Contactpersoon
-
Datum
12 april 2005
Ons kenmerk
SDG/PROD/2005/1402
Doorkiesnummer
-
Bijlage(n)
-
Uw kenmerk
05/9/VW
Onderwerp
Verankering geluidsschermen HSL
Geachte voorzitter,
In de Volkskrant van 1 april 2005 is het artikel 'Geluidsscherm HSL
gevaarlijk' gepubliceerd en in de Cobouw van dezelfde datum het artikel
'Ook nieuwe ankers HSL-schermen te zwak'. Naar aanleiding daarvan geef ik u
hierbij mijn reactie.
De geluidsschermen van de HSL-Zuid worden met behulp van cement gebonden
lijmankers aan de onderbouwconstructie vastgemaakt. De dynamische effecten
op de geluidsschermen zijn zodanig, dat het ontwerp van de ankerbevestiging
de dynamische belasting moet kunnen 'opnemen', zonder dat daardoor de
funderingsconstructie, de zogenaamde randbalken, te veel vervormen.
Er zijn verschillende ankersystemen bezien. Bij de keuze tussen
verschillende ankersystemen is een beoordeling gemaakt op basis van
sterkte, duurzaamheid en onderhoudsgevoeligheid door vervormingen. Rekening
gehouden moet worden met enerzijds het uitrekken van ankers in de tijd bij
langdurige wisselbelastingen (het risico daarvan is dat dit vraagt om het
regelmatig aandraaien van bouten om de sterkte van de verankering te
borgen) en anderzijds het onvoldoende hechten van ankers in het beton bij
wisselende belastingen (het risico is dat de hechting hersteld moet worden
om losraken te voorkomen).
Bij de beoordeling van de verankering zijn ook voorstellen van het in het
artikel genoemde ingenieursbureau PTC (van de heer Van den Boogaart)
bekeken. Gebleken is dat de voorgestelde bevestiging van PTC meer vervormen
dan 'cement gebonden lijmankers'. Het door de HSL-Zuid gekozen systeem van
'cementgebonden lijmankers' is een bewezen wijze van verankering. Het
gedrag ten aanzien van vervormingen is door praktijkervaring bekend, voor
zowel het uitrekken in de tijd als de hechting van de ankers. Hierdoor is
minder onderhoud benodigd aan de verankering, dan bij andere ankersystemen.
De richtlijn CROW- publicatie GCW 2001 voor geluidsschermen langs
autosnelwegen, zoals genoemd in het artikel van Cobouw, is als één van de
richtlijnen opgenomen in de contracten van het HSL-Zuid project; de HSL-
Zuid verricht namelijk eveneens werkzaamheden aan de autosnelwegen A4 en
A16. Daaronder valt ook het plaatsen van geluidsschermen langs
autosnelwegen waarop deze CROW richtlijn van toepassing is.
Voor het plaatsen van de geluidsschermen langs de hogesnelheidslijn zijn
vanwege de dynamische belastingen echter andere eisen opgenomen in de
contracten.
De berekeningen inzake de dynamische belastingen van deze geluidsschermen
langs de HSL zijn inmiddels door zowel de Staat, aannemer, Infraspeed, TNO
en verschillende andere deskundige, onafhankelijke partijen uitgevoerd. De
keuze op welke wijze de verankering van de schermen wordt uitgevoerd (i.c.
de cement gebonden lijmankers) is in het kader van het D&C contract
aangedragen door de opdrachtnemers in overleg met de Staat en de
ingeschakelde deskundige partijen waaronder TNO.
Om te beoordelen of aan de uitvoering van de door de opdrachtnemer gekozen
oplossing nog extra eisen moeten worden gesteld om er zeker van te zijn dat
de verankering op een goede wijze gebeurt, heb ik TNO gevraagd daarnaar
nader onderzoek uit te voeren.
Tot slot nog de door de heer van den Boogaart genoemde snelheidsbeperking
van 200 kilometer uur op het traject Mainz - Frankfurt. Deze is gebaseerd
op de ontwerp snelheid van het betrokken traject . En aangezien het traject
Mainz - Frankfurt geen hogesnelheidstraject is, is hier de snelheid
maximaal 200 km per uur.
Hoogachtend,1
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
Karla Peijs
Ministerie van Verkeer en Waterstaat