Colo, vereniging kenniscentra beroepsonderwijs bedrijfsleven
Bredewater 8
Postbus 7259
2701 AG Zoetermeer
Tel. (079) 352 30 00
Fax (079) 351 54 78
E-mail: colo@colo.nl
Programma prijsuitreiking
Jurybezoeken
Prijsuitreiking 'Beste Leerbedrijf 2004'
:: 12 Apr 2005
Onderwijsinspectie op bezoek bij leerbedrijf
Vertrouwen, ruimte en zelfstandigheid. Dat zijn voor leerbedrijf
'Grand Hotel Karel V' in Utrecht de steekwoorden bij de begeleiding
van leerlingen. Tijdens een werkbezoek op 8 april j.l. van Renata Voss
(hoofdinspecteur bve) en Liesbeth van Welie (hoofdinspecteur vo en ho)
van de Onderwijsinspectie legde operationeel directeur de heer Holman
uit wat hij met die drie kernwaarden bedoelt: Leerlingen mogen fouten
maken en ze krijgen de ruimte om eerst zelf over een oplossing na te
denken in plaats van direct op de vingers getikt te worden door een
leermeester.
Op een totaal personeelsbestand van 170 heeft het vijfsterrenhotel
voortdurend zon veertien leerlingwerknemers in dienst. Ze komen uit
het vmbo, het mbo en het hbo en ze werken in alle bedrijfsonderdelen:
van keuken en bediening tot de technische dienst. Dat laatste is
overigens nieuw. De bedrijfsadviseur van LOB HTV wijst in zon geval
door naar zijn collegas van andere kenniscentra.
Het bedrijf stelt hoge eisen aan zijn personeel. Bijvoorbeeld bij de
front office, waar gasten zoveel mogelijk in hun eigen taal te woord
gestaan worden. Voor mbo-leerlingen niet alltijd gemakkelijk. Karel V
is er trots op een erkend leerbedrijf te zijn. Het heeft achttien
gediplomeerde leermeesters en heeft voor leerlingen een speciale
digi-room ingericht. Maar het heeft dan ook een naam hoog te houden:
dit jaar sleepte Karel V een prestigieuze Michelin-ster in de wacht.
Iets waar alle medewerkers, dus ook de leerlingen, trots op kunnen
zijn.