Peugeot vergroot voorsprong in wereldkampioenschap rallyâs
(12-4-2005)
Dankzij de tweede en de vijfde plaats in de Rally van Nieuw-Zeeland
heeft Peugeot in het World Rally Championship voor constructeurs de
puntenvoorsprong vergroot.
Beide 307âs WRC dansten drie dagen lang probleemloos over de snelle
gravelproeven; alleen de relatieve onervarenheid met de bandenkeuze
uit het arsenaal van nieuwe leverancier Pirelli kostte Marcus
Grönholm en Markko Märtin tijd. Daarbij worstelt met name de nieuwe
rekruut uit Estland nog steeds met de onderstel-afstemming en met de
aanpassing van zijn rijstijl aan het karakter van de 307 WRC.
Verheugend was dat Grönholm het duel met Petter Solberg in zijn
voordeel besliste. Sébastien Loeb echter bleek niet te verslaan. De
regerende wereldkampioen vierde na Monte-Carlo zijn tweede
seizoenszege.
Tussen Mexico en Nieuw-Zeeland testte Peugeot Total uitvoerig
afstellingen voor de Nieuw-Zeelandse gravel-wedstrijd en de
eerstvolgende asfaltronde, de Rally van Italië. Daartoe kwam naast
Grönholm en Märtin ook testrijder Sebastian Lindholm in actie. âDe
afstellingskwestie zal ons in Nieuw-Zeeland niet zo parten spelen,
omdat het parcours snel en vloeiend is, met een behoorlijk effen
ondergrondâ, zei Grönholm. De problemen â het gaat daarbij om de
verstelling van de schokdempers â worden voornamelijk verwacht in de
wedstrijden op ruige bodem, zoals in Cyprus, Turkije en Griekenland.
Overcompensatie
Op het gravel in Nieuw-Zeeland, waar bochtsnelheden tot 120 km/h
eerder regel zijn dan uitzondering, kenden de Peugeot-rijders
aanvankelijk moeilijkheden met de bandenkeuze. Dat lag niet geheel aan
de weersomstandigheden, want ondanks wat nachtelijke buien bleef het
gravel overwegend droog. In de eerste boucle van vier
klassementsproeven reden de 307âs WRC op een iets te harde
rubbersamenstelling. Voor de tweede boucle maakte het team de fout een
te zachte compound te monteren. âEen geval van overcompensatieâ,
lichtte teamchef Jean-Pierre Nicolas toe.
Meer links remmen
Desondanks kon Marcus Grönholm het gevecht aangaan met de
Citroën-rijders Sébastien Loeb en François Duval en met Petter
Solberg (Subaru), en dat stemde de Fin toch tot tevredenheid. Zijn
teamgenoot Markko Märtin had het minder naar de zin. âAfgezien van de
verkeerde bandenkeus kan ik maar niet het juiste ritme vinden. Ik ben
nog niet op het punt dat ik honderd procent vertrouwen heb in de auto
en dus beperk ik me tot een tempo waarin ik me comfortabel voel.â In
de eindfase van de wedstrijd paste Märtin zijn rijstijl aan â âIk
moet onder andere meer met de linkervoet remmenâ â en dat leek te
werken. De Est won geen enkele proef, maar klom wel van de zevende
naar de vijfde positie en droeg zodoende bij aan het teamresultaat van
Peugeot Total. âIk heb hier weer veel geleerd over de auto en de
banden en dat is het belangrijkste â de auto leren begrijpen in zijn
respons op afstellingen en keuzes van rubber.â
Solberg geklopt
Marcus Grönholm, die met een achterstand van 23 tellen op Loeb aan de
tweede etappe begon, erkende al gauw dat de Citröen-combinatie niet
te kloppen was. Hij concentreerde zich op de strijd met Solberg en
wisselde enkele keren van positie met de Noor. Dankzij winst in zes
van de twintig proeven, vijf tweede en vier derde tijden wist de 307
de Impreza voor te blijven; Duval met de tweede Xsara eindigde als
vierde.
Na vier WRC-ronden is de conclusie dat Solberg, Loeb en Grönholm de
hoofdrolspelers zijn en dat Citroën een sterke tweede troef heeft in
de Belg Duval. Daarom is het voor Peugeot van belang om, met het oog
op het constructeursklassement, Markko Märtin te helpen zo spoedig
mogelijk optimale feeling te krijgen met de auto. Jean-Pierre Nicolas:
âDe 307 WRC heeft inmiddels zijn betrouwbaarheid bewezen, maar om
wereldkampioen te kunnen worden, moeten we beide autoâs zo hoog
mogelijk in de rally-uitslagen zetten.â
AutoRai