AutoRai

Peugeot vergroot voorsprong in wereldkampioenschap rallyâs

(12-4-2005)
Dankzij de tweede en de vijfde plaats in de Rally van Nieuw-Zeeland heeft Peugeot in het World Rally Championship voor constructeurs de puntenvoorsprong vergroot.
Beide 307âs WRC dansten drie dagen lang probleemloos over de snelle gravelproeven; alleen de relatieve onervarenheid met de bandenkeuze uit het arsenaal van nieuwe leverancier Pirelli kostte Marcus Grönholm en Markko Märtin tijd. Daarbij worstelt met name de nieuwe rekruut uit Estland nog steeds met de onderstel-afstemming en met de aanpassing van zijn rijstijl aan het karakter van de 307 WRC. Verheugend was dat Grönholm het duel met Petter Solberg in zijn voordeel besliste. Sébastien Loeb echter bleek niet te verslaan. De regerende wereldkampioen vierde na Monte-Carlo zijn tweede seizoenszege.

Tussen Mexico en Nieuw-Zeeland testte Peugeot Total uitvoerig afstellingen voor de Nieuw-Zeelandse gravel-wedstrijd en de eerstvolgende asfaltronde, de Rally van Italië. Daartoe kwam naast Grönholm en Märtin ook testrijder Sebastian Lindholm in actie. âDe afstellingskwestie zal ons in Nieuw-Zeeland niet zo parten spelen, omdat het parcours snel en vloeiend is, met een behoorlijk effen ondergrondâ, zei Grönholm. De problemen â het gaat daarbij om de verstelling van de schokdempers â worden voornamelijk verwacht in de wedstrijden op ruige bodem, zoals in Cyprus, Turkije en Griekenland.

Overcompensatie
Op het gravel in Nieuw-Zeeland, waar bochtsnelheden tot 120 km/h eerder regel zijn dan uitzondering, kenden de Peugeot-rijders aanvankelijk moeilijkheden met de bandenkeuze. Dat lag niet geheel aan de weersomstandigheden, want ondanks wat nachtelijke buien bleef het gravel overwegend droog. In de eerste boucle van vier klassementsproeven reden de 307âs WRC op een iets te harde rubbersamenstelling. Voor de tweede boucle maakte het team de fout een te zachte compound te monteren. âEen geval van overcompensatieâ, lichtte teamchef Jean-Pierre Nicolas toe.

Meer links remmen
Desondanks kon Marcus Grönholm het gevecht aangaan met de Citroën-rijders Sébastien Loeb en François Duval en met Petter Solberg (Subaru), en dat stemde de Fin toch tot tevredenheid. Zijn teamgenoot Markko Märtin had het minder naar de zin. âAfgezien van de verkeerde bandenkeus kan ik maar niet het juiste ritme vinden. Ik ben nog niet op het punt dat ik honderd procent vertrouwen heb in de auto en dus beperk ik me tot een tempo waarin ik me comfortabel voel.â In de eindfase van de wedstrijd paste Märtin zijn rijstijl aan â âIk moet onder andere meer met de linkervoet remmenâ â en dat leek te werken. De Est won geen enkele proef, maar klom wel van de zevende naar de vijfde positie en droeg zodoende bij aan het teamresultaat van Peugeot Total. âIk heb hier weer veel geleerd over de auto en de banden en dat is het belangrijkste â de auto leren begrijpen in zijn respons op afstellingen en keuzes van rubber.â

Solberg geklopt
Marcus Grönholm, die met een achterstand van 23 tellen op Loeb aan de tweede etappe begon, erkende al gauw dat de Citröen-combinatie niet te kloppen was. Hij concentreerde zich op de strijd met Solberg en wisselde enkele keren van positie met de Noor. Dankzij winst in zes van de twintig proeven, vijf tweede en vier derde tijden wist de 307 de Impreza voor te blijven; Duval met de tweede Xsara eindigde als vierde.
Na vier WRC-ronden is de conclusie dat Solberg, Loeb en Grönholm de hoofdrolspelers zijn en dat Citroën een sterke tweede troef heeft in de Belg Duval. Daarom is het voor Peugeot van belang om, met het oog op het constructeursklassement, Markko Märtin te helpen zo spoedig mogelijk optimale feeling te krijgen met de auto. Jean-Pierre Nicolas: âDe 307 WRC heeft inmiddels zijn betrouwbaarheid bewezen, maar om wereldkampioen te kunnen worden, moeten we beide autoâs zo hoog mogelijk in de rally-uitslagen zetten.â