
zijn wat hun efficiëntie en effectiviteit beïnvloedt. Bij veel
bedrijven is er zowel op managementniveau als op persoonlijk niveau
geen overeenstemming over hoe de doorstroming van werk en informatie
is geregeld, wat voor principes en werkafspraken daar op persoonlijk
niveau bij horen, hoe het effectief gebruik van computers (e-mail!) en
overige hulpmiddelen is geregeld en hoe mensen uitgaande van dezelfde
normen en -waarden effectief met elkaar samenwerken. Het gevolg is dat
alleen al in Nederland op basis van een realistische schatting het
dienstverlenende bedrijfsleven en de overheid vele tientallen
miljoenen euros verspillen met ineffectief gedrag op de werkvloer.
Degenen die in het kader van de CMS-certificering een
medewerkerscertificaat ontvangen, zoals in dit geval alle 37
medewerkers en managers van Kwestro Faas Slobbe, hebben via een korte
intensieve opleiding geleerd om te werken volgens CiEP. Doel van
certificering van de CiEP-methodiek is niet alleen om kantoren 10 tot
20 procent effectiever te laten functioneren en kantoorpersoneel
minder werkdruk en stress te bezorgen, maar ook om blijvend het
bereikte niveau van effectiviteit, transparantie en regie te
handhaven.
Gery Groen, oprichter en directeur van het in Leiden gevestigde
bedrijf Impulsus, leert kantoormensen hoe ze bewust en effectief
kunnen werken. In haar boek CiEP de nieuwe norm in werken - Op weg
naar certificatie van persoonlijke kwaliteit maakt ze duidelijk hoe
aan de hand van het door haar ontwikkelde CiEP-systeem (spreek uit
KiEP) kantoormedewerkers mét plezier 4,5 tot 6 uur meer beschikbare
tijd kunnen creëren voor hun kerntaken en hoe zij kunnen zorgen voor
een gezonde balans tussen werk, thuis en zichzelf.
Managers en medewerkers van bijvoorbeeld gemeente Nijmegen, provincie
Gelderland, Ernst & Young, Frico Cheese, Nike, Scania, HP, Interbrew
en ABN/AMRO hebben CiEP-coaches aan het bureau gehad. De kantoorwereld
is bezig met een inhaalslag als het gaat om het structureel verhogen
van efficiëntie en kwaliteit. Bestonden er al certificaten voor
producten (o.m. Tüv) en processen (o.m. ISO), nu kan ook de
effectiviteit van managementsystemen van organisaties worden
gecertificeerd. De CMS Standard vormt de basis voor deze
kwaliteitscertificatie die een doorbraak betekent in de ontwikkeling
van persoonsgericht kwaliteitsmanagement in kantoororganisaties.
Voor verdere informatie kan contact worden opgenomen met mr Reint
Gaastra (reintgaastra@planet - 06-53646410). Ook kunnen bij hem
verzoeken worden ingediend voor interviews met accountant Arjan Slobbe
en met CiEP-grondlegger Gery Groen.
Tijdens de uitreiking werd tevens de tweede druk van het boek CiEP de
nieuwe norm in werken - Op weg naar certificatie van persoonlijke
kwaliteit(ISBN 90 808811 1 2) van Gery Groen gepresenteerd. Het wordt
uitgegeven door Uitgeverij Sterk Werk te Apeldoorn. Voor meer
informatie over CiEP en het nieuw verschenen boek kijk ook op:
www.impulsus.com
Er is professioneel digitaal fotomateriaal van de uitreiking voor
handen.
(einde persbericht)
14 apr 05 12:02