Voedingcentrum
Meer bewustzijn herkomst dagelijkse boodschappen
13 april 2005
Uit onderzoek van het bureau Trendbox blijkt dat biologisch vlees
doorbreekt. Hoewel de totale vleesomzet licht is gedaald, is er vorig
jaar meer biologisch vlees verkocht. Volgens Goos Eilander van
Trendbox toont deze verandering dat mensen handelen naar wat ze weten
en vinden: "Eerst moet de kennis er zijn, dan vormt men zich een
mening en vervolgens wordt het gedrag aangepast," zo is te lezen in
onder meer Spits.
Het Voedingscentrum vindt het een goede zaak dat consumenten stil
staan bij productiemethoden en herkomst van eten. Het Voedingscentrum
wil het inzicht in de kwaliteit van voedsel vergroten en stimuleren
dat de consument gezond en veilig eet, met als doel een bewust
kiezende consument en gezondheidswinst.
Bewust kiezen
Informatie maak verschillen tussen producten duidelijk en maakt
bewuster kiezen mogelijk. Hoe vaker gekozen wordt voor een bepaalde
herkomst en productiewijze, hoe meer ervan wordt aangeboden. De keuze
van de consument beïnvloedt daardoor de kwaliteit van ons voedsel. Op
de site van het Voedingscentrum is daarom naast informatie over gezond
eten ook informatie te vinden over productiewijzen.