Gemeente Amersfoort

Persbericht

Afdeling Communicatie

nummer: 115

datum: 12 april 2005

Bijstandsgerechtigden tevreden over dienstverlening Sociale Zekerheid

Het overgrote deel van de bijstandsgerechtigden is tevreden over de service van Sociale Zekerheid van de gemeente Amersfoort. Dit blijkt uit het onderzoek van de gemeente naar de kwaliteit van dienstverlening op het gebied van verstrekking van de uitkering, informatievoorziening en arbeidstoeleiding en activering.

Een groot gedeelte van de cliënten is tevreden over het telefonisch contact (87%) en de ontvangst (87%) bij Sociale Zekerheid. Ook over de klantmanager, de vaste contactpersoon voor bijstandsgerechtigden, is bijna 90% tevreden. Klantmanagers zijn vriendelijk, nemen de tijd, spreken begrijpelijke taal en luisteren goed, vinden de meeste cliënten. Over de klantgerichtheid van klantmanagers (geeft goede informatie, denkt mee, is deskundig) zijn de meningen wat minder uitgesproken. Sommige cliënten (12%) zijn hierover minder tevreden. Een kwart (26%) heeft hierover geen mening.

Verbeterpunten

Een aantal verbeterpunten dat door respondenten is genoemd heeft Sociale Zekerheid al eerder opgepakt. Zo is met de verbouwing van de ontvangsthal en het opknappen van de spreekkamers tegemoet gekomen aan een aantal suggesties om de hal te verbeteren. Door de invoering van een nieuwe manier van voorlichten denkt Sociale Zekerheid dat de klantgerichtheid zal toenemen. In de nieuwe werkwijze, die per 1 april van start is gegaan, krijgen alle nieuwe bijstandscliënten een apart dienstverleningsgesprek waarin de klantmanager uitgebreid ingaat op hun rechten en plichten. Bij dit gesprek ontvangen cliënten een informatiemap die dient als naslagwerk en opbergmap voor de documenten van Sociale Zekerheid.

Formulieren
Tweederde van de cliënten vindt het invullen van formulieren niet moeilijk, zo blijkt uit het onderzoek. Eenderde zegt hiermee wel eens problemen te ondervinden. Met name het aanvraagformulier voor bijzondere bijstand blijkt lastig om in te vullen. Sociale Zekerheid gaat bekijken of de formulieren kunnen worden verbeterd. Door cliënten is tenslotte ook aangegeven dat zij het vervelend vinden om maandelijks hetzelfde formulier in te vullen terwijl er geen veranderingen zijn in hun persoonlijke situatie. Met de invoering van een nieuwe controlesystematiek per 1 april is dit niet meer nodig. Cliënten moeten voortaan alleen een formulier invullen wanneer er iets wijzigt in hun omstandigheden. Deze wijziging is onderdeel van een brede aanpak die bestaat uit goede voorlichting, vroegtijdig signaleren en opsporen van fraude en het daadwerkelijk opleggen van financiële sancties. Daarmee controleert Amersfoort voortaan strenger, resultaatgerichter maar ook klantvriendelijker.

Onderzoek
Het onderzoek van Sociale Zekerheid is uitgevoerd onder een steekproef van 700 cliënten. Van deze groep retourneerde 58% (407 personen) de schriftelijke vragenlijst. Dit is een hoge respons in vergelijking met andere gemeenten die een dergelijk cliënttevredenheidsonderzoek hebben uitgevoerd. De respons ligt daar rond de 35%.

Cliëntenbestand

In Amersfoort ontvangen ruim 3.200 mensen een bijstandsuitkering. Tweederde van hen is vrouw. Veel cliënten (67%) zijn alleenstaand of alleenstaande ouder.

Informatie: Joyce de la Croix, communicatieadviseur voor de sector Welzijn, Sociale Zekerheid en Onderwijs, telefoon: 469 45 04, e-mail: jec.delacroix@amersfoort.nl

---- --