Gemeente 's-Hertogenbosch

21-04-2005

Opdrachtformuleringen welzijnsinstellingen voor 2006

De gemeente vindt het belangrijk dat iedereen meedoet aan de samenleving. Dit is niet alleen goed voor het persoonlijke welzijn van inwoners, maar ook voor de stad als geheel. Inwoners van 's-Hertogenbosch kunnen zich meestal prima zelf redden. Soms lukt dit echter niet. De gemeente subsidieert welzijnsinstellingen om mensen, die het zelf (even) niet redden te ondersteunen. Met deze instellingen maakt de gemeente ieder jaar afspraken over wat er moet gebeuren voor de Bossche burgers.

Jaarlijkse opdrachten
De gemeente werkt met de methode van de beleidsgestuurde contractfinanciering. Kenmerkend voor deze methode is een jaarlijkse cyclus, die begint met een opdrachtformulering aan de instellingen. Daarin staat precies wàt de gemeente wil bereiken. Op 12 april heeft het college besloten de opdrachtformuleringen 2006 voor het sociaal cultureel werk, de maatschappelijke dienstverlening, de verslavingszorg, de maatschappelijke opvang en de vrouwenopvang en de sociale activering voor te leggen aan de gemeenteraad. Het aanbod en de prestaties van de verschillende instellingen wordt op elkaar afgestemd. Daarbij zijn de volgende instellingen en organisaties betrokken: Divers, Madi, Novadic Kentron, de SMVO, GGZ en Bondgenoten Sociale Activering (BOSA). Voor 1 juli verwacht de gemeente van alle instellingen een offerte. Daarin geven de instellingen aan hóe en tegen welke prijs zij de gemeentelijke opdrachtformulering denken uit te kunnen voeren. Vergelijking van de opdrachtformuleringen met de offertes leidt tot opdrachten voor de betrokken instellingen, die in november 2004 door de gemeenteraad worden vastgesteld.

Nieuwe wetten
Op de opdrachtformuleringen is een aantal trends, maatschappelijke en lokale ontwikkelingen van invloed. Ze hebben vergaande consequenties voor de taak en rol van de gemeente en instellingen. Landelijk is de komst van de Wet maatschappelijke ondersteuning (WMO) bepalend. De WMO probeert de terreinen zorg en welzijn meer aan elkaar te verbinden en doet een groter beroep op de eigen verantwoordelijkheid van de burger. Meedoen wordt het devies, over de volle breedte van de bevolking, jong en oud, ongeacht iemands maatschappelijke of economische positie, ongeacht beperkingen. Op het terrein van jeugdbeleid en inburgering hebben respectievelijk de nieuwe Wet op de Jeugdzorg, Operatie Jong en de invoering van de Wet Inburgering Nederland (WIN) gevolgen voor de rol en taken van de gemeente. Met het oog op het invoeren van deels nieuwe wetgeving en de besluitvorming die daarover nog in de Tweede Kamer moet plaatsvinden, worden de huidige opdrachten deels gecontinueerd, maar wordt ook alvast ingegaan op een aantal lokale ontwikkelingen.

Een voorbeeld
De opdrachtformuleringen beslaan een breed sociaal terrein. Een voorbeeld maakt duidelijk hoe de activiteiten op elkaar aansluiten: aanpak opvang en begeleiding van kwetsbare groepen. Welzijnsinstellingen dragen via preventieve activiteiten en het opvangen en begeleiden van kwetsbare groepen direct bij aan het bestrijden van overlast en een veiliger leefklimaat. Er is een groeiende groep mensen die door de economische recessie of persoonlijke omstandigheden in de problemen komt. Sommigen van hen hebben de thuissituatie verlaten en zijn (tijdelijk) niet in staat om zich op eigen kracht in de samenleving te handhaven. De maatschappelijke opvang biedt hen tijdelijke opvang in de vorm van bed, bad, brood en begeleiding. Daarnaast is er aandacht voor preventieve activiteiten, zoals voorlichting; (schuld)hulpverlening gericht op voorkomen van huisuitzetting en activiteiten gericht op maatschappelijk herstel. Binnen de sociale activering werken professionele organisaties en vrijwilligersorganisaties samen om kwetsbare mensen via een persoonlijke coach weer op de rails te krijgen. In de dagbesteding bij Stichting Aanzet leren ze bijvoorbeeld een dagritme aan, opdrachten te aanvaarden of zichzelf beter te verzorgen. Er zijn ook mensen die elke zorg of hulp mijden en die dreigen te vereenzamen en vaak overlast veroorzaken. Het bemoeizorgteam zoekt deze mensen actief in buurt en wijk op en leidt ze door naar de zorg of hulpverlening. Novadic Kentron, de GGZ en de SMVO werken hierin samen. De groeiende groep multiprobleemhuishoudens baart de gemeente zorgen. Deze mensen hebben vaak schulden, kunnen zichzelf niet of nauwelijks redden en zorgen nogal eens voor overlast. Vaak hebben deze huishoudens met verschillende hulpverleners te maken die niet altijd van elkaar weten wat zij doen en wat er in het huishouden gebeurt. Madi heeft de opdracht om een meer efficiënte hulpverlening voor deze doelgroep te organiseren. In de aandachtsgebieden werken zij daarin nauw samen met het sociaal cultureel werk. Het sociaal cultureel werk heeft vooral een preventieve taak, in het signaleren en voorkomen van problemen bij bewoners. In de buurtgerichte activering heeft Divers bijvoorbeeld een specifieke rol in het signaleren en doorverwijzen van mensen met problemen. Zij coördineert de samenwerking op buurtniveau en ondersteunt bewoners bij het organiseren van allerlei activiteiten.