De Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA Den Haag
ons kenmerk: FEZ. 2005/1022
datum: 12-04-2005
onderwerp: Dummybegroting LNV.
Bijlagen:
Geachte Voorzitter,
Naar aanleiding van het Algemeen Overleg met de vaste commissie van
Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit van 7 april jl. over mijn brief
van 16 december 2004 over de voorbeeldbegroting van LNV (29 949, nr.
2) en mijn antwoordbrief van 17 april 2005 in het kader van het
schriftelijk overleg over de voorbeeldbegroting (29949, nr. 8) heb ik
mij nader verstaan met mijn ambtsgenoot van Financiën over de
procedure van amendering en autorisatie van de begroting.
In de 4e voortgangsrapportage VBTB van de minister van Financiën (26
573, nr. 70) is het budgetrecht eerder aan de orde geweest.
Ik citeer:
'Het vaststellen van de begroting en het aanbrengen van wijzigingen
vindt plaats op het niveau van begrotingsartikelen, zoals opgenomen in
de begrotingsstaat bij een begrotingswetsvoorstel. Dit is het
autorisatieniveau zoals vastgelegd in de Comptabiliteitswet.
Wanneer de Tweede Kamer de bedragen van een in de begrotingsstaat
opgenomen begrotingsartikel wil verhogen of verlagen of een
verschuiving aan wil brengen tussen begrotingsartikelen, kan hij
daarvoor - naast verzoeken daartoe, al dan niet door middel van een
motie - het instrument van het amendement gebruiken. Middels de tabel
'de budgettaire gevolgen van beleid' kan de Kamer duidelijk aangeven
welke uitgaven moeten worden verhoogd of verlaagd.
Verschuivingen binnen een artikel kunnen door de Kamer - net zoals dat
nu het geval is - worden bereikt door:
1. het - tijdens de begrotingsbehandeling - kenbaar maken van de wens
daartoe;
2. het indienen van een motie;
3. het indienen van een amendement tot verschuiving van bedragen
tussen artikelonderdelen;
4. het indienen van een amendement tot opsplitsing van een artikel.
Ook hier geldt dat de tabel 'de budgettaire gevolgen van beleid'
concrete aangrijpingspunten biedt. Zo kan de Kamer een verzoek of
motie indienen om gelden te verschuiven tussen nader
geoperationaliseerde doelen of om gelden te verschuiven tussen
programmagelden en apparaatsuitgaven. Wanneer een minister een verzoek
van de Kamer en een motie naast zich neer zou willen leggen, heeft de
Kamer de mogelijkheid om amendementen in te dienen tot verschuiving
van bedragen tussen artikelonderdelen zonder wijziging van het
artikelbedrag (ook weer op subartikelniveau of op het niveau van
beleidsdoelen). Ten slotte kan de Kamer in bepaalde gevallen via het
recht van amendement een bestaand begrotingsartikel opsplitsen in
meerdere artikelen. Zo bestaat de mogelijkheid van amenderen op
subartikelniveau of op het niveau van (operationele) beleidsdoelen.'
Einde citaat.
In de dummybegroting heb ik mij in de 'tabel budgettaire gevolgen van
beleid' beperkt tot het opnemen van de begrotingsbedragen (op basis
van de begroting 2005) per operationele doelstelling
(subartikelniveau). In de ontwerpbegroting 2006 zal er een
uitsplitsing naar instrumenten worden gemaakt in de tabel budgettaire
gevolgen van beleid, waarmee nader inzicht wordt gegeven in de
meerjarige budgetten van de doelstellingen.
Daarnaast zal ik met een uitgebreide toelichting op de conversietabel
in de ontwerpbegroting 2006 inzichtelijk maken welke verschuivingen en
samenvoegingen ten opzichte van de begroting 2005 hebben
plaatsgevonden.
In de besloten briefing aan de vaste commissie van Landbouw, Natuur en
Voedselkwaliteit op donderdag 14 april a.s. zullen de veranderingen
tussen de huidige begroting en de dummybegroting mondeling worden
toegelicht.
Ik wil hierbij benadrukken dat het hier gaat om de systematiek waarmee
de ontwerpbegroting 2006 zal worden opgebouwd. Daarom zal de
presentatie zich beperken tot één of twee (nieuwe) artikelen. Als u
instemt met deze systematiek, zal de hele ontwerpbegroting 2006 langs
het gepresenteerde stramien worden ingericht en ingevuld. Uw
instemming verwacht ik uiterlijk begin mei, omdat ik anders in
tijdnood kom voor het opstellen van die begroting.
De minister van Landbouw, Natuur
en Voedselkwaliteit,
dr. C.P. Veerman
Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit