STAP: Hoogervorst moet poot stijf houden bij alcoholbeleid
Hogere accijns op mixdranken in Duitsland effectief
De voorstellen van minister Hoogervorst van Volksgezondheid, Welzijn
en Sport om het alcoholgebruik onder jongeren terug te dringen worden
op 14 april a.s. in de Tweede Kamer besproken. STAP maakt zich zorgen
over het verzet van deze maatregelen vanuit de alcoholindustrie. Het
schrikbarend hoge alcoholgebruik onder kinderen en jongeren in
Nederland vereist echter dat Hoogervorst zijn plannen moet kunnen
uitvoeren. Volgens STAP moet Hoogervorst nu zijn poot stijf houden.
Recente berichten uit Duitsland bewijzen het gelijk van Hoogervorst.
Beperken beschikbaarheid mixdranken werkt
Hoogervorst kiest voor een brede aanpak: effectieve handhaving
leeftijdsgrenzen, invoering van een speciale breezeraccijns en
beperking van alcoholreclame op radio en tv. Hoogervorst wil ook
ouders aanspreken waardoor mogelijk ook thuis de beschikbaarheid van
alcohol wordt beperkt. Deze maatregelen van Hoogervorst sluiten
volledig aan op de nieuwste wetenschappelijke inzichten. Die
bevestigen dat alleen het drastisch beperken van de beschikbaarheid
van alcohol het gebruik onder jongeren zal terugdringen.
De alcoholindustrie verzet zich tegen de voorstellen van Hoogervorst.
Wim van Dalen, directeur van STAP : 'De alcoholindustrie verwacht
weinig van de voorstellen omdat hun marketing-speelruimte wordt
beperkt en ze de omzet van alcoholhoudende mixdranken verder weg zal
zien zakken'. STAP verwijst naar het succesvolle voorbeeld in
Duitsland waar de breezermarkt sinds de invoering van de speciale
accijns, bijna volledig is ingestort.
Extra accijns op zoete mixdranken in Duitsland effectief
Hoogervorst wil een speciale accijns invoeren op mixdranken met als
resultaat dat de verleidelijke mierzoete alcoholhoudende drankjes 60
eurocent per flesje duurder worden.
In Duitsland is de accijns op mixdranken sinds augustus 2004 verhoogd
tot ruim 1 euro. Het resultaat is spectaculair. Rolf Huellinghorst
(directeur DHS, Deutsche Haupstelle für Suchtfragen):'De markt van
mixdranken is in Duitsland volledig ingestort, de omzet is significant
en buitenproportioneel gedaald. In april worden de cijfers definitief
bekend gemaakt'.
De opbrengst van verhoogde accijns, die veel lager uitvalt dan
verwacht, wordt in Duitsland aangewend voor een nationale
preventiecampagne tegen het gebruik van mixdranken.
STAP (Stichting Alcoholpreventie), 24 maart 2005
dhr. ir. W.E. van Dalen, directeur
STAP pleit voor een daadkrachtig alcoholmatigingsbeleid van de
overheid en zet zich in voor reclamebeperking en objectieve
voorlichting.
STAP (Stichting Alcoholpreventie)
Ravellaan 88
3533 JP Utrecht
Postbus 8181
3503 RD Utrecht
T: 030-6565041
F: 030-6565043
E: stap@alcoholpreventie.nl
www.alcoholpreventie.nl
www.alcoholreclame.nl
www.alcoholenopvoeding.nl
www.alcoholenbeleid.nl
24 mrt 05 11:38