Racen met de Fiat Seicento Hydrogen
(12-4-2005)
De Fiat Seicento Hydrogen nam onlangs deel aan de eerste
betrouwbaarheidsrace voor waterstof-voertuigen. En niet
onverdienstelijk. De Seicento Hydrogen scoorde een tweede plaats in
zijn klasse (brandstofcel) en eerste plaats in de categorie voor
voertuigen met gecomprimeerde waterstofaandrijving.
Het door de Monte Carlo Automobile Club georganiseerde evenement vond
begin april plaats en werd verreden over een gevarieerd parcours; de
totale race-afstand bedroeg 410 km. Fiat schreef de Seicento Hydrogen
research auto in, met achter het stuur twee ingenieurs van het Fiat
Research Centre Fuel Cell Team.
De Seicento Hydrogen is voorzien van brandstofcel-technologie en
gebruikt waterstofgas als brandstof. Dit waterstofgas, dat onder hoge
druk (350 bar) is opgeslagen, wordt in de brandstofcel omgezet in 200
Volt elektriciteit met een maximaal vermogen van 40 kW, waarmee de 30
kW elektromotor wordt aangedreven. Met deze krachtbron aan boord
bereikt de Seicento een topsnelheid van 130 km/uur en een actieradius
van 200 km.
Bij de jurering werd er gelet op het brandstofverbruik, in absolute
zin als ook gerelateerd aan het voertuiggewicht, evenals het aantal
vergaarde strafpunten tijdens de race.
Toekomst
Op middellange termijn lijkt de brandstofcel-technologie dé oplossing
te zijn voor de schadelijke gevolgen voor het milieu ten gevolge van
het autogebruik. Alvorens deze technologie op grote schaal toegepast
kan worden, moeten er echter nog vele technische en economische
hindernissen genomen worden. Fiat Auto investeert in de ontwikkeling
van deze technologie. Het concern maakt deel uit van een
internationaal team dat zich bezighoudt met de ontwikkeling en
evaluatie van verschillende technische oplossingen.
Alternatieven
De energie die Fiat Auto steekt in de ontwikkeling van de
brandstofcel-technologie houdt niet in dat er op de lauweren wordt
gerust op overige fronten. Dit blijkt wel uit de ontwikkeling van de
âBipowerâ uitvoeringen van de Multipla, Ducato, Punto en Dobló. Deze
versies zijn uitgerust met twee brandstofsystemen: benzine en aardgas.
Aardgas vormt de primaire aandrijving. Er wordt uitsluitend benzine
gebruikt voor het starten van de motor, waarna direct wordt
overgeschakeld op milieuvriendelijk aardgas, met als gevolg een
aanzienlijk lagere belasting van het milieu.
AutoRai