Voedingcentrum


Meer bewustzijn herkomst dagelijkse boodschappen

13 april 2005

Uit onderzoek van het bureau Trendbox blijkt dat biologisch vlees doorbreekt. Hoewel de totale vleesomzet licht is gedaald, is er vorig jaar meer biologisch vlees verkocht. Volgens Goos Eilander van Trendbox toont deze verandering dat mensen handelen naar wat ze weten en vinden: "Eerst moet de kennis er zijn, dan vormt men zich een mening en vervolgens wordt het gedrag aangepast," zo is te lezen in onder meer Spits.

Het Voedingscentrum vindt het een goede zaak dat consumenten stil staan bij productiemethoden en herkomst van eten. Het Voedingscentrum wil het inzicht in de kwaliteit van voedsel vergroten en stimuleren dat de consument gezond en veilig eet, met als doel een bewust kiezende consument en gezondheidswinst.

Bewust kiezen

Informatie maak verschillen tussen producten duidelijk en maakt bewuster kiezen mogelijk. Hoe vaker gekozen wordt voor een bepaalde herkomst en productiewijze, hoe meer ervan wordt aangeboden. De keuze van de consument beïnvloedt daardoor de kwaliteit van ons voedsel. Op de site van het Voedingscentrum is daarom naast informatie over gezond eten ook informatie te vinden over productiewijzen.