Telematica Instituut


De Expertisegroepen van het Telematica Instituut

Voor de middellange termijn stelt het Telematica Instituut een aantal expertisegebieden vast waarin het wil excelleren. Deze gebieden worden geïdentificeerd op basis van veelbelovende ontwikkelingen die tot significante innovaties kunnen leiden in de producten, diensten en processen van zijn partners.
De onderzoekers van het Telematica Instituut zijn lid van een expertisegroep, die de kennis in een expertisegebied verder ontwikkelt en uitdraagt. In zogenaamde expertise com-munities werken de expertisegroepen bovendien samen met onderzoekers van gelieerde kennisinstellingen en bedrijven, waarbij naast uitwisseling van kennis ook kansen voor nieuwe projecten worden geïdentificeerd. De projecten van het Telematica Instituut kunnen zodoende uit de brede kennisbasis van één of meerdere expertisegroepen putten. Daarbij vindt interactie tussen de expertises plaats en worden ook weer nieuwe inzichten aan de kennis van expertisegroepen toegevoegd.

Intelligent Content Interaction (ICI)
De expertisegroep Intelligent Content Interaction (ICI) concen-treert zich op een nieuwe aanpak, "Dynamic Information Services" genaamd, die de interactie met content in webgebaseerde omgevingen verbetert. De groep ontwikkelt oplossingen (diensten, instrumenten, platforms, infrastructuren en methoden) die niet één of enkele statisch voorgegeven 'views' op content bieden, maar dynamische views mogelijk maken die afgestemd zijn op de specifieke interesse en behoefte van de gebruiker. Om dit te realiseren wordt onderzocht hoe systemen toegang krijgen tot informatie over de gebruiker, hoe bruikbare informatie over de content verkregen kan worden en hoe daaruit views kunnen worden gemaakt die de gebruiker snel inzicht geven in de beschikbare content.
( http://ici.telin.nl )

Infrastructures for Context Awareness (INCA)
Het succes van de volgende generatie applicaties is grotendeels afhankelijk van hun vermogen om de beschikbare mogelijkheden van netwerken en terminals te benutten, en te reageren op belangrijke veranderingen in de omgeving van de gebruiker. Dit noemen we ook wel 'context awareness'. Met het woord 'context' doelen we op alle informatie die belangrijk kan zijn om de huidige situatie van een gebruiker te beschrijven, zoals zijn locatie, de mogelijkheden van zijn apparaat, de eigenschappen van de beschikbare netwerken en zijn persoonlijke voorkeuren. De INCA expertisegroep richt zich op nieuwe concepten voor mobility management en context awareness, inclusief de gerelateerde veiligheid- en
vertrouwensaspecten. Deze concepten worden vertaald in applicatieonafhankelijke, intelligente software componenten die integreren met sensor netwerken, bestaande service-infrastructuren en embedded software in bijvoorbeeld mobiele telefoons en consumentenelektronica.
( http://inca.telin.nl )

Attentive Interactive Multimodal Systems (AIMS) Het expertisegebied AIMS richt zich op de ontwikkeling van cognitieve systemen. Dat zijn ICT systemen die net als mensen waarnemen, leren, redeneren, beslissen, communiceren en acties nemen. Behalve ICT systemen âslimmerâ maken is het doel hiervan de communicatie tussen mens en machine natuurlijker en intuïtiever te maken. Met andere woorden: deze systemen moeten beter op de behoeftes en verwachtingen van mensen aansluiten. Daartoe bestuderen onderzoekers in het AIMS expertisegebied de mens in zijn interactie met systemen en onderzoeken ze hoe ze positieve mens-systeem factoren â bijvoorbeeld spraak en spraakherkenning â kunnen benutten en beperkende mens-systeem factoren â zoals computerangst â kunnen wegnemen. Een belangrijk aandachtsgebied is de sociale veiligheid en criminaliteitspreventie. ( http://aims.telin.nl )

Cooperation in Shared Workspaces (CSW)
De expertisegroep Cooperation in Shared Workspaces (CSW) ontwikkelt concepten, kennis, methoden en oplossingen die mensen helpen om beter met elkaar samen te werken. Beter
samenwerken betekent: productiever, creatiever, flexibeler, en minder afhankelijk van omstandigheden en structuren. De focus ligt op ICTondersteunde samenwerking in tijdelijke of vaste teams, in projecten of bij andere werkzaamheden die de grenzen van organisaties overschrijden. Denk aan samen-werking in een team van experts die zich op verschillende locaties en in verschillende tijdzones bevinden. De aanpak is integraal: ICT is een hulpmiddel om mens en team beter te laten functioneren en nieuwe manieren van
werken en samenwerken mogelijk te maken.
( http://csw.telin.nl )

Smart Organisations (SO)
Het is niet de sterkste die overleeft en ook niet de meest intelligente, maar de soort die zich het beste kan aanpassen, stelde Darwin. Hetzelfde geldt voor organisaties. Een slimme organisatie reageert snel en effectief op vragen uit de markt en veranderingen in zijn omgeving. Daartoe moet de kennis van een organisatie goed verspreid en verankerd zijn en niet afhangen van de beschikbaarheid van enkele personen. De expertisegroep Smart Organisations ontwikkelt en imple-menteert nieuwe concepten en instrumenten waarmee organisaties hun mensen en processen kunnen versterken en beter kunnen leren omgaan met verandering. Het doel hiervan is de transformatie van organisaties met slimme mensen naar slimme organisaties. ( http://so.telin.nl )

Creating Value in Business Networks (CVBN)
Onderzoeken tonen aan dat 40 tot 60 procent van alle ICT innovaties die in netwerken van bedrijven tot stand komen, mislukken. Waarom is dat? Succesvol innoveren is veel meer dan alleen technologie. Het is een complex samenspel van technologie, waardenetwerken en afnemers. Inzicht in die samenhang is cruciaal. De expertisegroep Creating Value in Business Networks (CVBN) ontwikkelt kennis en methoden die organisaties ondersteunen bij het ontwerp en het verbeteren van netwerken van bedrijven. Hierbij wordt niet alleen gekeken naar hoe een succesvol netwerk tot stand komt, maar ook hoe het zich in de verschillende levensfasen ontwikkelt en succesvol kan blijven. ( http://cvbn.telin.nl )

Service Oriented Business Integration (SOBI)
De snelheid en effectiviteit waarmee organisaties hun processen en informatiesystemen kunnen integreren, zowel intern als met andere organisaties, bepaalt voor een belangrijk deel hun succes in de netwerkeconomie. De expertisegroep Service Oriented Business Integration (SOBI) onderzoekt nieuwe technologieën en ontwikkelt strategieën en oplossingen voor organisaties die processen en applicaties met elkaar verbinden met behulp van (web)diensten en service-architecturen. De doelen zijn onder meer: verlaging van de administratieve lasten, sneller en flexibeler diensten ontwikkelen, businessinformatie beter op elkaar afstemmen, de beheersbaarheid van diensten vergroten en door middel van gedeeld gebruik en hergebruik meer efficiency realiseren.
( http://sobi.telin.nl )