Colo, vereniging kenniscentra beroepsonderwijs bedrijfsleven

Bredewater 8 Postbus 7259 2701 AG Zoetermeer Tel. (079) 352 30 00 Fax (079) 351 54 78 E-mail: colo@colo.nl

Programma prijsuitreiking Jurybezoeken Prijsuitreiking 'Beste Leerbedrijf 2004'

:: 12 Apr 2005

Onderwijsinspectie op bezoek bij leerbedrijf

Vertrouwen, ruimte en zelfstandigheid. Dat zijn voor leerbedrijf 'Grand Hotel Karel V' in Utrecht de steekwoorden bij de begeleiding van leerlingen. Tijdens een werkbezoek op 8 april j.l. van Renata Voss (hoofdinspecteur bve) en Liesbeth van Welie (hoofdinspecteur vo en ho) van de Onderwijsinspectie legde operationeel directeur de heer Holman uit wat hij met die drie kernwaarden bedoelt: Leerlingen mogen fouten maken en ze krijgen de ruimte om eerst zelf over een oplossing na te denken in plaats van direct op de vingers getikt te worden door een leermeester.

Op een totaal personeelsbestand van 170 heeft het vijfsterrenhotel voortdurend zon veertien leerlingwerknemers in dienst. Ze komen uit het vmbo, het mbo en het hbo en ze werken in alle bedrijfsonderdelen: van keuken en bediening tot de technische dienst. Dat laatste is overigens nieuw. De bedrijfsadviseur van LOB HTV wijst in zon geval door naar zijn collegas van andere kenniscentra.

Het bedrijf stelt hoge eisen aan zijn personeel. Bijvoorbeeld bij de front office, waar gasten zoveel mogelijk in hun eigen taal te woord gestaan worden. Voor mbo-leerlingen niet alltijd gemakkelijk. Karel V is er trots op een erkend leerbedrijf te zijn. Het heeft achttien gediplomeerde leermeesters en heeft voor leerlingen een speciale digi-room ingericht. Maar het heeft dan ook een naam hoog te houden: dit jaar sleepte Karel V een prestigieuze Michelin-ster in de wacht. Iets waar alle medewerkers, dus ook de leerlingen, trots op kunnen zijn.